Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om bursdager og selvbestemmelse

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-13, 12:49   #21
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om bursdager og selvbestemmelse

Nå har jeg skrevet i tråden til Bergensis om særlig jenter som blir oversett eller holdt utenfor. Og jeg har selv angret stort på at 6 åringen fikk bestemme noe i fjor, det var alle jentene i klassen og noen til. Nå er det kun alle jentene i klassen, og jeg kommer til å holde hardt på det. De er ikke så mange. Jeg har to jenter og vil si at sånn er det!

Vi hadde en kjedelig episode allerede i barnehagen, da en jente i femårsgruppen inviterte alle bortsett fra to, min var en av de. Jeg og min jente brydde oss lite, men den andre familien brydde seg veldig mye. Leder i barnehagen ble koblet på, de siste barna ble invitert, bursdagsbarnet gråt og ville ikke ha de siste der. Det var bare så pinlig og ekkelt for alle. Ikke minst barnehagen som hadde sett problemet og brukt våren til inkluderings lek og spill.

Nå har jeg tenkt at det enkle er det beste, og at det er voksne som bestemmer tom 7. klasse, eller at det er enighet i klassen om annen praksis. Det er en slags folkeopprdagelse å godta at alle er med.

Gammel 10-12-13, 12:51   #22
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes dette er veldig, veldig vanskelig. Prinsipielt synes jeg alle skal inkluderes så lenge det er vanlig med barnebursdag (ut barneskolen?). I praksis ser jeg jo at noen ganger blir det bare utrivelig for bursdagsbarnet. Jeg har faktisk to ganger latt Frøkna feire bursdag uten å be alle jentene i klassen fordi det har vært utrolig mye drama i gruppa og hun har vært helt utslitt av det, men det har da vært snakk om at hun har tatt med seg to venninner (av 11 andre jenter i klassen) og har gjort noe helt annet - en gang ridning, en gang kino - så hun har ikke hatt tradisjonelt bursdagsselskap. Det hadde vært alle eller ingen hvis hun ville hatt selskap.

Gammel 10-12-13, 12:57   #23
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Har lest om den hisorien på FB. Utrolig sårt.
Men folk får gjøre som de vil.
Eldstemann opplevde som eneste på avdelingen å ikke bli bedt i bursdag til en gutt i barnehagen.
Mannen kjenner pappan og ringte til han, for å sjekke om invitasjonen kanskje var blitt borte, men svaret var da at sønnen selv skulle få bestemme. Så da så.
Det gikk helt fint det for vår gutt, men det kunne vært sårt for en som brøy seg om det.

Gutta mine vil ha alle guttene i klassen i bursdagene, men de hadde ikke fått lov til å utelukke noen heller. Det er ikke noe tema å ikke be noen.
Vi feirer bursdag for guttene ut barneskolen i alle fall. Siste gang nå for eldstemann. På ungdomsskolen blir klassene uansett delt og blir kjempestore så det er uaktuelt å ha en haug med gutter i bursdag da.

Gammel 10-12-13, 13:02   #24
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Eldstemann opplevde som eneste på avdelingen å ikke bli bedt i bursdag til en gutt i barnehagen.
Mannen kjenner pappan og ringte til han, for å sjekke om invitasjonen kanskje var blitt borte, men svaret var da at sønnen selv skulle få bestemme. Så da så.
Det gikk helt fint det for vår gutt, men det kunne vært sårt for en som brøy seg om det.

Det er jo sånt som dette jeg er opptatt av. Uakseptabel tankeløshet, virkelig.

Gammel 10-12-13, 13:15   #25
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg blir sjokkert jeg.

Gammel 10-12-13, 13:17   #26
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Enig i at man skal inkludere alle.
Samtidig kan baksiden bli slik som meg: Den siste barnebursdagen jeg hadde da jeg ble 10. Alle jentene i klassen invitert. To stk ødela hele greiene og det er det jeg husker aller best. I voksen alder vet jeg at minst en av de nok hadde fått adhd diagnose og den andre, vel, den andre var bare ufyselig, jepp. Gråt i mitt eget selskap, ikke moro. Men da tar jeg med meg lærdommen i å passe litt ekstra på, som voksen, om noen ikke skulle kunne oppføre seg.

Inkludere alle kan forresten bli ganske så "festlig" i og med at jeg har gutt/jente-tvillinger, blir fort hele gjengen/klassen det.

Gammel 10-12-13, 13:27   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg vurderer å gå tilbake til barndommens sekt for å slippe mer bursdagsstyr. Herregud, for et drama, alle veier, hele tiden.

Snart er det lillebrors tur til å ha bursdag igjen. Hverken han eller jeg gleder oss noe særlig til obligatorisk selskap.

Men Mave, ser du ikke at hvis alle de som kan, inviterer alle, så blir det mye greiere for barn som ikke takler store bursdager eller ikke har så mange venner å feire i en form som passer dem? Jeg syns både Zoë og Tjorven har gode poenger: og det er at det du beskriver er unntakene. Og de blir det rom for om andre tar ansvar og inkluderer. Vi for eksempel, gjør det. Selv om sønnen min ikke leker med alle i klassen, syns han det er helt uproblematisk å ha alle i selskap. Noen av de vi inviterer blir han aldri invitert tilbake til. Noen av de han inviterer, blir ikke invitert andre steder. Det er en måte vi kan inkludere på. Og da gjør det ingenting om man har noen få unntak med små grupper.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men sånn til invitasjoner generelt. Jeg er av de som alltid fremholder at ikke alle må invitere alle hver gang. Bursdagsbarn skal også få trives i sitt eget selskap. Men jeg synes Zoë har et godt poeng. Det er unntakene. Foreldre med unger som klarer seg godt nok sosialt bør se at de må ta en del av ansvaret. Nettopp fordi ikke alle har muligheten til det.

