Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-14, 18:24   #141
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg tror ikke hundeeiere generelt er dumme. Det er bare mange som har hund. Flere enn hest f.eks. Så vi blir mer synlig.

Ja dere er mer synlige og antall hunder har økt veldig. Jo mer antallet øker jo mer må hundeeierne regne med å måtte ta hensyn siden økt antall hunder gir mer plager. Mer økt antall hunder øker også antallet hundeeiere som ikke burde hatt hund. Dvs slike som gir blaffen i båndtvang.
Å bli hilst på av en løs hund en gang i løpet av fem år er liksom innenfor det man kan tåle, men å ikke kunne gå på en Strand med båndtvang uten at man må passe barna for løse hunder (jeg har gått mye tur med barn langs jærstrendene og kjenner problemet) så er det en plage. Det samme gjelder uvanen med at hundefolk enten ikke plukker opp dritt eller bruker private søppelkasser til drittposene. En og annen pose er liksom tålelig. Å få søppelstampen full av andres bæsjeposer er ikke greit.

Jeg synes det burde vært veldig mye strengere krav for hundehold og vært mye lettere å fradømme folk retten til å ha hund.
At en hund for eksempel kan bite et barn alvorlig og eier deretter kan trenere avlivning i månedsvis hvorpå det offentlige må betale femsifret beløp i hundehotell et så villt at jeg ikke finner ord.

Jeg er glad i hunder, men hunder er som katta sier dyr og ikke mennesker. De er potensielt farlige dyr og i likhet med at jeg ikke ønsker at våpen skal være på alles hender synes jeg heller ikke det skal være selvsagt at alle skal kunne ha hund.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 18:36   #142
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også påpeke at generell båndtvang gjelder fra 1/4 til 20/8. Den er altså snart slutt. Det betyr selvsagt ikke at hunden har lov å jage og at man ikke skal ha kontroll på den, men jeg føler bare for å nevne det fordi mange av uvitenhet refererer til båndtvangen hele året.

Jeg er en av de som mener at å la hunden kunne gå løs er en forutsetning for å ha hund. I delen av året med båndtvang bruker jeg egne soner hvor dette er lov. Ellers går jeg stort sett i områder uten folk og dyr. Jeg skulle ønske hunden min kunne løpe mer løs, men den har bånd der det er dyr og mennesker hele året, nettopp fordi den er et dyr og derfor noen ganger løper etter andre. Samtidig trenger den trening for å la være å gjøre det, og dette trenger vi også områder å gjøre det på.

Jeg føler for å påpeke dette av grunner som andre hundeeiere har nevnt over. Jeg er nok sår på mistenkeliggjøring, noe jeg ofte synes framkommer både her inne og spesielt i media. Har du hund? Du er sannsynligvis uansvarlig. Er du lærer? Du sutrer og ønsker ikke å jobbe 7,5 t daglig. Er du sykmeldt? Du snylter på staten og er sikkert lat.

Jeg er sannsynligvis hårsår, men jeg er trøtt i dag. Og lei.

At jeg diller med hunden betyr ikke at jeg ser på den som et menneske. De som smiler mest av meg er mine mange venner uten hund. Det oppfattes som dilling at jeg kjøler hunden ned med våte håndklær i 35 grader og at jeg ikke vil la hunden være alene åtte timer daglig. Dessuten får den mye kos. Jeg kler på den når det er iskaldt ute og jeg belønner den med godbiter (vi bruker kun postitiv forsterkning, jeg er helt sjokkert over hvor godt det virker.) Ting jeg anser som ansvarlighet, men som mange ler mye av. At jeg i HI hevdet å elske hunden nesten som mine barn, betyr ikke at jeg faktisk elsker den like mye som mine barn. Antakelig ikke nesten like mye heller, men jeg elsker den høyt, det gjør jeg. Det betyr ikke at den er et menneske.

Sist redigert av Hyacinth : 07-08-14 kl 18:52.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 18:40   #143
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er sagt, burde det faktisk være godkjennelse for å skaffe seg hund. Og pålagt kurs.

Gammel 07-08-14, 18:45   #144
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det med datoer for båndtvang har jeg hørt om, men hva innebærer det? Er det slik at utenom denne tidslommen kan man la hunden gå løs på tur uansett? Yngstemann her i huset skal øve på å gå litt alene til og fra skolen snart, og løshunder er en av de tingene han er redd for. (Og vi har opplevd at selv med våken eier like bak kan en sprek hund rekke å løpe etter og skremme barna ganske grundig før eieren står og holder den stille igjen.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 18:49   #145
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det er lov å la den gå løs i områder uten utvidet båndtvang, slik noen kommuner har i deler av området.

Det betyr ikke at hund eller eier kan gjøre som de vil, langt ifra.

Har stor respekt for at mange er redd hunder. Min datter hadde så sykelig (som i behandlimgstrengende) angst for hunder at hun ikke beveget seg utendørs uten en voksen før vi fikk hund selv. Det var faktisk noe av grunnen. Hun var 11 år og hadde aldri gått til eller fra skolen selv.

Sist redigert av Hyacinth : 07-08-14 kl 19:28.
Gammel 07-08-14, 18:54   #146
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Det dummeste jeg vet er når hunden ikke går i bånd og så kommer den løpende mot deg i fullt firsprang mens eieren står bak og ser på. "Hunden er så snill, den vil bare hilse på". Neste gang skal jeg rope høyt at det gir jeg beng i, jeg vil ikke hilse på.

Jeg regner med de samme folkene tror hunden bare vil leke med sauene.

Gammel 07-08-14, 18:55   #147
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har man ikke kontroll på hunden, så må du ha den i bånd hele året.
Om hunden har jaget en sau, så har man ikke kontroll, ergo båndtvang.

