|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Det er jo ikkje mengden lekser som er problemet slik eg ser det. Problemet er at leksene i stor grad krever involvering frå foreldra.
|
|
|
#42 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?
Det er en naturlig del av hverdagen og faller innunder kvalitetstid her i huset, og stunder vi benytter til prat og hygge sammen. Mitt ankepunkt går direkte på lekser; mengde, tid og behov for assistanse. Og hvorfor skal ikke barna ha en normalarbeidsdag? Som sagt vi deltar gjerne i barnas læring, nysgjerrighet og utforsking, men å være pålagt hjelpelærer ukentlig er ikke slik det bør og skal være. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Er denne måten å jobbe på inspirert av amerikansk pedagogikk? Jeg har en del bekjentskaper i USA, og der ser det ut til at skolehverdagen mange steder i stor grad er lagt opp ut fra at en forelder (les: mor) skal fungere som hjelpelærer både på og etter skolen, stille opp frivillig på skolen x antall dager i året osv. Dette er gjerne i områder der det fortsatt er vanlig at far jobber mens mor er hjemme. En sånn pedagogikk må jo være nesten umulig å overføre til et samfunn der det vanligste er to fulltidsarbeidende foreldre.
|
|
|
#44 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Her i huset bruker alle ungene ganske mye tid på lekser. Hvor lenge varierer, han som går i 7.klasse bruker mest tid. Hun som går i 4. bruker max 45 min, eldstemann styrer alt på egenhånd,men sitter av og til oppe med dem før jeg kommer fra jobb. Jeg hjelper den som trenger det og hører lesing mens jeg lager mat.
|
|
|
#45 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Jeg kjenner meg ikke igjen i artikkelen overhodet. Leksehjelpen på skolen er det lærere som bytter på å ha, og de fleste har rimelig god oversikt over barnas nivå og behov. De dagene det ikke er leksehjelp gjør mange lekser på SFO, så hos oss er det ofte bare lesing vi øver på hjemme, og der er yngste skolebarnet uansett så flink at det går kjapt unna (og føles ærlig talt unødvendig, men vi gjør det nå likevel). Eldste skolebarnet er over SFO-alder, men går på leksehjelp de dagene det er. Ellers gjøres det meste av lekser unna før vi andre kommer hjem. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Beklager, jeg har over middels såre tær. Sist redigert av emm : 06-10-14 kl 12:05. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Kvalitetstiden med mine barn består av når de henger på kjøkkenet mens jeg lager middag, når vi går eller tar t-banen til og fra deres fritidsaktiviteter, når vi er i butikken og handler sammen, og når jeg krangler med de om at de må gjøre leksene sine. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Bra sagt. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Nettopp. Herlig beskrivelse.
|
|
|
#50 |
|
flisespikker
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Poden (som går i 7. nå) går på en privat skole, og vi har aldri blitt bedt om å gjøre noe som helst i forhold til leksene, egentlig. (Med unntak av lesetrening i første klasse, da var det noen ganger vi skulle signere på at han hadde øvd på leseleksen sin.) Vi får ikke lekse- eller ukeplaner, og frem til ut syvende klasse er det lagt opp til at de gjør leksene på skolen, i løpet av en time etter undervisningsslutt der de har hjelpelærer til stede. (Dette er frivillig og en del av AKS-tilbudet, men frem til i alle fall sjetteklasse tror jeg så å si alle i klassen hans var med på det.)
|
|
|
#51 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Det speiler vårt dagligliv ganske godt dessverre.
|
|
|
#52 |
|
flisespikker
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Vi bor ellers forholdsvis langt fra skolen, og Poden må ta både trikk og bane, men han har reist på egen hånd siden han var åtte (rundt jul i tredje klasse). Så det frigjorde jo en del tid både om morgenen og ettermiddagen.
|
|
|
#53 |
|
anglofil
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Men det blir jo feil å si at barna har lenger arbeidsdag en oss. De slutter jo i 14-15 tiden på skolen? SFO er jo da fri-lek frem til de er hjemme i 16-17 tiden.
|
|
|
#54 |
|
Personlig pessimist
|
Dette tenkte jeg nettopp en del på. Vi måtte pusse opp sokkelleiligheten vår mellom to leieboere, og dermed brukte vi ettermiddagene der nede i en måneds tid. Minsten var med oss, og han fikk snekre på gammel kjøkkeninndredning, være med å bære ting ut, eller se Netflix på iPaden. Han hadde det helt fint! Men den ene naboen fikk for seg at hun måtte "redde" ham, stakkaren, som måtte være med foreldrene sine mens vi jobbet. For det var jo ikke noe gøy for ham!
|
|
|
|
#55 |
|
anglofil
Ja, dette er litt typisk tror jeg. Folk skal pusse opp eller male huset men kan ikke gjøre det i sommerferien for da må de jo "passe" barna. Som i å gjøre "fine" ting med barna sine. Dette er et forholdsvis nytt fenomen tror jeg. Foreldrene mine kommenterer dette stadig, helt fremmed for dem.
|
|
|
#56 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Da storebror gikk på SFO i fjor gjorde han lekser der, det får de lov til fra 2. klasse.
|
|
|
#57 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
![]() |
|
|