Sv: Hva ER egentlig KRFs standpunkt om homofili?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Mange av dem mener at det med mann+kvinne er noe mer fundamentalt enn regler om skalldyr og skjeggvekst. At det handler om hvordan vi er skapt i guds bilde, og for å utfylle hverandre. Noe der.
Og så PRØVER de å si at selv om enkeltforeldre som er i den konstellasjonen de nå er i (alene, med partner som ikke virker, eller hvahardu) er både gode og fine og flinke som de er, så mener de at det ideelle er en forelder av hvert kjønn. At det ikke betyr at de som enkeltmennesker ikke er gode foreldre. Men den ideelle konstellasjonen, alt annet likt, inneholder både en morsrolle og en farsrolle, som utfyller hverandre.
Bondevik selv var jo opptatt av at kjønnspolariteten ble beholdt, og jeg synes at det også er en normativ moralsk rettesnor som rammer alle. Og det mener jeg som gift, heterofil kvinne med barn. Hvor kjønnspolarisert mener han at man bør være?
Det ligger jo implisitt at de ønsker de gamle kjønnsrollene som tradisjonalistene fortsatt prøver innstendig på å trøkke nedover øra til mer normale mennesker som er litt av hvert.
Jeg skjønner at du ikke forsvarer dem Poly. Men problemet mitt med Krf er at i motsetning til andre parti som kjemper for saker, så kjemper KrF for hvordan andre skal være. De er derfor i en særstilling blant partiene.