Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-14, 00:03   #61
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Nødverge greit nok. Å skyte en hund med kaldt blod som står to meter fra eieren sin er bestialsk og kan på ingen som helst måte forsvares. Jeg håper virkelig denne bonden får en straff som svir, men tviler dessverre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 00:05   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner til en viss grad hva du mener, Rine, og er tildels enig. Men jeg mener at man aldri kan statuere et eksempel ved å drepe. Uansett.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 00:05   #63
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis en hund først har begynt å jage en eller flere sauer, hva skal man da gjøre? På hytta til svigers går det en del sau OG det er en del hunder på frifot rundt hyttene, så det er ikke et helt usannsynelig scenario.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 00:06   #64
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men kan ikke bare plaffe ned en hund på den måten. Men jeg savner litt selvinnsikt hos hundeeiere også. Det er båndtvang, og jeg kjenner knapt en eneste hundeeier som har virkelig respekt for dette.

Gammel 07-08-14, 00:24   #65
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Det er noe som skurrer i denne saken.
Hunden stod angivelig ved siden av eieren og bonden skjøt hunden med hagle på 15 meters hold. Eieren skal ha hatt bra med flaks for ikke å ha fått hagl i seg.

Dessuten forklarer eieren at han og hunden var på vei mot bonden for å hilse. Bonden traff hunden i låret først. Det er litt vanskelig når hunden er på vei mot deg.

Jeg biter meg også merke i at kilden i denne saken er hundehjelpen.net.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 00:27   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, Note, jeg tror også vi bare hører den ene siden av saken her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 00:44   #67
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva er han da? Eier han ikke sauene heller?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja, men sauebønder er sjeldent kun sauebønder. Han eier jorda og eier sauene, gjør han ikke?

Det er faren hans som er bonde.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jo, man kan det, hvis hunden jager sau på et område med båndtvang.
Leste nettopp artikkelen og slik jeg forsto det, ble bonden oppmerksom på at sauene sprang skremt avgårde etter at de hadde sett hunden. Litt senere så han et sprengt lam. Jeg sier ikke at jeg hadde fått meg til å skyte en hund, (eller slakte en sau, for den del) men jeg skjønner at en bonde som dagstøtt opplever at folk gir blaffen i båndtvang får lyst til å statuere et eksempel. Jeg tipper at han har prøvd "snakke med" mange ganger. Selv om jeg, på et vis, kan forstå bonden, har jeg stor sympati for hundeeieren som opplevde dette, selv om han, uvisst av hvilken grunn, ga blaffen i båndtvangen.

Han fant lammet dagen etterpå.

Hvis han virkelig hadde sett denne hunden jage saueflokken, er det ikke litt rart han ikke tok seg bryet til å sjekke hvordan det gikk med de etter å ha plaffa ned hunden? Han gadd ikkje engang sjekke før dagen etterpå.

Det får meg også til å mistenke at hunden har IKKE løpt etter saueflokken, men bonden er rett og slett ustabil og dritt lei hunder på eiendommen.

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Det er noe som skurrer i denne saken.
Hunden stod angivelig ved siden av eieren og bonden skjøt hunden med hagle på 15 meters hold. Eieren skal ha hatt bra med flaks for ikke å ha fått hagl i seg.

Dessuten forklarer eieren at han og hunden var på vei mot bonden for å hilse. Bonden traff hunden i låret først. Det er litt vanskelig når hunden er på vei mot deg.

Jeg biter meg også merke i at kilden i denne saken er hundehjelpen.net.

Hunden gikk imot bonden når bonden kom, fordi hunden ville hilse. Så hunden har nok stått lenger unna eier enn 2m i det øyeblikket han ble skutt.

Ja det er båndtvang. Men 2 feil gjør ikke en rett. Selv om hundeier brøt båndtvangen gir det ikke rett til å skyte.

Da tar hu eieren for deg og forteller nøyaktig hva du mener, du skyter ikke å spør etterpå.

Det var ingen kritisk fare for hans sauer i det øyeblikket han skøt. Altså kunne han ropt på hunden, snakka til eier, eller ringt politiet. Det er mye han kunne gjort, men nei, istedenfor velger han å skyte denne stakkars hunden.

