Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Begikk selvmord etter å ha blitt avslørt som nettroll

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-14, 12:07   #21
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begikk selvmord etter å ha blitt avslørt som nettroll

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men det er jo veldig mange psykisk syke som har en normal hverdag, da. Det ene utelukker jo ikke det andre. Uten at jeg sier at denne mannen er syk, for det vet jeg jo ikke. Men hvis en voksen mann nettroller for moro skyld, så hadde jeg neppe regnet ham som helt i vater, heller.

Jeg tror han ser på det hele fra et litt undrende perspektiv. Han er på en eller annen måte fasinert over at folk biter på, hisser seg opp og gidder å engasjere seg i disse mildt sagt spesielle diskusjonene. Jeg fatter ikke hva som er morsomt med å fjase med folk på den måten, men noen kjeder seg tydeligvis nok til at det er moro da....

At han er helt i vater? Nei, ikke helt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 13:09   #22
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser på TV2 hjelper deg. De konfronterer folk som svindler andre, som ikke har fått noen dom og som egentlig bare oppfører seg uredelig. Er det ok da?

Gammel 08-10-14, 14:38   #23
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan lager man spoiler? Jeg har noen tweet mot denne kvinnen som viser forskjellen på å bli outet av TV2 hjelper deg og Sky News.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 15:00   #24
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ta meg som eksempel: Hvis Rune Øygard ikke var dømt og jeg skrev: "Han var helt sikkert skyldig. Jeg hater å se det selvtilfredse gliset. Håper han får et jævlig liv".

Det er min mening. Det er krast og ufint. Man kan si at jeg skal respektere rettens dom og ikke mase mer om dette.

MEN så setter noen ansiktet mitt med navn og adresse på forsiden av alle avisene med overskriften; NETTROLL HATER RUNE ØYGARD. Sammen med andres meldinger "RØ skal skytes" "Tenn på huset hans" "Jeg har fyrstikker, nå skal vi steke grisen" "Vent til høstjakta i Vågå, da skal du dø".
MEN disse meldingene har fått sladdet navnet/nicket. Ikke min melding.
Hvordan føler jeg meg da? Og hvis jeg er en 63 år gammel, ensom kvinne?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 1412202951221_wps_23_TWEETS_latest_jpg.jpg (134,2 KB, 54 visninger)
Gammel 08-10-14, 15:05   #25
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vel neppe denne kvinnen hadde blitt hengt ut om hun hadde skrevet "dø"...eller brenn".., en gang eller to på nettet. Og det er vel heller ikke snakk om at hun har skrevet negative ting om straffedømte? Vi snakker vel om pågående skikanering over flere år og mange ulike personer som har blitt hengt ut av henne, gjør vi ikke?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 15:18   #26
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Veldig fint at du får frem nyansene og paradoksene her, Mrs. S!

Selv mener jeg nett-troll er et av de største samfunnsproblemene vi har. Ikke bare bidrar de sterkt til fordumming av debatter og store viktige samfunnsspørsmål men de sprer så mye løgn og hat som det nærmest er umulig å måle eller bevise effekt av.

Dog, i spørsmålet om outing og heksejakt er det mange hensyn å ta. Det er lett å si at dama fikk som fortjent men det er også andre sider av saken som jeg forøvrig synes fint kommer frem i denne artikkelen. Uten at jeg sier jeg er enig med Brendan O'Neil.

http://www.spiked-online.com/newsite...6#.VDUqNvkXKuK

"What happened next was blackly ironic: Ms Leyland was trolled. She was, as Anorak magazine described it, ‘monstered’ by the media and by tweeters sympathetic to the McCanns. Images of her made to look like a blood-stained monster spread through Twitter. She was branded old and ugly and a bitch. A Mirror columnist called her a ‘twisted, fucked-up bitch’. The rest of the media was more polite but nonetheless had a field day at the expense of this ‘churchgoing mother-of-two’ and ‘well-spoken middle-class woman’ who was secretly writing ‘vile’ tweets about the McCanns. Her photo appeared everywhere. And so was the troll trolled, the monster monstered, the woman suspected of writing disgusting tweets subjected to disgusting tweets, the witch burnt. A few hours after this tsunami of anti-troll trolling came her way, Ms Leyland was found dead.
The online mob, the giddy, foul-mouthed organisers of the darkly ironic trolling of this alleged troll, are not responsible for Ms Leyland’s death. If she took her own life, it was her decision, her action. But her treatment over the past 48 hours nonetheless shines a harsh light on the new national bloodsport of hunt-the-troll.
"

Gammel 08-10-14, 15:34   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Britiske medier er klin kokos, det er i hvert fall sikkert.

Gammel 08-10-14, 16:39   #28
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Veldig fint at du får frem nyansene og paradoksene her, Mrs. S!

Selv mener jeg nett-troll er et av de største samfunnsproblemene vi har. Ikke bare bidrar de sterkt til fordumming av debatter og store viktige samfunnsspørsmål men de sprer så mye løgn og hat som det nærmest er umulig å måle eller bevise effekt av.

