Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slutt på streiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-14, 08:42   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slutt på streiken

Det ble jo sagt at når man stemte i uravstemningen så var det for hele pakka.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 11:01   #22
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det ble jo sagt at når man stemte i uravstemningen så var det for hele pakka.

Det var det jeg også mente, men det er ikke det som blir sagt nå.

Gammel 02-09-14, 11:19   #23
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Statsviter tror KS-hoder vil rulle"

- En av de verste håndteringene av en sentral forhandlingspart på årevis. Jeg vil nesten kalle det en skandale, sier UiS-statsviteren til Aftenbladet etter at partene har blitt enige om en løsning på lærerstreiken.

....

Tuastad begrunner karakteristikkene sine med "rare utspill" underveis fra KS-styrelederen, lekkasjer "trolig" i KS-regi, uheldig omgang med forskning i forhandlingene, lansering av sterke krav før forhandlinger, og sortien til daværende KS-direktør Sigrun Vågeng etter intern uenighet i fjor høst.

....

- Jeg tror at den store seiersherren her er lærernes yrkesstolthet. Det var veldig viktig og bra at de tok denne kampen. Hvis de ikke hadde gjort det, ville det framstått som om de ikke trodde på sine egne lærerevner.

Gammel 02-09-14, 11:39   #24
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg er helt enig. Og jeg ble overrasket over at det kun var arbeidstid det ble streiket for, for jeg trodde at man streiket for alt. Jeg kan ikke huske at det har blitt sagt at man var enige om det økonomiske og at det kun var arbeidstiden for lærerne man stemte om.

Det har vel lagt i kortene at det økonomiske ikke kunne endres i særlig grad - rammene for oppgjøret ble jo lagt i vår sammen med de andre store organisasjonene. Noe økonomisk har det jo kommet ut av oppgjøret, vi får fortsatt betalt for vikartimer f.eks.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 11:49   #25
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det har vel lagt i kortene at det økonomiske ikke kunne endres i særlig grad - rammene for oppgjøret ble jo lagt i vår sammen med de andre store organisasjonene. Noe økonomisk har det jo kommet ut av oppgjøret, vi får fortsatt betalt for vikartimer f.eks.

Men da burde de vært helt tydelige på det, og det var de ikke. Og da er jeg også enig med de som mente at kun læreransatte burde få stemme i uravstemningen, det var jo ingen vits for barnehagelærerne og stemme da.

Gammel 02-09-14, 12:17   #26
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men da burde de vært helt tydelige på det, og det var de ikke. Og da er jeg også enig med de som mente at kun læreransatte burde få stemme i uravstemningen, det var jo ingen vits for barnehagelærerne og stemme da.

Jeg syns det har vært ganske tydelig, men nå skal det sies at jeg er en sånn type som faktisk leser de pdf-ene som legges ut på utdanningsforbundet.no.

At barnehageansatte har mistet noe har forsvunnet fullstendig, jeg har ikke hørt noe om det. Har det vært noen mobilisering fra førskolelærerne på dette?

I en uravstemming får alle medlemmer stemme, også mannen min som jobber som rådgiver og sjefen min som, ja, er sjef. Sånn som jeg forsto en ansatt ved et av universitetene så hadde også han hatt anledning til å stemme, som medlem i Forskerforbundet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:46   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns det har vært ganske tydelig, men nå skal det sies at jeg er en sånn type som faktisk leser de pdf-ene som legges ut på utdanningsforbundet.no.

At barnehageansatte har mistet noe har forsvunnet fullstendig, jeg har ikke hørt noe om det. Har det vært noen mobilisering fra førskolelærerne på dette?

I en uravstemming får alle medlemmer stemme, også mannen min som jobber som rådgiver og sjefen min som, ja, er sjef. Sånn som jeg forsto en ansatt ved et av universitetene så hadde også han hatt anledning til å stemme, som medlem i Forskerforbundet.

Førskolelærene fikk ikke ta med seg sin arbeidstidsordning i tariffoppgjøret, de måtte bare godta at det ble avgjort av en eller annen nemd. Mobiliseringen burde jo kommet fra UDF, men de blir sjelden prioritert.

Gammel 02-09-14, 13:47   #28
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg har for øvrig også lest det meste, men jeg mener at jeg leste at man takket nei til hele oppgjøret, ikke bare arbeidstidsordningen. Og det var i alle fall det som ble informert om her av de tillitsvalgte.

Gammel 02-09-14, 13:51   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man takker vel nei til hele oppgjøret, men når det blir forhandlet i runde 2 vil man jo forhandle på de punktene man opplever at det er vanskeligst å bli enige om, der man synes man har kommet til rimelig enighet er det ikke like stor grunn til å gå løs på nytt. Så selv om man har takket nei til alt lå det vel i kortene hva som skulle til for å få slutt på streiken. Spørsmålet er om barnehage og skole hører hjemme i samme forbund.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.