|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#202 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Høyre og Frp går i regjering
Jeg fant denne lenken på Helse og Omsorgsdepartementets sider:
|
|
|
#203 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp går i regjeringKanskje de ønsker en lovendring? Jeg leste ett sted (finner ikke igjen) at de ønsket å gå i dialog med DNLF for å utarbeide disse reservasjonsmulighetene. Slik at leger med religiøs eller moralsk overbevisning skulle ha mulighet til å reservere seg mot å hjelpe de kvinnene som kommer til lege med slike problemstillinger. Jeg synes det er så galt, og kjenner jeg bobler innvendig av raseri. Skal da man som pasient bli belemret med legens religiøse eller moralske motforestillinger når man befinner seg i noe som for noen oppleves som en livskrise for så å bli avvist? Er det mulig? Dette kan jo ikke oppfattes som noe annet enn er forsøk på å undergrave kvinners rett til å bestemme over egen reproduksjon?
|
|
|
#204 |
|
maler
|
Det har vært endel debatt om dette også internt i legeforeningen. Det er egentlig ikke anledning for fastleger til å reservere seg mot henvisning idag, men det har likevel vært praktisert sånn flere steder med varierende grad av enighet om hvor bra det fungerer. KrF ønsker at de skal være en slik reservasjonsrett. Jeg er uenig, men det har lite med å ville ta kontroll over kvinners reproduksjon å gjøre, det er snakk om et mer grunnleggende syn på livets begynnelse og slutt som noe man ikke skal gripe inn i. Jeg mener å huske at formuleringen er noe sånt som menneskeverd "fra unnfangelse til en naturlig død". Det siste var til vianne.
|
|
|
#205 |
|
Kamerat Pære
Nei, jeg vet at de ikke har kvinneundertrykkelse som uttalt mål, men at ugangspunktet er et religiøst syn på livet og døden, som du skriver. Men resultatet blir jo det samme. Ikke at jeg ser for meg at alle leger kommer til å benytte seg av dette, heldigvis. Men, de som ønsker å reservere seg gjør det jo i praksis vanskelig for sine kvinnelige pasienter å bestemme over egen reproduksjon. Ikke bare skal de kunne si at de ikke vil henvise til abort, men de skal kunne nekte å skrive ut prevensjon også.
|
|
|
#206 |
|
maler
|
Ja, som sagt fatter jeg det ikke helt dersom vi skal få en sånn reservasjonsrett. Jeg har stor respekt for at endel spørsmål innen medisinen kan være etisk vanskelig å håndtere. Og at man i et kollegium kanskje velger å fordele oppgaver litt etter ha man synes er greit i så måte. Men man kan som lege velge en spesialitet hvor man ikke må gå på akkord med egen overbevisning. Man må ikke bli gynekolog. Eller pediater. Og fra fastleger må man kunne forvente å få de henvisninger og den helsehjelp som er vanlig på det nivået. Noe annet blir tullete.
|
|
|
#207 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Høyre og Frp går i regjeringEh - bare tilbake til en liten ting som stod øverst på side 4, nemlig differensiering av foreldrebetaling på SFO og i barnehage.
|
|
|
#208 |
|
Kamerat Pære
|
|
|
#209 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Høyre og Frp går i regjeringI følge VG gjelder reservasjonen kun P-piller med aborterende effekt. Betyr det angrepille, eller alle piller som virker på den måten at egget blir befruktet men ikke fester seg i livmorveggen? (Er det ikke noen p-piller som virker sånn? Eller er det spiral?
|
|
|
#210 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Høyre og Frp går i regjeringRef reserasjonsretten: sto det ikke noe om at den skulle innføres ihht "dialog med Lægeforeningen. Så da tolker jeg det dithen at det er Lægeforeningens egne ønsker som skal ligge til grunn. Leger som gruppe ønsker vel ikke fri flyt av reservasjoner?
|
|
|
#211 |
|
Travelt opptatt
|
Problemet er at de rødgrønne har beholdt barnehageprisen på ett fast lavt nivå, med mål om å gjøre det tilnærmet gratis på sikt. Reelt har prisen gått ned de siste årene pga inflasjon.
|
|
|
#212 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp går i regjeringJeg synes ikke barnehage skal være gratis for alle jeg. Alt kan ikke være gratis. Eller sagt på en annen måte, there is no such thing as a fred lunch. Man betaler for det, via andre kanaler. Vi betaler for tjenester i Norge også, men vi betaler over skatteseddelen.
|
|
|
#214 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Men kvifor har du døypt ungane dine dersom du ikkje vil at dei skal vere kristne?
|
|
|
#215 |
|
Travelt opptatt
|
Jepp, og jeg syns det er helt greit å betale for gratis barnehage for alle barn i Norge over min skatteseddel, selv om mine barn er ferdige med den fasen i livet. Barnehagen har en utrolig viktig jobb når det gjelder å fange opp mishandling, drive språkopplæring, og mye annet. Jeg mener at vi må ta vare på de svakeste i samfunnet, selv om det betyr at jeg personlig må bidra mer økonomisk.
|
|
|
#216 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Tjaaa. Som Milfrid skriver: Pengene kommer nå fra et sted. Jeg er slett ikke sikker på at det faktisk er billigere å betale alt over skatteseddelen. Og jeg er heller ikke sikker på at barnehage nødvendigvis må være gratis. Hvis jeg kunne velge ville jeg heller at man i større grad spnset SFO/AKS enn at man gjorde barnehagen gratis.
|
|
|
#217 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#218 |
|
Mother of Dragons
|
Trenger ikke å være noen motsetning i det og ønske at religionslære ikke skal ha hovedfokus på kristendom?
|
|
|
#219 |
|
Prematurmamma
|
Fordi jeg er ikke er alene om å ta avgjørelsen, og det var viktig for min mann og hans familie at barna ble døpt. Det har jo ingen praktisk påvirkning på vårt eller deres liv, så derfor gikk jeg med på det.
|
|
|
|
#220 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Ok. Vi tenker alle forskjellig om dette.
|
![]() |
|
|