Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Det å lese "lette" bøker..

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-06, 08:17   #1
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det å lese "lette" bøker..

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Syns for øvrig det finnes en god del kvalitet blant lett underholdning også, jeg syns absolutt Jo Nesbøs bøker og f.eks. Titanic-filmen har høy standard, selv om de følger en oppskrift.

Er jeg den eneste som aldri har sett Titanic, tro? Så den aldri på kino, men leide den en gang på video. Jeg og sambo var unge og nyforelsket, og skulle kose oss en lørdagskveld. Vi la oss ned på sofaen, og etter en halvtime lå jeg og snorket. Jeg har heller aldri forsøkt å se den igjen senere.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 08:27   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg har heller aldri forsøkt å se den igjen senere.

Du har nok ikke gått glipp av noe stort!

Jeg har sett den flere ganger av to grunner:
1. Jeg er enormt fascinert over Hollywoods evne til å lage filmer som virkelig trykker på alle de riktige knappene selv om de har et kreativt forhold til historiske fakta.
2. Det er en film som både på grunn av sin populariet, budsjett og produksjon har fått en plass i filmhistorien, og det refereres til den i humor, andre filmer osv. Jeg liker å få med meg sånne geeky vitser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 08:27   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser alt mulig rart, det kan gjerne være lettbeint. Jeg er typen som slapper av fra lesing med ... lesing, og barnebøker og krim og andre underholdningssjangre opptrer rett som det er. Men godt skrevet må det være. Ellers irriterer jeg meg ut av mitt gode skinn. Jeg setter heller ikke særlig pris på forfattere som behandler meg som om jeg var stokk dum, og jeg orker ikke ting som er tydelig masseprodusert.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 08:39   #4
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Særlig etter at jeg begynte å studere har jeg lest flere lette bøker, rett og slett for å koble av fra pensumlitteraturen. I eksamensperioden er det deilig å bare kunne koble av med å lese noe annet.

IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 09:12   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Om man kommer til et punkt der man føler at man må unnskylde at man leser "lett" litteratur er det på tide å stikke fingen i jorda. Jeg er for å dyrke lesegleden og det kan man like godt få fra lettleste som "grav seg ned i stoffet"-bøker.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 09:37   #6
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så lenge lesegleden er til stede, spiller det vel liten rolle om det er "lett" eller "tung" litteratur. Det hender at jeg leser krim, men jeg merker at jeg ikke klarer å engasjere meg helt i handlingen, så jeg styrer helst unna.

Når jeg skal lese en god bok, foretrekker jeg bøker av f.eks. Jens Bjørneboe, Aksel Sandemose, Erik Fosnes Hansen, Cora Sandel, Amalie Skram, Sigrid Undset, Lars Saabye Christensen, Tarjei Vesaas m.fl.

Jeg leser på langt nær så mange bøker som før, så når jeg finner tid, ønsker jeg å lese bøker som gir meg noe. På ungdomsskolen slukte jeg alt, og leste f.eks. alle bøkene i Sagaen om Isfolket.

Gammel 08-10-06, 12:04   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krim liker jeg ikke å lese. Dette året har jeg mye ungdomslitteratur på pensum og den fyller behovet mitt når det gjelder lettere ting.

Sånn ellers er det jo en del "vanlige" romaner som er forholdsvis "lette", da.

Gammel 08-10-06, 09:40   #8
Sparky
Mean Milk Machine

Sparky sin avatar

Sparky er litt kul
Standard

En venninne av meg sier hun ikke kan forstå hva som er så imponerende med å fullføre Ulysses. Den leste hun på null komma niks hun. Da lurer jeg på hvorfor dette er noe hun støtt og stadig må nevne hvis hun ikke er ute etter å imponere.

Jeg innrømmer det: Jeg leste ikke mer enn noen får sider. Jeg gidder bare ikke å sløse bort tiden min på å lese tunge bøker kun for å imponere andre. De må være interessante også. Har dog en tendens til å ty til de lettere bøkene. Jeg har nok å bryne hjernen min på i hverdagen. Hvem er det forresten som definerer hva som er "lette" og hva som er "tunge" bøker?

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 10:39   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sparky, her.

Hvem er det forresten som definerer hva som er "lette" og hva som er "tunge" bøker?

Nei, det er jo også en diskusjon..
For ting kan jo være lette for noen, som er tunge for andre.. har jo med interesser å gjøre også

Men jeg tenkte bare på "lette" bøker som bøker som ikke har en dyptgående mening.. om du skjønner.. det finnes jo bøker som er tunge, spesielle, filosofiske og med en dypere mening.. - som for mange er status å lese...

Iallefall mer status enn Arvensynd

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 14:24   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser alt mulig jeg. Både tunge og lette bøker, alt til sin tid.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 18:21   #11
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Etter at nr.2 ble født, har det blitt mer og mer chick-lit, og da særlig Mariann Keyes, og Shopaholiker-bøkene, og ellers bøker fra Bag of Fun.
Leser stort sett på senga før leggeitd, og da er det begrenset hvor tungt det kan være.

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 23:21   #12
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser både lettere og tyngre bøker, avhengig av humør og overskudd.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 12:53   #13
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Bøker jeg leser på fritiden, leser jeg stort sett for å la meg underholde, og for å slappe av. Leser mye krim og spenningsbøker, og har ikke behov for å lese "tung" litteratur bare for å ha gjort det. Får nok "tyngde-påfyll" i jobb, hjemme vil jeg koble av.

Apple er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.