Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor mye bundet tid har dere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-14, 10:57   #21
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye bundet tid har dere?

Må gjøre et forsøk på å regne med undervisning, inspeksjon, tilsyn, teamtid og det hele. Da er jeg bundet på jobb i 32 timer i uka. Jeg er tilstede minst 40.

Gammel 21-02-14, 10:59   #22
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes det er fint og interessant at slike tråder ligger ute på åpent forum, for det gir oss andre en viktig innsikt i lærerhverdagen og aktuelle diskusjoner rundt KS og lærerne. Jeg synes at alle diskusjoner som KAN legges ut og som har et generelt, prinsipielt eller aktuelt preg, bør postes åpent.

Joda, men noen ganger poster en ting bare for å få noen svar, andre ganger poster en ting for å få en lang diskusjon og må bruke tid på å forklare, forklare og forklare. Og når en da tror at en gjør det første, men det plutselig viser seg at en klarte å gjøre det andre, så måtte jeg gni meg i øya et par ganger her på morgenkvisten.

Gammel 21-02-14, 11:02   #23
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes du det virker som om mange i denne diskusjonen har tungt for det, da?

Jeg kan ikke se det?

Skolen og arbeidsforholdene på skolen er interessante for alle som har barn, bryr seg om barn, er opptatt av utdanning osv.

Gammel 21-02-14, 11:04   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde diskutert like mye om tråden lå i pedagogforumet.
Jeg ønsker virkelig mer bundet til slik at jeg kan samarbeide mer med kollegaene mine. I og med at lærere er i klasserommet og derfor utilgjengelig for kollegaer og andre er jeg ikke helt sikker på om det er rett å sammenligne de/oss med andre med kjernetid.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 11:11   #25
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg ønsker virkelig mer bundet til slik at jeg kan samarbeide mer med kollegaene mine. I og med at lærere er i klasserommet og derfor utilgjengelig for kollegaer og andre er jeg ikke helt sikker på om det er rett å sammenligne de/oss med andre med kjernetid.

Jeg syns det er merkelig at lærere ikke klarer å møtes når andre yrkesgrupper klarer det? Mange lærere klarer det også forresten, på min skole for eksempel.

Jeg syns sammenligningen med andre er helt rett. Mannen min er rådgiver, og det virker for meg som om han bruker mesteparten av uka på å være i møter, han er tidvis lite på kontoret. Men man bruker kalenderen, og så finner man en tid. Jeg vil tro at en ansatt i ppt også er relativt lite på kontoret. En barnevernsansatt vil helt sikkert også kunne være vanskelig å få tak i, etc. Lærere er jo ikke de eneste som har annet å gjøre enn å sitte på kontoret. Jeg skjønner meg ikke på de lærerne som vil ha mer bunden tid. Resten av arbeidslivet går i motsatt retning, og hovedregelen i Arbeidsmiljøloven er at arbeidstakere skal ha fleksibel arbeidstid.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 11:11   #26
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det høres ut som det er en ukultur på skolen din, for å være ærlig. Hos oss har vi noen enkeltlærere som er umulige å få på møter, men de er like umulige uavhengig av om det skjer i bundet eller ubundet tid og har alltid en kjempegod grunn. 95 % av kollegene mine stiller opp når de trengs uavhengig av bundettid.

Gammel 21-02-14, 11:17   #27
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Så dere kan ha fravær i bundetiden så lenge det registreres og "godkjennes"? Og den bundne tiden er 32 timer? Altså 5,5 timer mindre enn det "vanlige" folk har?

Bare det som går inn under velferdsperm eller ulønnet perm, eventuelt bruke timer man har jobbet inn som vikar e.l.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 11:28   #28
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg jobber i VGS og har som Stompa 29 timer bundet tid. Jeg er som regel på jobb fra 8.00 til 16.00 eller 7.30- 15.30. Eller jeg kan gå hjem 14.00 hvis det ikke er møter og jeg har retting på kveldstid. Hos oss er det ikke et problem å få tid til å møtes. Det vil si, på de fleste linjene ved skolen er det ikke et problem. Hvis noe skaper problemer for samarbeid er det heller at vår skole har tre studiesteder og flere lærere underviser på alle tre stedene.

Gammel 21-02-14, 11:30   #29
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Så dere kan ha fravær i bundetiden så lenge det registreres og "godkjennes"? Og den bundne tiden er 32 timer? Altså 5,5 timer mindre enn det "vanlige" folk har?

