|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om småbarn og klærVi liker jo ikke å snakke om klasse i Norge men om det gjelder matvaner, klesvaner eller andre livsstilsvalg vi tar så er jo utdanningsnivå og sosioøkonomisk bakgrunn relevant.
|
|
|
#122 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarn og klær
Jeg hadde i og for seg hatt råd til det uten å måtte spise nudler resten av måneden, men jeg har ikke forlatt vestlandspiken i meg nok til at jeg hadde latt være å ergre meg GRØNN!
|
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om småbarn og klærDet er en del mennesker som kjenner prioriteringer mer enn andre og det tenker jeg er viktig å ha i bakhodet. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Har bakt søte kaker
|
Mhm, det er her det sitter hos meg også, kjenner jeg. Ungene mine er ikke forsiktige brukere av klesplagg om jeg sier det til de aldri så mange ganger, så jeg gidder altså ikke å kjenne på den irritasjonen jeg ville følt om noe skulle gå i stykker eller bli borte.
|
|
|
#125 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Er så klart enig i den. Jeg er veldig klar over at selv om vi til nå ikke har opplevd spørsmål om noe spesielt eller dyrt, så vil det nok komme noe etter hvert. At de må betale ting selv, arve og prioritere er også ganske selvsagt. At vi foreldre også må prioritere noe, bør de også få forståelse for. Jeg opplever vel ellers at folk flest (både her og IRL har en salig blanding av både dyrt og billig, men at det ikke er en sak i seg selv. Det er bare en naturlig del av mangfoldet. Sist redigert av Dronningen : 25-11-13 kl 12:32. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Borte
|
Sv: Om småbarn og klærJeg syns den dramatiske økningen i inkassosaker blant unge er en god grunn til å ikke kjøpe de dyreste klærne til dem. Å lære at penger kan være et begrenset gode ser ut til å gå hus forbi for en del.
|
|
|
#127 |
|
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I tillegg hjelper det at andre vet at man har råd til å velge. I barselgruppa fortalte jeg at jeg hadde kjøpt en del utstyr brukt, hvorpå et par andre proklamerte at "vi har kjøpt alt nytt for det har vi råd til". Da kjente jeg det stakk litt (ikke mitt stolteste øyeblikk), selv om jeg selv visste at jeg også hadde råd. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
maler
|
I en annen kategori fordi det er mer penger slik at det blir dyrt for deg? Jeg vil egentlig tro at presse om Nike og UGGs og Hunter utgjør et større problem for flere enn de virkelig ekstremdyre plaggene.
|
|
|
#129 |
|
Introvert optimist
|
Det er så dumt at det ikke er til å tro! Kan det ikke tenkes at folk som har god råd faktisk er i stand til å tenke selv? Og velge hva som er viktig for dem? Tror han vi er lemen hele gjengen? Det er selvfølgelig fullt mulig å velge dyre barneklær når man har råd til dem, men det er også virkelig fullt mulig å velge dem bort selv om man har råd til dem.
Jeg fikk helt pustebesvær da jeg skulle prøve å finne ut av hva jeg evt. skulle prøve å svare på først. Det er så ille at jeg mistenker henne for å trolle.
|
|
|
#130 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Tenke seg til, sosialdemokrat og Mulberry fan.
|
|
|
|
#131 |
|
Borte
|
Det er jeg også helt overbevist om. Jeg vil tro at mange kvier seg for å kjøpe så dyrt skotøy til barn som både vokser og sliter på en helt annen måte enn voksne.
|
|
|
#132 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#133 |
|
Har bakt søte kaker
|
Ja, det tror jeg også, for de dyre (men ikke svindyre) plaggene/skoene blir må-ha på skolen før man rekker å snu seg rundt. Husker det veldig godt fra jeg vokste opp. Alle MÅTTE ha Miss Sixty bukser, SNC-vest og Buffalo-sko.
|
|
|
#134 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Vi betaler 40 pund for Hunter, Nike joggesko på XXL til 299 og 800 kr for UGGs. Det er dette jeg mener med at det jo ikke nødvendigvis er så "dyrt" selv om mange anser det som "merkeklær".
|
|
|
#135 |
|
Borte
|
Nei, for all del, om man er litt for seg så er det sikkert mange gode tilbud, men det syns jeg nesten er litt underordnet debatten om merkevarer og press. Jeg kjøpte nettopp en Bergansjakke til 800 kr, men de fleste steder koster den jo nesten 3000. Om det hadde vært slik at de bare solgte jakken til 800 kr. så ville den ikke hatt den samme statusen eller hva jeg skal si. Og om markedsprisen var 800, så hadde den ikke hengt i butikkene med 3000 på prislappen. Det er jo det det handler om når det kommer til merkevarepress blant barn. Presset oppstår i det noen har noe, eller mye, som koster litt mer enn det andre har og som ikke alle får. Jeg tror ikke Nike Free hadde vært hovedønsket til 6.-klassingene om det var alle forunt å få dem til 300 kroner.
|
|
|
#136 |
|
|
Altså, det ligger en budsjett-tråd her inne hvor flere skriver "vi har ikke budsjett/økonomisk oversikt, for det trenger vi ikke siden vi har så god råd". Så lengre er det ikke å gå. Jeg oppfatter det som litt av samme greia. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
ctrl+z
|
Sv: Om småbarn og klærJeg er helt enig i at hvorvidt merkeklærne er kjøpt på salg eller ikke er underordnet i denne debatten. Eldste her har Bergans-jakke, men man kan jo ikke se på den at jeg fikk den veldig billig på nyåpningen til sportsbutikken. Signalene man selger er jo de samme. (Forøvrig er det tredje vinteren hun bruker den jakka, så investeringen er jeg fornøyd med).
|
|
|
#138 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarn og klærDet er underordnet i forhold til signaler, men ikke i forhold til prioriteringer, signaler overfor ungene, eventuell nudelspising, etc. Det er et poeng å lære ungene "value for money", syns jeg, og å forklare barna at "jeg syns disse skoene er verdt en del mer enn de til 199, bedre skinn og jeg syns de varer lengre, men de er IKKE verdt 1299 som de vanligvis koster. Men nå var jeg flink og har fått dem på salg til 399, og da fikk vi gode sko til ganske passe med penger, syns jeg."
|
|
|
#139 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Om småbarn og klærOMG, jeg leste bloggen til fotballfruen. Aldri har jeg hatt en større følelse av at jeg leste om virkelighetens Barbie og Ken. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
can-jur
|
Sv: Om småbarn og klærDet jeg synes er kjipt er at man velger å bruke pengene sine på å kjøpe "status" i stede for å bruke dem på å kjøpe produkter som har en helhetlig framstillingslinje, der produsenten i alle ledd tjener penger og har gode arbeidsvilkår.
|
|
![]() |
|
|