|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Kva er definisjonen på utbrent, eigentleg? Er det berre stor arbeidsmengde som kan gjere at ein blir utbrent? Eg tenker at det er fullt mulig å bli utbrent av andre ting som er relatert til jobben, for eksempel dårlig mestringsfølelse over lengre tid. Dersom ein i lang tid går rundt og føler at ein ikkje mestrar det ein skal på jobb og i tillegg opplever å få dårlige tilbakemeldingar frå kollegaer og nærmaste leiar kan det etterkvart bli eit mareritt å gå på jobb, sjølv om ein berre jobbar 8 til 16. Til slutt kan det bli så ille at negative tankar om jobben tar over heile fritida også fordi ein gruar seg slik til å gå på jobb. Og ein kan gjerne våkne midt på natta med klump i brystet og vondt i magen. Eg har ein kollega som blei sjukemeldt på grunn av dette. Ho jobba i utgangspunktet ikkje spesielt mykje, men hjernen jobba med negative jobbtankar også når ho hadde fri, så mentalt jobba ho på ein måte mykje likevel.
|
|
|
#122 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?
Ja, det gjør jeg også, men da har de ikke skjøttet dem på ordinært vis, eller så er det andre faktorer enn arbeidstiden som spiller inn. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Bedreviter
|
Jeg har ingen problem med å se at dette kan gi grunnlag for utbrenthet, men igjen: da er det ikke arbeidsmengden som er problemet, da er det andre faktorer som spiller inn. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Eg er einig i at ein normalt sett ikkje skal bli utbrent av å jobbe 8-16. I det første innlegget ditt skreiv du at alle du kjente som hadde blitt utbrent enten hadde jobba langt over 100% eller hatt store belastningar i privatlivet. Eg ville berre vise med eit eksempel at det er mulig å bli utbrent også ved å jobbe 8-16 og ha normal belastning i privatlivet.
|
|
|
#125 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Nå har jeg bare googlet litt på sekstimersdag, og pilotprosjekten viser at det ikke ga mindre sykefravær. Modellen forutsetter også 50 % skattetrekk, altså i realiteten en kraftig lønnsnedgang, som ikke skal påvirke produktivitet. Det er ikke lagt inn vekst i trygdeutgifter, hvilket er helt utopisk med de kommende pensjonsforpliktelsene.
|
|
|
#126 |
|
Textrovert
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Jeg skulle gjerne, sånn isolert sett, ha jobbet mindre. Det er rett og slett fordi jeg er lat og ikke lever og ånder for jobben. Men ikke har jeg råd til det, og sånn rent verdimessig sett har jeg ikke lyst heller. Jeg har en temmlig ikke-krevende jobb for tiden, så såpass må jeg da tåle. Litt må jeg da kunne bidra med her i verden.
|
|
|
#127 |
|
Bedreviter
|
Jeg burde selvsagt ha nevnt psykososialt miljø som en annen vanlig faktor også. Og ja, jeg tror egentlig vi er ganske enige. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Tankefull
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?- Ville du jobbet mindre hvis du hadde hatt muligheten?
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08. Sist redigert av Blåbær : 18-08-14 kl 23:53. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Nei, jobben er såpass viktig for meg at jeg ikke vil jobbe mindre enn 100 %. Gjerne litt mer også.
|
|
|
#130 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Jeg er hjemmeværende så jeg kan ikke akkurat jobbe mindre enn jeg gjør, men hadde jeg hatt en jobb hadde jeg nok foretrukket å jobbe deltid. Barna mine er viktigere enn jobben, men hadde jeg faktisk funnet en jobb jeg virkelig trivdes i kan det tenkes at jeg hadde foretrukket heltid. Men jeg har enda til god å finne den jobben ...
|
|
|
#131 |
|
|
Det er ingen automatikk i at jobben er viktigere enn barna selv om man jobber heltid, gitt. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
finner ut av mye
|
Det tror jeg heller ikke altså. Jeg bare forklarte hvorfor jeg ville ha jobbet deltid.
|
|
|
#133 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Jeg har 100% jobb og trives veldig godt med å jobbe gjennomsnittlig 8-16 hver dag. I perioder er det rolig på jobb, og dette faller gjerne sammen med skolens ferier. I år valgte jeg å ta ut en ukes ekstra ferie, og jeg har brukt tiden sammen med barna. Vi reiste bort og koste oss, samtidig som det var rolig på jobben. Kjenner at jeg angrer ikke på den ekstra uka, og det kan godt være at jeg tar samme avgjørelse neste år.
|
|
|
#135 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Samme her. Jeg ville brukt den tiden til å trene, gjøre fine ting for meg selv.
|
|
|
#136 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Hadde jeg kunnet ville jeg jobbet mer. Jeg elsker jobben min og jeg føler at den gir meg enormt mye. Per nå jobber jeg deltid, men vil gjerne jobbe fullt pluss ekstra.
|
|
|
#137 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Jeg kunne tenke meg å jobbe litt redusert mens jeg har små barn, og planlegger også å gjøre det når permisjonen min er over. Da skal jeg jobbe 80 prosent, og ha fri en dag i uka. Fortrinnsvis onsdag, men vi får se hvilken dag det ender opp med å bli. Jeg har et barn med spesielle behov, et annet barn som skal utredes hos bup, og et ekstremprematurt barn som trenger en del ekstra oppfølging hos lege og sykehus når han etterhvert kommer hjem, så da kan det bli greit med en dag i uka man kan bruke til legetimer og andre avtaler.
|
|
|
|
#138 |
|
flisespikker
|
Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?Må bare si det: Hver gang jeg ser tråden, tenker jeg "Kunne du jobbet mindre hvis du ville?".
|
|
|
#140 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg tenker "Kunne du jobbet mindre hvis du måtte?"
|
|
![]() |
|
|