Gammel 07-08-14, 19:01   #148
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kommunen vi bor er det båndtvang fram til oktober alle steder der det beites med unntak av for hunder som er dokumentert sauereine.

Akkurat det gjelder ikke veldig mange selskapshunder.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 19:09   #149
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid båndtvang der det beiter bufe altså. Hos oss går dyra i utmark til rundt 1 oktober og det er ikke lov å slippe hund før marka er tom for dyr.
Dog er dette store ammekyr med kalv. Pussig nok er de fleste hundeeiere langt mer nøye med å ha bikkja å bånd rundt sånne

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 19:15   #150
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

...

Jeg regner med de samme folkene tror hunden bare vil leke med sauene.

Det er jo klin umulig å diskutere dette med sånne idiotiske utsagn.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 19:18   #151
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er alltid båndtvang der det beiter bufe altså. Hos oss går dyra i utmark til rundt 1 oktober og det er ikke lov å slippe hund før marka er tom for dyr.
Dog er dette store ammekyr med kalv. Pussig nok er de fleste hundeeiere langt mer nøye med å ha bikkja å bånd rundt sånne

Om man er på hytta og det kommer kyr inn på tomta, har man lov å skyte den om man føler seg truet?

Gammel 07-08-14, 19:22   #152
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Hva er da årsaken til at man lar hunden løpe etter sau? Ond vilje var det jo ikke.

Og når hundeeiere lar hunden sin hoppe på meg og ungene mens de påstår den bare vil leke så utelukker ikke jeg at de tenker det samme når hunden løper etter dyr.

Gammel 07-08-14, 19:23   #153
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det blir det samme som om jeg hele tiden skulle trukket fram idiotforeldre i enhver tråd om omhandler barneoppdragelse. I enhver sammenheng er det noen som skal trekke fram idiotene de har møtt. Alltid. Jeg er drittlei av å bli skåret over diverse kammer, det være seg hundehold, sykdom eller lærere. Drittlei. I rettferdighetens navn er det ingen her inne som har beskyldt meg for å dille med hunden, det har kun skjedd IRL. Og ikke så rent sjelden. Jeg har til nå bare ledd av det, men jeg kjenner at jeg aldri heretter skal omtale meg selv som hundedillemamma. At jeg har investert så utrolig mye tid og krefter på den bikkja, er antakelig grunnen til at hun er så velfungerende som hun er.

Gammel 07-08-14, 19:23   #154
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det finnes ikke noe mer irriterende enn hundeeiere som bryter båndtvangen. Som hundeeier selv får det meg til å se rødt!! Har sett og opplevd så mye rart med møtende "løs-hunder".

Og idiothunden min, som ikke er en saue-hund, klarte å stikke av på tur en gang på fjellet, fant sau, begynte å jage de stakkars, ullete vesenene, men heldigvis klarte vi å bryte transen til bikkja med å kaste en liten stein på den. Hunder er dyr og instinktene er sterke. Det gikk bra med sau og hund for oss heldigvis.

Gammel 07-08-14, 19:23   #155
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Det er helårs båndtang, med unntak av tre dager pr. uke på Hellestø i den kaldere delen av året. Svært mange respekterer det ikke. http://lovdata.no/dokument/JB/forskr...TTEL_1#%C2%A71

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 19:26   #156
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Og når hundeeiere lar hunden sin hoppe på meg og ungene mens de påstår den bare vil leke så utelukker ikke jeg at de tenker det samme når hunden løper etter dyr.

Men hvorfor i all verden skal du hele tiden trekke frem de negative opplevelsene du har hatt med enkelte hunder? Har du noengang hatt en positiv opplevelse med en hund? Hvorfor får vi ikke høre om den?

Gammel 07-08-14, 19:27   #157
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det er helårs båndtang, med unntak av tre dager pr. uke på Hellestø i den kaldere delen av året. Svært mange respekterer det ikke. http://lovdata.no/dokument/JB/forskr...TTEL_1#%C2%A71

Ja, det er det. Jeg tror det er mandag, onsdag og fredag mellom 20/8 og 1/4 det gjelder. Dette gjelder ikke i hele Sola kommune.

Gammel 07-08-14, 19:28   #158
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje man ikke ønsker å ha noen opplevelser med hund? Rett og slett få slippe å forholde seg til dem? Slik er det for meg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 19:28   #159
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er da årsaken til at man lar hunden løpe etter sau? Ond vilje var det jo ikke.

Jeg har liten tro på at man lar hunden løpe etter sau, altså. Så i de tilfelle det skjer er nok hunden løs og eieren har ikke kontroll da instinktene til hunden tar over. Da er vi tilbake til båndtvang, som alle hundeeiere burde følge.

Det må være ekstremt mange dumme mennesker der du bor, eventuelt overdriver du. Hvor ofte opplever du dette? Som sagt, JA, det finnes hundeeiere som er idioter på lik linje med andre idioter.

Når det er sagt, jeg skjønner veldig godt det er ubehagelig å treffe på løse hunder. JEG syns det selv også, enda jeg er veldig hundevant og ikke finnes redd i det hele tatt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 19:30   #160
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Kanskje man ikke ønsker å ha noen opplevelser med hund? Rett og slett få slippe å forholde seg til dem? Slik er det for meg.

Ja, men det var da ikke det jeg sa? Og i såfall er jo det fullt mulig. Man trenger ikke forholde seg til hund hvis man ikke vil. At idioter finnes overalt, på alle områder, er ikke en foholdsregel jeg trenger å ta i enhver diskusjon.

Du leste meg helt feil hvis du tolket meg annerledes.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.