Hos oss går dette på tillit - jeg kan legge f.eks. en legetime i bundettida så lenge den ikke kræsjer med et planlagt møte el.l., siden lederen min vet at jeg uansett er mer til stede enn de pålagte 29 timene og at jeg alltid stiller på møter osv. Jeg ville aldri funnet på å planlegge fravær i bundettida uten at det er helt uunngåelig, og da i dialog med lederen min, så det vil uansett være snakk om akutte (tann)legetimer, at det skjer noe med en av ungene el.l.

Gammel 21-02-14, 11:31   #30
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har helt frivillig bundet opp 34 og noe timer på arbeidsplassen.

Gammel 21-02-14, 12:15   #31
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Moren min som jobber i barnevernet har også kjernetid 9-15, altså 30 timer hver uke, og hvis hun da ikke har noen avtaler utenom disse tidspunktene kan hun legge tannlege/lege osv der, noe som også går an å gjøre i kjernetiden hvis det er nødvendig og kan legges utenom avtaler og møter.

Jeg jobber i det offentlige og vi har samme ordning. Men vi har ikke "møteplikt" hvis jeg kan bruke det ordet. Kjernetiden vår indikerer bare avspaseringstid, det vil si at hvis jeg jobber ekstra og tar ut tiden som plusstid, så er det bare å jobbe 30 timers uke til arbeidstiden er i vater igjen. Eller som jeg og mannen har gjort (og delvis enda gjør) at vi turnerer på når vi møter opp og går.

Så jeg opplever ikke dette som direkte tilsvarende til bundet / ubundet tid? For jeg kan i tillegg ha hjemmekontor, arbeide på et annet fysisk sted, være på seminar, gå til tannlege, men det er uavhengig av dette?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns det er merkelig at lærere ikke klarer å møtes når andre yrkesgrupper klarer det?

Kommer sikkert mye an på det administrativet rundt det også + kulturen? Tidligere der jeg jobbet var ikke møter en preferert arbeidsmetode.

Gammel 21-02-14, 12:17   #32
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke lærer, men vi må føre opp tannlege, lege, samtaler med skole, barnehage etc i timeførinssystemet. Blir på samme måte som med sykdom, at man har trekker fra en bestemt pott. Ikke noe krav om at det skal gjøres på spesielle tidspunkter.

Gammel 21-02-14, 13:03   #33
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg jobber i det offentlige og vi har samme ordning. Men vi har ikke "møteplikt" hvis jeg kan bruke det ordet. Kjernetiden vår indikerer bare avspaseringstid, det vil si at hvis jeg jobber ekstra og tar ut tiden som plusstid, så er det bare å jobbe 30 timers uke til arbeidstiden er i vater igjen. Eller som jeg og mannen har gjort (og delvis enda gjør) at vi turnerer på når vi møter opp og går.

Så jeg opplever ikke dette som direkte tilsvarende til bundet / ubundet tid? For jeg kan i tillegg ha hjemmekontor, arbeide på et annet fysisk sted, være på seminar, gå til tannlege, men det er uavhengig av dette?

Ut fra det jeg har uthevet først der tenker jeg at du ikke har bundet tid, slik som lærerne har.
Bundet tid = den tiden en må være fysisk tilstede på arbeidsplassen (eller på et møte på et annet lokale, hvis noe har lyst til å kverulere på ordet arbeidsplass)
I eksempelet mitt med en som jobber i barnevernet tilsvarer dermed kjernetiden den bundne tiden, fordi det er den tiden vedkommende må være på jobben, og kan ikke velge å ta denne tiden hjemme eller på andre tidspunkter.

Alle de resterende timene - som enten også er på arbeidsplassen, men også kan være hjemmekontor, endel møter på eksterne plasser, retting på kvelden, kveldsarbeid foran pc, osv, det er ubunden tid, eller for noen, tilsvarer det tiden utenfor kjernetiden.

At jeg har bare 18 timer bundet hver uke, betyr ikke at jeg bare jobber 18 timer, men at jeg legger de andre 20-30 timene til tidspunkter som passer mitt liv, mine tannlegetimer, mine fritidsaktiviteter, og kan flytte rundt på timene ut fra behovet som endrer seg fra uke til uke.

