|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Mine barn får både hettejakker og popcorn lenge før tre års alder.
|
|
|
#42 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Jeg synes ikke to hettegenserdødsfall er så mye, og har latt mine gå med det siden de var ganske små. Popcorn har de også spist fra de var ganske, det er liksom ikke så veldig ofte vi har det uansett. Er ikke så veldig engstelig av meg, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Nei, selvsagt ikke. Hetter har null funksjon, det finnes masse alternativer og en ikke ubetydelig risiko. 10-åringen her har akkurat fått begynt å bruke hettegenser, hettejakke har han brukt et par år med glidelåsen halvåpen.
|
|
|
#44 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?
Jeg synes altså heller ikke det er sammenliknbart, bilsikring og sykkelhjelm er selvfølgelig mye viktigere. Poenget var at dette er ting jeg gjør for å få ro i sjela, og jeg synes ikke summen av det er så stor.
|
|
|
|
#45 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Jeg er fullt klar over risikoen, jeg har jo tross alt vært på FP siden min eldste var ett. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Det er faktisk noe jeg aldri har ofret en tanke.
Jeg gjorde det samme etter å ha lest her, og kom til den konklusjon at det fremdeles ikke er noe jeg komme til å ofre mye tankevirksomhet på. Nå skal det sies at Småen ikke er særlig begeistret for hettegensere uansett, så det er mulig jeg hadde sett annerledes på det om han brukte det noe mer enn noen få ganger i året.
|
|
|
#47 |
|
Tankefull
|
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Jeg unngikk det på småbarn. Mest fordi andre barn av og til kan finne på å dra i de, og det er ubehagelig/vondt også fordi det er klumpete. Hettegenser har aldri vært poppis her, men begge bruker hettejakke. Minsten her har bruk det 1-2 år nå.
|
|
|
#48 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Jøss, jeg har faktisk aldri tenkt over det. Vi har ikke så mange hettegensere og collegejakker, men det hender de bruker begge deler. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Ikke enig i at hetter ikke har en funksjon? Junior er veldig glad i hetter for å varme seg. Dog synes jeg det lett blir klumpete og feil tyngdepunkt i genser, så det blur mest hettejakker i genserstoff.
|
|
|
#50 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Jeg jobber i bhg og der bruker alt fra 1-6-åringer hettegenser/jakker. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Begge har hettejakker/gensere, men de blir brukt mest hjemme. Klumpete å ha under yttertøy i utetiden. Har noen med avtagbar hette som brukes.
|
|
|
#52 |
|
Audacious
|
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Dette er gamle tall, det er vel færre løse snorer på hettejakker o.l. nå, tror jeg?
|
|
|
#53 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Eg er også langt meir redd for snorer enn hetter. Ingen av hettegensarane vi har i hus har snorer. Og eg er ekstremt nøye med å forklare ungane at det er livsfarlig å ha snorer, skjerf, tau, belter osv rundt halsen under leik. Det er strengt forbudt! Kvar kveld sjekkar eg om 3-åringen har ting liggande å slenge på rommet som han kan finne på å ta rundt halsen etter leggetid. Dei to eldste er så store at dei passar på sånt sjølv. Det hender rett som det er at dei ropar på meg og ber meg ta i mot ting som dei sender ned frå overkøya fordi dei meiner det er farlig å ha det i senga om natta. Så eg har nok nådd fram med budskapet mitt der!
|
|
|
#54 |
|
|
Jeg fant to eksempler. Det ene en gutt som nesten ble kvalt etter å ha hektet hetta på onepiecen i et dørhåndtak og det andre en som nesten ble kvalt etter å ha hengt fast med hetta i et skitrekk.
|
|
|
|
#55 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Vi har prøvd å unngå hettegensere, ikke fordi det har vært farlig, men fordi det er ubehagelig og "ekkelt" å ha på.
|
|
|
#56 |
|
|
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Niks, ingen hetter, snorer eller skjerf her i huset.
|
|
|
|
#57 |
|
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Eg ser heller ikkje heilt kvifor det skal vere forskjell mellom barnehagen og heime. Mine barn har fått vere ute aleine uten tilsyn i kortare periodar frå 4-års alder heime. Og sjølv om eg er med dei ut kan det vere 2-3 minutt der eg ikkje følger med fordi eg snakkar med ein anna voksen på leikeplassen. Eg trur difor at dei er like trygge i barnehagen som med meg, så eg har ikkje ulike reglar heime og i barnehagen når det gjeld klær.
|
|
|
#58 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Vel, det var jo en her inne med en stor, sterk 8-9-årig jente som klatret i trær, og der faren (?) fant henne hengende i hetten. Heldigvis i tide, men med stygt merke rundt halsen.
|
|
|
#59 |
|
Ja, det er jo nok eit eksempel på at det ikkje er noko grunn til å ha noko skille i alder når det gjeld bruk av hettegenser eller skille mellom barnehage og heime. Har ikkje leste heile tråden, men såg i starten at nokon syns det var greit for barn i skulealder, men ikkje for barn i barnehagealder og at andre syns det var greit heime, men ikkje i barnehagen. Dersom ein anser hettegenser for ein sikkerhetsrisiko er det vel kanskje like greit å kutte det ut heilt?
|
|
|
#60 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hettegensere til barnehagebarn?Hum. Aldri tenkt på at det vil være et problem før, men ungene mine liker ikke hettegensere, så vi slipperi grunnen den problematikken. Men vil det ikke være samme problematikken med utejakker/dresser med hette da? Noen har jo hette med knapper, men slett ikke alle... |
|
|
|
![]() |
|
|