Gammel 07-08-14, 00:53   #68
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg reagerer på at alle roper høyt om at hunden ble skutt, men ingen løper til avisen når sauene dør av hundene. Hunder kan være et vel så farlig våpen som en hagle, og man ikke skyte hunder for å statuere et eksempel og man kan heller ikke drepe sauer fordi man er for trassig for båndtvang. Jeg ser ikke at det å skyte hunden med hagle er verre, begge deler er jo med viten og vilje.

Gammel 07-08-14, 00:55   #69
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø.

Bare den setningen og det at han ikke sjekket sauene dagen etter hendelsen forteller meg at denne "bonden" driter i dyra sine og kun gjorde dette fordi han er lei av å løse hunder på eiendommen sin. Dette handler kun om penger for han, det er bullshitt at han bryr seg om dyra som han sier!

Våpen rett ved en annen person også. Han kunne i verste fall skutt eieren av hunden også i raseriet sitt ved en feiltagelse.

Mannen er en drittsekk og burde aldri fått lov å holdt på med dyr!

Gammel 07-08-14, 00:58   #70
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ekstremt ut at bonden skal skyte en hund som ikke er angrep. Når det et sagt er det utrolig idiotisk av en hundeeier å slippe en hund løs på et privat område med båndtvang OG sauer!
Bill.mrk. "Hundeeier"

Gammel 07-08-14, 00:58   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg reagerer på at alle roper høyt om at hunden ble skutt, men ingen løper til avisen når sauene dør av hundene. Hunder kan være et vel så farlig våpen som en hagle, og man ikke skyte hunder for å statuere et eksempel og man kan heller ikke drepe sauer fordi man er for trassig for båndtvang. Jeg ser ikke at det å skyte hunden med hagle er verre, begge deler er jo med viten og vilje.

Jeg tror ikke det siste du skriver er med viten og vilje. Jeg tror det kommer av dumskap. Dessverre er jo utfallet like ille.

Gammel 07-08-14, 01:01   #72
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø.

Bare den setningen og det at han ikke sjekket sauene dagen etter hendelsen forteller meg at denne "bonden" driter i dyra sine og kun gjorde dette fordi han er lei av å løse hunder på eiendommen sin. Dette handler kun om penger for han, det er bullshitt at han bryr seg om dyra som han sier!

Våpen rett ved en annen person også. Han kunne i verste fall skutt eieren av hunden også i raseriet sitt ved en feiltagelse.

Jeg kjenner jeg er veldig der jeg også.

Gammel 07-08-14, 01:05   #73
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Det er faren hans som er bonde.

Han fant lammet dagen etterpå.

Hvis han virkelig hadde sett denne hunden jage saueflokken, er det ikke litt rart han ikke tok seg bryet til å sjekke hvordan det gikk med de etter å ha plaffa ned hunden? Han gadd ikkje engang sjekke før dagen etterpå.

Det får meg også til å mistenke at hunden har IKKE løpt etter saueflokken, men bonden er rett og slett ustabil og dritt lei hunder på eiendommen.

Hunden gikk imot bonden når bonden kom, fordi hunden ville hilse. Så hunden har nok stått lenger unna eier enn 2m i det øyeblikket han ble skutt.

Ja det er båndtvang. Men 2 feil gjør ikke en rett. Selv om hundeier brøt båndtvangen gir det ikke rett til å skyte.

Da tar hu eieren for deg og forteller nøyaktig hva du mener, du skyter ikke å spør etterpå.

Det var ingen kritisk fare for hans sauer i det øyeblikket han skøt. Altså kunne han ropt på hunden, snakka til eier, eller ringt politiet. Det er mye han kunne gjort, men nei, istedenfor velger han å skyte denne stakkars hunden.

Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at bonden gjorde rett i å skyte hunden, men noe er feil uansett.