Gammel 21-02-14, 13:43   #34
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En lærer skal jobbe 1687,5 timer fordelt på 39 uker. Av disse er 1300 timer bundet på barnetrinnet, 1225 timer på ungdomstrinnet og 1150 timer på videregående. Resten er ubundet tid som skal/kan brukes til for- og etterarbeid. Bunden tid skal brukes til møtevirksomhet, undervisning, foreldresamarbeid, tid til elever, osv osv osv.

Jeg jobber i videregående og vi har, som Stompa, 29 timer bundet tid. Dette står i den sentrale avtalen SFS2213: http://www.utdanningsforbundet.no/up...ar/sfs2213.pdf

Hver skole/kommune/fylkeskommune kan selvsagt binde mer tid, HVIS ledelsen og de ansatte er enige om dette i et drøftingsmøte, eller medbestemmelsesmøte som det skal hete nå. Altså gir dagens avtale oss ganske god fleksibilitet til å binde mer enn minimumstida. Der jeg jobber så klarer vi fint å møtes innenfor de 29timene i uka, i tillegg er det klutur for å være på skolen mer enn de 29 timene slik at vi fint klarer å møtes uten å måtte bindes til plassen mer enn nødvendig. Jeg personlig tror at du får mer ut av en arbeidstaker ved å gi vedkommende tillit og tro på at h*n gjør arbeidsoppgavene sine. Da vil vedkommende gi mer tilbake, tror jeg. Bare se til Finland, der lærerne ahr større grad av frihet enn her. Se til Sverige der avtalen har blitt lokalt styrt og avisoverskriftene der er enda større enn her pga dårlige resultater i PISA-undersøkelsen.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 13:45   #35
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg synes det høres ut som det er en ukultur på skolen din, for å være ærlig. Hos oss har vi noen enkeltlærere som er umulige å få på møter, men de er like umulige uavhengig av om det skjer i bundet eller ubundet tid og har alltid en kjempegod grunn. 95 % av kollegene mine stiller opp når de trengs uavhengig av bundettid.

Jeg har de samme tankene om 007s møtekultur. Det er litt hårreisende å lage regler for alle når det er noen få som ikke gjør det de skal.

Gammel 21-02-14, 13:46   #36
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns det er merkelig at lærere ikke klarer å møtes når andre yrkesgrupper klarer det? Mange lærere klarer det også forresten, på min skole for eksempel.

Jeg syns sammenligningen med andre er helt rett. Mannen min er rådgiver, og det virker for meg som om han bruker mesteparten av uka på å være i møter, han er tidvis lite på kontoret. Men man bruker kalenderen, og så finner man en tid. Jeg vil tro at en ansatt i ppt også er relativt lite på kontoret. En barnevernsansatt vil helt sikkert også kunne være vanskelig å få tak i, etc. Lærere er jo ikke de eneste som har annet å gjøre enn å sitte på kontoret. Jeg skjønner meg ikke på de lærerne som vil ha mer bunden tid. Resten av arbeidslivet går i motsatt retning, og hovedregelen i Arbeidsmiljøloven er at arbeidstakere skal ha fleksibel arbeidstid.

Enig.

Gammel 21-02-14, 14:03   #37
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg har de samme tankene om 007s møtekultur. Det er litt hårreisende å lage regler for alle når det er noen få som ikke gjør det de skal.

Jeg mener at de skolene som har problemer med å få lærerne til å møtes - de har et lederproblem. Da hjelper det ikke å gi lærerne medisinen.

Gammel 21-02-14, 14:07   #38
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg mener at man kan løse problemet med å ha en kjernetid fra 08.00 - 15.00.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 14:09   #39
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Mens jeg mener at man kan løse problemet med å ha en kjernetid fra 08.00 - 15.00.

Hos oss løser det ingenting. På min skole er det undervisning fra 7.30-15.30. Tirsdag er det litt kortere undervisning for å rydde plass til fellestid for alle. Kjernetiden vil overhodet ikke hjelpe på problemet med at noen har undervisning. Det er helt andre tiltak som må til for å hjelpe på den problemstillingen.

Gammel 21-02-14, 14:13   #40
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber i en privat bedrift, vi har det ganske fritt, med mindre man blir kalt inn til møte eller annet. Jeg kan flekse, men samarbeidsmessig passer det best om de fleste er til stede fra 8-9 til 16 hver dag. Hjemmekontor, legetimer med mer må avtales.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.