|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bonde skjøt hund
Ja dere er mer synlige og antall hunder har økt veldig. Jo mer antallet øker jo mer må hundeeierne regne med å måtte ta hensyn siden økt antall hunder gir mer plager. Mer økt antall hunder øker også antallet hundeeiere som ikke burde hatt hund. Dvs slike som gir blaffen i båndtvang. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hundJeg vil også påpeke at generell båndtvang gjelder fra 1/4 til 20/8. Den er altså snart slutt. Det betyr selvsagt ikke at hunden har lov å jage og at man ikke skal ha kontroll på den, men jeg føler bare for å nevne det fordi mange av uvitenhet refererer til båndtvangen hele året. Sist redigert av Hyacinth : 07-08-14 kl 18:52. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Kontrollfrik
Sv: Bonde skjøt hundNår det er sagt, burde det faktisk være godkjennelse for å skaffe seg hund. Og pålagt kurs. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bonde skjøt hundDet med datoer for båndtvang har jeg hørt om, men hva innebærer det? Er det slik at utenom denne tidslommen kan man la hunden gå løs på tur uansett? Yngstemann her i huset skal øve på å gå litt alene til og fra skolen snart, og løshunder er en av de tingene han er redd for. (Og vi har opplevd at selv med våken eier like bak kan en sprek hund rekke å løpe etter og skremme barna ganske grundig før eieren står og holder den stille igjen.) |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Kontrollfrik
Sv: Bonde skjøt hundJa, det er lov å la den gå løs i områder uten utvidet båndtvang, slik noen kommuner har i deler av området. Sist redigert av Hyacinth : 07-08-14 kl 19:28. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Bonde skjøt hundDet dummeste jeg vet er når hunden ikke går i bånd og så kommer den løpende mot deg i fullt firsprang mens eieren står bak og ser på. "Hunden er så snill, den vil bare hilse på". Neste gang skal jeg rope høyt at det gir jeg beng i, jeg vil ikke hilse på.
|
|
|
#147 |
|
Medlem siden: Mar 2013
Sv: Bonde skjøt hundHar man ikke kontroll på hunden, så må du ha den i bånd hele året.
|
|
|
#148 |
|
|
Sv: Bonde skjøt hundI kommunen vi bor er det båndtvang fram til oktober alle steder der det beites med unntak av for hunder som er dokumentert sauereine. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
can-jur
|
Sv: Bonde skjøt hundDet er alltid båndtvang der det beiter bufe altså. Hos oss går dyra i utmark til rundt 1 oktober og det er ikke lov å slippe hund før marka er tom for dyr.
|
|
|
|
#151 |
|
Medlem siden: Mar 2013
Om man er på hytta og det kommer kyr inn på tomta, har man lov å skyte den om man føler seg truet?
|
|
|
#152 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Hva er da årsaken til at man lar hunden løpe etter sau? Ond vilje var det jo ikke.
|
|
|
#153 |
|
Kontrollfrik
Ja, det blir det samme som om jeg hele tiden skulle trukket fram idiotforeldre i enhver tråd om omhandler barneoppdragelse. I enhver sammenheng er det noen som skal trekke fram idiotene de har møtt. Alltid. Jeg er drittlei av å bli skåret over diverse kammer, det være seg hundehold, sykdom eller lærere. Drittlei. I rettferdighetens navn er det ingen her inne som har beskyldt meg for å dille med hunden, det har kun skjedd IRL. Og ikke så rent sjelden. Jeg har til nå bare ledd av det, men jeg kjenner at jeg aldri heretter skal omtale meg selv som hundedillemamma. At jeg har investert så utrolig mye tid og krefter på den bikkja, er antakelig grunnen til at hun er så velfungerende som hun er. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
søt
Sv: Bonde skjøt hundDet finnes ikke noe mer irriterende enn hundeeiere som bryter båndtvangen. Som hundeeier selv får det meg til å se rødt!! Har sett og opplevd så mye rart med møtende "løs-hunder".
|
|
|
#155 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Bonde skjøt hundDet er helårs båndtang, med unntak av tre dager pr. uke på Hellestø i den kaldere delen av året. Svært mange respekterer det ikke. http://lovdata.no/dokument/JB/forskr...TTEL_1#%C2%A71 |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Kontrollfrik
Men hvorfor i all verden skal du hele tiden trekke frem de negative opplevelsene du har hatt med enkelte hunder? Har du noengang hatt en positiv opplevelse med en hund? Hvorfor får vi ikke høre om den? |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Kontrollfrik
Ja, det er det. Jeg tror det er mandag, onsdag og fredag mellom 20/8 og 1/4 det gjelder. Dette gjelder ikke i hele Sola kommune. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Bonde skjøt hundKanskje man ikke ønsker å ha noen opplevelser med hund? Rett og slett få slippe å forholde seg til dem? Slik er det for meg. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jeg har liten tro på at man lar hunden løpe etter sau, altså. Så i de tilfelle det skjer er nok hunden løs og eieren har ikke kontroll da instinktene til hunden tar over. Da er vi tilbake til båndtvang, som alle hundeeiere burde følge. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Kontrollfrik
Ja, men det var da ikke det jeg sa? Og i såfall er jo det fullt mulig. Man trenger ikke forholde seg til hund hvis man ikke vil. At idioter finnes overalt, på alle områder, er ikke en foholdsregel jeg trenger å ta i enhver diskusjon. |
|
|
|
![]() |
|
|