Nettopp. Det blir som vaksinering. Om de som kan tar den, så kan de som ikke kan faktisk la være.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 13:33   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart jeg synes det, Tally, og planen for kommende bursdager er "hele klassa", enkelt og greit. Jenter og gutter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 13:35   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart jeg synes det, Tally, og planen for kommende bursdager er "hele klassa", enkelt og greit. Jenter og gutter.

Men hvorfor det, om gutten gruer seg?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 13:35   #30
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette ble litt for utl.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 10-12-13 kl 16:03.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 13:36   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvorfor det, om gutten gruer seg?

Fordi det er enklere om jentene er med.

Bursdagsselskap må han ha, hvis ikke blir det pes for det også.

Gammel 10-12-13, 13:42   #32
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sånt som det går jo bare ikke an, GinaK. Jeg fatter ikke at voksne mennesker ikke skjønner sånt.

Gammel 10-12-13, 13:47   #33
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Takk for påminnelse. Jeg må planlegge tiårsdagen.
Jenta vår er såpass enkel - at hun vil ha hele trinnet, både gutter og jenter. Og det kommer vi til å kjøre så sant at vi er flere som arrangerer.

Ellers synes jeg det er en fin regel at alle av samme kjønn blir invitert ut barneskolen.

Jeg klarte på den annen side ikke å få mi jente avgårde til en bursdag. Hun plent nektet. Denne jenta har bedt min jente stjele for henne etc, og er ei jente som knytter seg til en om gangen og baksnakker andre med den hun knytter seg til. Jenta mi har gitt henne sjanse på sjanse, men hun skuffer henne hver gang. Jeg har trøstet henne litt for mange ganger til å tvinge henne i denne bursdagen.

Gammel 10-12-13, 13:48   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten møtte opp i en bursdag en gang hvor bursdagsbarnet helt tydelig ikke ville ha ham der. "Hei. Jeg synes ikke at du skulle ha kommet. Det var mamma og pappa som sa at jeg måtte invitere deg også." Gutten ble 4 år, og foreldrene holdt på å dø av skam. Han fikk en lang lekse om hvordan man oppførte seg. Knerten hadde akkurat byttet til storbarnsavdeling, og de kjente hverandre ikke så godt.

De lekte kjempefint i selve bursdagen, og etterpå var de gode venner. Så inkludering kan være lurt nok.

Gammel 10-12-13, 13:53   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes mange av dere tar veldig på vei. Drama? Obligatoriske selskap? Jeg ønsker ingenting annet enn en sunn debatt rundt dette.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 14:06   #36
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg klarte på den annen side ikke å få mi jente avgårde til en bursdag. Hun plent nektet. Denne jenta har bedt min jente stjele for henne etc, og er ei jente som knytter seg til en om gangen og baksnakker andre med den hun knytter seg til. Jenta mi har gitt henne sjanse på sjanse, men hun skuffer henne hver gang. Jeg har trøstet henne litt for mange ganger til å tvinge henne i denne bursdagen.

Da ville jeg forklart dette for foreldrene til jenta. Rett og slett sagt at hun ikke ville gå, og hvorfor. For problemet ligger jo ikke i bursdagen her, men i noe helt annet, som det absolutt bør gjøres noe med.

Ellers veldig enig med Tallulah. Så lenge de som kan inkluderer en hel, naturlig gruppe (og det lar seg jo gjøre for de aller fleste), så gjør det ikke noe om de unntakene som ikke takler det lar være (men selvsagt være oppegående nok til å la antallet være slik at det ikke er bare en eller to som blir utelatt). Da har man jo uansett sikret at alle får komme i en eller annen bursdag i løpet av et år.

Gammel 10-12-13, 14:06   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes mange av dere tar veldig på vei. Drama? Obligatoriske selskap? Jeg ønsker ingenting annet enn en sunn debatt rundt dette.

Bare meg.

Gammel 10-12-13, 14:07   #38
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Bare meg.

Nei nei, jeg brukte også ordet drama. (Det var riktignok ikke om bursdagsfeiring, men om andre greier blant jentene i klassen som gjorde at Frøkna ikke hadde lyst på stor feiring, men dog.)

Gammel 10-12-13, 14:18   #39
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vi har fått bursdagsinvitasjoner to dager før selve festen, og nei, de har ikke bitt liggende i sekken. Jeg tolker det som om at man da ikke er så interessert i at mange skal komme, ellers hadde man kanskje giddet å være ute med invitasjonen i god tid?

Eller så har man kanskje et liv som inneholder mer enn å invitere til bursdag og dagene gikk litt fort og plutselig var det bare to dager igjen og man fant seg selv kjørende rundt med bil til midnatt med bilen full av trøtte unger for å få levert ut de jæ%&"# invitasjonene...

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 14:24   #40
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Eller så har man kanskje et liv som inneholder mer enn å invitere til bursdag og dagene gikk litt fort og plutselig var det bare to dager igjen og man fant seg selv kjørende rundt med bil til midnatt med bilen full av trøtte unger for å få levert ut de jæ%&"# invitasjonene...

Høres litt mer sannsynlig ut den varianten der ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.