Om eieren ikke gikk med hunden er det jo enda rarere at han ikke ble truffet. Hunden har mest sannsynlig gått i en rett linje fra eieren mot bonden, siden eieren sier at hunden gikk for å hilse. Hundeeieren må da ha stått sånn omtrent rett bak hunden om det er slik han forklarer. Dess lenger unna man står (innenfor rekkevidde), jo større sjanse er det for å bli truffet av en hagleladning.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 01:07   #74
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Meget mulig at denne bonden er mindre oppegående og slem, men jeg synes også hundeeiere som ikke bruker bånd og dermed skaper slike situasjoner burde kunne ilegges bøter. (Eller kan de det? ) Nå kan jeg lite om hunder, men om de setter etter en saueflokk er det vel ikke bare-bare å stoppe hunden? Og da man kommer dit, (altså da hunden jakter), er det da sauen eller hunden som skal ofres?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 01:10   #75
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror ikke det siste du skriver er med viten og vilje. Jeg tror det kommer av dumskap. Dessverre er jo utfallet like ille.

Dersom bonden er kjent for å kjefte på hundeeierene i området burde de virkelig være klar over at hundene deres er farlige for sauen, men mulig de er for trassige til å høre etter. Som hundeeier har man plikt til å ha kunnskap om lover og regler, det nytter ikke å skylde på dumskap. Er man så dum bør man droppe å ha hund, akkurat som man burde droppe hagle om man skyter i vilden sky.

Gammel 07-08-14, 01:12   #76
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Meget mulig at denne bonden er mindre oppegående og slem, men jeg synes også hundeeiere som ikke bruker bånd og dermed skaper slike situasjoner burde kunne ilegges bøter. (Eller kan de det? ) Nå kan jeg lite om hunder, men om de setter etter en saueflokk er det vel ikke bare-bare å stoppe hunden? Og da man kommer dit, (altså da hunden jakter), er det da sauen eller hunden som skal ofres?

Sauen. For hunden er søt og bor inne i huset, mens sauen er bare mat.

Det virker faktisk som mange mener akkurat dette og det overrasker meg.

Gammel 07-08-14, 01:19   #77
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er nå feil.
Jeg leser til stadighet om sauer som er drept av hund dessverre. Men da har hunden altså gått til angrep på sauen.

Jeg har lest om bønder som har slått ihjel hunder med en pinne. Som har skutt hunder, osv osv.

Og stort sett tenker jeg, "Ja det var synd, men ditt ansvar som hundeier".

Men her blir det annerledes. For hunden har ikke angrepet.

Bonden driter i sauene han står å sier han er så glad i, og jeg kjenner jeg blir bare sint av hele greiene.

Jeg tror ren flaks har gjort at han ikke traff eieren av hunden gitt.

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Amen kjenner jeg.

Gammel 07-08-14, 01:21   #78
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nei det er ikke alltid bare til å stoppe hunden. Men man prøver jo det først.

Om noe skal offres i en kamp mellom hund og sau, ja det er hund. Står den å knasker på beina til sauen, så skyter man.

Men det er IKKE tilfelle i denne saken. Som derfor blir så sjokkerendes for meg.

Gammel 07-08-14, 06:16   #79
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sauen. For hunden er søt og bor inne i huset, mens sauen er bare mat.

Nei, vet du hva. Sauer er faktisk ålreite dyr!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 08:45   #80
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I en perfekt verden hadde hunden aldri vært løs. Eller saueeier hadde opplevd dette så sjeldent at lunta var mye lengre. Eller hundeeier hadde reagert på tilsnakk og tatt hunden i bånd. Eller eller.

Sannheten er at det finnes ingen måte å reagere på som faktisk virker. Når en hundeeier med viten og vilje har sluppet en hund der bufe beiter er den som eier bufeet ganske så maktesløs. Er du heldig gidder hundeeier å gi deg fingeren før han eller hun går videre med sin løse hund.
Jeg har sett så mye vettløs oppførsel rundt beitende dyr og vi bor ikke slik til at vi egentlig er plaget med mye folk i beitene. De som har dyr sentralt river seg i håret over hvordan folk flest oppfører seg. Og jo, man kan med loven i hånd skyte en hund som jager bufe. Det er en realitet flere burde ta inn over seg tror jeg.

Om det har vært jaget bufe i denne saken vil vel etterforskningen avdekke.

At noen her antyder at bonden i raseri kunne funnet på å skutt hundeeier er relativt smakløst og spekulativt.

Sitat:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.