|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#10 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Innvandrer og bunadJo, jeg kaller det vrangvilje når man absolutt skal vri det over til rasisme og generell fremmedfrykt. Det jeg selv mener, og som jeg forstår en del av innleggene her også, er at bunadsbruk er knyttet til sted og røtter og at man derfor synes det er rart dersom noen som ikke har den tilknytningen ønsker å bruke bunad. For min del gjelder det Oslofolk som velger Hardangerbunad bare fordi den er "finest" og innvandrere som eventuelt gjør det samme. Poenget her er hvilke følelser som er knyttet til bunadsbruk, ikke at man irriterer seg over at man ser mørkhudede i bunad i 17-maitoget. Det kunne ikke falt meg inn, men mine følelser og tanker rundt bunadsbruk gjør at jeg synes de som skaffer seg bunad gjør det fordi de har tilknytning til det stedet man har valgt seg bunad fra. Ellers synes jeg man heller kan velge ikke-stedsbundne festdrakter, mange er flotte, enten det er etniske norske, adopterte, annengenerasjons innvandrere eller nylig innkomne asylsøkere.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 21-05-07 kl 21:40. |
|
|
|
|
|