Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-14, 10:51   #61
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

Kyllingen smaker det samme om den er bedt over eller ikke. Jeg blir ikke muslim selv om jeg kan ha fått i meg halalkjøtt. Altså er det ufarlig. Den er slaktet etter norsk metode, de er bedøvet før de dør. Da har jeg ingen kvaler med å spise den. Halalkjøtt der dyrene må henge og blø ut uten noen form for bedøvelse vil jeg gjerne ha merket, for det kjøttet vil jeg helst ikke spise.

Gammel 27-06-14, 11:43   #62
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det har ingenting å si for kvaliteten på kjøttet om noen har bedt for det, forbannet det eller gandet over det. Selvfølgelig skal det selges. Hallo lizzom.

Nåh, jeg har en FB-kontakt som kommenterte at hun ble "fysisk og psykisk syk over de motbydelige ordene som har blitt sagt over hennes kylling". Så det.

Gammel 27-06-14, 11:45   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo like irrasjonelt å kreve at det bli sagt ord over en kylling man skal spise som at det IKKE skal bli sagt ord over dem, tenker jeg.

Gammel 27-06-14, 11:58   #64
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at Gud/Allah sitter et eller annet sted og tenker: "Hvorfor i heiteste ga jeg den bølingen der fri vilje?! "

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 12:00   #65
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nåh, jeg har en FB-kontakt som kommenterte at hun ble "fysisk og psykisk syk over de motbydelige ordene som har blitt sagt over hennes kylling". Så det.

Men er det virkelig noe bedre/smartere/sunnere å tro man kommer til helvete om man spiser mat det ikke er bedt for?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 12:02   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri kommet over min egen forvirring en gang jeg snakket med en humanetiker som virkelig ikke ville ha forbønn (for eksempel i en dåpshandling), fordi hun mente at det faktisk hadde en slags effekt, men da altså ikke en positiv effekt.

Gammel 27-06-14, 12:02   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man ateist bør det jo være fullstendig hipp som happ om det er en kylling som har fått den siste salve eller ei.

Er man intenst troende er det vel like ille med kyllinger av feil religiøs overbevisning som ateistkyllinger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 12:22   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

"Ateistkyllinger".

Gammel 27-06-14, 12:26   #69
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forlanger rettroende kylling.

Jeg er enig med Poly om at man må respektere de som mener det er galt å spise halalkylling like mye som de som må spise halalkylling. Men jeg er fordomsfull nok til å tro at endel av de som fyller kommentarfeltet på fb ikke har noe egentlig problem med imamvelsignet kylling, men hvor det er mer på prinsipielt grunnlag de ikke vil ta i noe som har med islam eller religion å gjøre og hvor muligheten til fritak plutselig forsvant.

Gammel 27-06-14, 12:35   #70
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Som en eller annen sa lenger oppe - kan man ikke bare merke det hele med "inneholder små mengder halalkjøtt" eller noe sånt? Jeg tenker at hvis man skal respektere folks tro og at folk ikke tror så er vel det det eneste riktige å gjøre.

Selv blåser jeg en lang marsj i om noen har bedt over kjøttet eller forbannet det. Det er mer enn nok annet som opptar meg når det gjelder valg av mat.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 12:40   #71
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Allergener: spor av melk, nøtter og halal-kjøtt." Da hadde nok de som blir fysisk og psykisk dårlige av halal-kjøtt blitt fornøyde.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 12:49   #72
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Tenk om slakteren drar av en glose eller fem, må man da merke det "kun for nordlendinger"?

Gammel 27-06-14, 13:25   #73
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg forlanger rettroende kylling.

Jeg er enig med Poly om at man må respektere de som mener det er galt å spise halalkylling like mye som de som må spise halalkylling. Men jeg er fordomsfull nok til å tro at endel av de som fyller kommentarfeltet på fb ikke har noe egentlig problem med imamvelsignet kylling, men hvor det er mer på prinsipielt grunnlag de ikke vil ta i noe som har med islam eller religion å gjøre og hvor muligheten til fritak plutselig forsvant.

Det tror jeg du har veldig rett i. Det er nok mer om å gjøre å finne noe å "ta" de derre muslimene på, enn at man virkelig bryr seg om hva som er sagt i slaktesituasjonen.

Gammel 29-06-14, 02:16   #74
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Tenk om slakteren drar av en glose eller fem, må man da merke det "kun for nordlendinger"?

Min bror er slakter og jeg er 110% sikker på at de dyrene han har slaktet har fått mang en glose med på kjøpet. Han er ikke nordlending, men jobber hos Nortura. Tenk så mye forbannet kjøtt folk har spist uten at det er merket! €&%@$

Gammel 29-06-14, 22:04   #75
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil kjøpe økologisk ateistkylling.

Helt ærlig så synes jeg sånne matregler av religiøse grunner er komplett uforståelig. Jeg forholder meg til det naturligvis, men skjønner det virkelig ikke. Og spesielt ikke når det er viktigere enn dyrevelferden.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 00:24   #76
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men er det virkelig noe bedre/smartere/sunnere å tro man kommer til helvete om man spiser mat det ikke er bedt for?

Nei, hvor har jeg sagt det?
Jeg svarte bare på Nennes innlegg:

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det har ingenting å si for kvaliteten på kjøttet om noen har bedt for det, forbannet det eller gandet over det. Selvfølgelig skal det selges. Hallo lizzom.

Gammel 30-06-14, 12:26   #77
A&A
Aktiv

Medlem siden: Feb 2010
A&A er litt kulA&A er litt kul
Standard

Slakte metode i islam heter ikke halal men dhabihah. Halal betyr det som er tillat, og trenger ikke bare å bety mat. Det finnes mange kriterier for muslimsk slakte metode, og det handler ikke bare om at dyret blir velsignet før det slaktes.

A&A er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 13:07   #78
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle dyr som slaktes i konsum i Norge avbløs (tømmes for blod) mens de er i live.
Kjøtt som ikke er riktig eller skikkelig avblødd kan jeg love at ingen vil spise.

Hvordan dyra passifiseres før avblødning varierer, store dyr skytes i hodet med bolt, noe som i seg selv ikke er (helt) dødelig, mens andre får strøm, eller gass (gris).
Men hjertet må slå mens blodet tappes av uten at dyret skal være bevisst eller føle smerte.

Folk som vil avblø dyr uten at de er bevisstløse burde ikke fått lov å spise kjøtt!
Utover det skulle det ikke vært noe problem for Nortura å merke mat som inneholder halalslatet kjøtt. Gruppen som reagerer på dette er så liten (men dog svært høyrøstet ) men de bør respekteres på lik linje med andre.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 13:08   #79
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dyr som avlives og som ikke skal brukes til mat, skal også avbløs, forresten.
Dog ikke dyr som drepes med gift, altså avlives med sprøyte.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 13:11   #80
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper at mange av de som er mest høyrøstet i forhold til dette bryr seg minimalt om hvordan kjøttet de spiser er slaktet eller bedt for når de er på billigtur til f.eks. Tyrkia.

Merking høres ok ut, synes jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.