Sv: Om bursdager og selvbestemmelse
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Men Mave, ser du ikke at hvis alle de som kan, inviterer alle, så blir det mye greiere for barn som ikke takler store bursdager eller ikke har så mange venner å feire i en form som passer dem? Jeg syns både Zoë og Tjorven har gode poenger: og det er at det du beskriver er unntakene. Og de blir det rom for om andre tar ansvar og inkluderer. Vi for eksempel, gjør det. Selv om sønnen min ikke leker med alle i klassen, syns han det er helt uproblematisk å ha alle i selskap. Noen av de vi inviterer blir han aldri invitert tilbake til. Noen av de han inviterer, blir ikke invitert andre steder. Det er en måte vi kan inkludere på. Og da gjør det ingenting om man har noen få unntak med små grupper.
Nettopp. Det blir som vaksinering. Om de som kan tar den, så kan de som ikke kan faktisk la være.
Nemlig. Det handler om å tenke seg om, og det motsatte tror jeg er årsaken til at mange lar barnet plukke fra øverste hylle uten å ofre fellesskapet og konsekvensene en eneste tanke.
Jeg leste en overskrift da jeg stod i kassa og ventet tidligere i dag, og den lød noe sånt som "derfor inviterer jeg ikke alle i klassen" og så var det bilde av ei muligens outsiderjente? under. Jeg leste ikke artikkelen, men jeg innbiller meg at den er tåredryppende og ekte nok, at hun kanskje har problemer med store forsamlinger, men jeg kjente at jeg irriterte meg litt også, hvertfall når den kommer i kjølevannet av historien til de to åtteåringene som ikke fikk en eneste gjest på besøk i sitt selskap. Som om den skal rettferdiggjøre det, på en måte. Eller ta bort alvoret i den situasjonen som jo også tok for seg et annet komplisert tema, nemlig skjult mobbing.
Hver for seg er sakene alvorlige nok, men det er så vanskelig å finne felles kjøreregler når man bare ender opp med å diskutere de som ikke får noen på besøk, og de som ikke orker mange på besøk. Da blir vi stående og stange hode i veggen, i stedet for å diskutere på en sånn måte og med en sånn tone som gjør at man kanskje ender opp med at de som kan invitere flere gjør det.
|