Sv: Innvandrer og bunad
Herregud Valentina, les hva jeg skriver, ikke hva du tror jeg og andre mener.
Jeg skriver ingen steder det du sier jeg mener.
Jeg skriver, og les ordrett nå, at dersom man ikke velger bunad fra det stedet man er fra, eller foreldre/besteforeldre etc så kan man heller velge ikke-stedsbunden bunad. Det gjelder norske, såvel som utenlandske. Mener jeg. Jeg har i en annen tråd skrevet at jeg synes det er teit og snobbete å velge en bunad bare fordi den er "fin" når det kan velges en der du er fra.
Selvfølgelig kan din datter arve din bunad, likeså kan hennes venninne bære bunad. Men jeg synes fortsatt det er teit hvis de plutselig vil ha en bunad fra et helt annet sted i landet, som de ikke har noen tilknytning til. Forstår du bedre nå? Det har ingenting med om din datter er adoptert eller om en innvandrer har bodd i Follo i 5 eller 20 år, men velg bunad eller drakt fra det stedet man har tilknytning til. Det er poenget mitt, ikke at utenlandske ikke skal få bruke bunad. Har man bodd 10 år i Oslo og ingen andre steder, har ingen familie, hytte eller annen tilknytning til annet sted i landet, så synes jeg man bør velge Oslodrakt. Likeså bør selvfølgelig din datter bruke din bunad, og ikke velge en vilkårlig fra annet sted fordi hun synes den er finere. Jeg synes bunadsvalg skal være noe mer enn at man synes den og den er finest.
|