|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hundNødverge greit nok. Å skyte en hund med kaldt blod som står to meter fra eieren sin er bestialsk og kan på ingen som helst måte forsvares. Jeg håper virkelig denne bonden får en straff som svir, men tviler dessverre. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Bonde skjøt hundJeg skjønner til en viss grad hva du mener, Rine, og er tildels enig. Men jeg mener at man aldri kan statuere et eksempel ved å drepe. Uansett. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bonde skjøt hundHvis en hund først har begynt å jage en eller flere sauer, hva skal man da gjøre? På hytta til svigers går det en del sau OG det er en del hunder på frifot rundt hyttene, så det er ikke et helt usannsynelig scenario. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bonde skjøt hundNei, men kan ikke bare plaffe ned en hund på den måten. Men jeg savner litt selvinnsikt hos hundeeiere også. Det er båndtvang, og jeg kjenner knapt en eneste hundeeier som har virkelig respekt for dette.
|
|
|
|
#65 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hundDet er noe som skurrer i denne saken. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bonde skjøt hundJepp, Note, jeg tror også vi bare hører den ene siden av saken her. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
Sv: Bonde skjøt hund
Det er faren hans som er bonde.
Han fant lammet dagen etterpå.
Hunden gikk imot bonden når bonden kom, fordi hunden ville hilse. Så hunden har nok stått lenger unna eier enn 2m i det øyeblikket han ble skutt.
|
|
|
#68 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Bonde skjøt hundJeg reagerer på at alle roper høyt om at hunden ble skutt, men ingen løper til avisen når sauene dør av hundene. Hunder kan være et vel så farlig våpen som en hagle, og man ikke skyte hunder for å statuere et eksempel og man kan heller ikke drepe sauer fordi man er for trassig for båndtvang. Jeg ser ikke at det å skyte hunden med hagle er verre, begge deler er jo med viten og vilje.
|
|
|
#69 |
|
Opp og ned
|
Sv: Bonde skjøt hundHunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø.
|
|
|
#70 |
|
saftig
|
Sv: Bonde skjøt hundDet høres ekstremt ut at bonden skal skyte en hund som ikke er angrep. Når det et sagt er det utrolig idiotisk av en hundeeier å slippe en hund løs på et privat område med båndtvang OG sauer!
|
|
|
#71 |
|
Kontrollfrik
Jeg tror ikke det siste du skriver er med viten og vilje. Jeg tror det kommer av dumskap. Dessverre er jo utfallet like ille. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Kontrollfrik
Jeg kjenner jeg er veldig der jeg også. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at bonden gjorde rett i å skyte hunden, men noe er feil uansett. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bonde skjøt hundMeget mulig at denne bonden er mindre oppegående og slem, men jeg synes også hundeeiere som ikke bruker bånd og dermed skaper slike situasjoner burde kunne ilegges bøter. (Eller kan de det? ) Nå kan jeg lite om hunder, men om de setter etter en saueflokk er det vel ikke bare-bare å stoppe hunden? Og da man kommer dit, (altså da hunden jakter), er det da sauen eller hunden som skal ofres? |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Be happy!
Dersom bonden er kjent for å kjefte på hundeeierene i området burde de virkelig være klar over at hundene deres er farlige for sauen, men mulig de er for trassige til å høre etter. Som hundeeier har man plikt til å ha kunnskap om lover og regler, det nytter ikke å skylde på dumskap. Er man så dum bør man droppe å ha hund, akkurat som man burde droppe hagle om man skyter i vilden sky.
|
|
|
#76 |
|
Be happy!
Sauen. For hunden er søt og bor inne i huset, mens sauen er bare mat.
|
|
|
#77 |
|
Nøttelitens medhjelper
Dette er nå feil.
Amen kjenner jeg.
|
|
|
#78 |
|
Nøttelitens medhjelper
Nei det er ikke alltid bare til å stoppe hunden. Men man prøver jo det først.
|
|
|
#80 |
|
can-jur
|
Sv: Bonde skjøt hundI en perfekt verden hadde hunden aldri vært løs. Eller saueeier hadde opplevd dette så sjeldent at lunta var mye lengre. Eller hundeeier hadde reagert på tilsnakk og tatt hunden i bånd. Eller eller.
|
|
![]() |
|
|