Dog, i spørsmålet om outing og heksejakt er det mange hensyn å ta. Det er lett å si at dama fikk som fortjent men det er også andre sider av saken som jeg forøvrig synes fint kommer frem i denne artikkelen. Uten at jeg sier jeg er enig med Brendan O'Neil.

http://www.spiked-online.com/newsite...6#.VDUqNvkXKuK

"What happened next was blackly ironic: Ms Leyland was trolled. She was, as Anorak magazine described it, ‘monstered’ by the media and by tweeters sympathetic to the McCanns. Images of her made to look like a blood-stained monster spread through Twitter. She was branded old and ugly and a bitch. A Mirror columnist called her a ‘twisted, fucked-up bitch’. The rest of the media was more polite but nonetheless had a field day at the expense of this ‘churchgoing mother-of-two’ and ‘well-spoken middle-class woman’ who was secretly writing ‘vile’ tweets about the McCanns. Her photo appeared everywhere. And so was the troll trolled, the monster monstered, the woman suspected of writing disgusting tweets subjected to disgusting tweets, the witch burnt. A few hours after this tsunami of anti-troll trolling came her way, Ms Leyland was found dead.
The online mob, the giddy, foul-mouthed organisers of the darkly ironic trolling of this alleged troll, are not responsible for Ms Leyland’s death. If she took her own life, it was her decision, her action. But her treatment over the past 48 hours nonetheless shines a harsh light on the new national bloodsport of hunt-the-troll.
"

Når jeg leser dette, så tenker jeg at det er omtrent akkurat det samme som skjedde med familien til Madeleine Mccann. Men de lever med dette da. Onlinemobben som også denne kvinnen var en del av.

Ikke misforstå meg. Denne saken er bare tragisk fra ende til annen, og det ene gjør ikke det andre rett. Men det er jo en tankevekker at denne damen tok livet av seg etter å ha blitt utsatt for lignende ting hun har bidratt med å utsette andre for.

Gammel 08-10-14, 17:10   #29
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Standard

Ja, derfor skal en overlate etterforskning til politiet, og når det er tatt ut tiltale eller noen er dømt, så fram med kameraene.

Det er flere som er dømt for netthets i Storbritania. Men det var for drapstrusler, trusler om voldtekt og oppfordring til vold.

Det er konspirasjonsteorier overalt. Og noe av det er velskrevet. Det er ikke bare trusler og sjikane.

Ekteparet McCann virker usympatiske, men det betyr ikke at de er skyldige.

Men at en ensom kvinne kan se en dokumentar, kansje lese en artikkel med kritiske spørsmål, og så la seg rive med og bli helt oppslukt av en konspirasjonsteori er mulig. Så ble hun besatt av å få fram sannheten.

Det som er vanskelig å forstå er hvordan hun ble utpekt. Min teori er at Sky News gjorde en bakgrunnsjekk på henne, og regnet med at hun ikke var farlig hvis de konfronterte henne.Hun ville stikke av og gjemme seg istedenfor å engasjere en advokat og lage oppstyr.

Husk at Sky News er den samme kanalen hvor en reporter rotet gjennom kofferten til et offer etter flystyrten i Ukraina. Jeg tiltror de hva som helst i råttent spill. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/fl...na/a/23257832/

McCann støttespillere samlet opplysninger om "hatefulle meldinger på FB, Twitter og andre sosiale media" og leverte det til politiet og Sky News den 9. september. Den som sto bak innsamlingen har bedt om å være anonym, og det har blitt respektert. Hm!

Når politiet ikke hadde gjort noe 3 uker etter, mente kansje Sky News at det gikk for sakte og at de måtte ruske opp litt i saken?

Sist redigert av Mrs. S : 08-10-14 kl 18:15.
Gammel 08-10-14, 21:05   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Internettet" har vært frisone alt for lenge, og jeg synes det er greit at det går i en retning der det ikke lenger er så stort skille mellom livet online og livet ellers. Sky News er helt sikkert ikke de rette til å sette pekefingeren på noe, men en eller annen pekefinger burde settes.

Jeg synes absolutt det er uheldig når media må gå bresjen, og det gjelder jo flere ganger i TV2-hjelper deg også. Hvorfor må det komme noen med kamera og mikrofon før ting skjer? For ikke å snakke om "Tore på sporet". Hårene reiser seg i nakken når jeg tenker på det programmet.

Gammel 08-10-14, 21:38   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, jeg aner ikke noe om metoden var etisk (jeg aner jo ikke en gang om det som skrives her er sant). Jeg forsvarer slett ikke det. Men prinsippielt har jeg ingen problemer med at folk som uttrykker hatefulle ytringer blir outet. Det forsvarer på ingen måte en motsatt heksejakt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 01:54   #32
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Ekteparet McCann virker usympatiske, men det betyr ikke at de er skyldige.

Virker Mccanns usympatiske? Jeg har lest en god del om saken, men syntes ikke de virker usympatiske. Litt tankeløse kanskje, men ikke usympatiske.

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Husk at Sky News er den samme kanalen hvor en reporter rotet gjennom kofferten til et offer etter flystyrten i Ukraina. Jeg tiltror de hva som helst i råttent spill. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/fl...na/a/23257832/

Hæ? Tenker vi på samme reporter da? Han som la seg paddeflat i samme sekund som han i tankeløshet tok opp noe fra en koffert og kommenterte det????

Gammel 09-10-14, 09:40   #33
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hæ? Tenker vi på samme reporter da? Han som la seg paddeflat i samme sekund som han i tankeløshet tok opp noe fra en koffert og kommenterte det????

Jeg synes også at akkurat denne hendelsen er hauset kraftig opp. Jeg har sett klippet, og det var tydelig at han tenkte "Shit! Hva gjorde jeg NÅ?". En journalist vet selvsagt bedre, men tankeløse øyeblikk kan vel enhver av oss ha. Jeg synes det var skikkelig teit av media å henge seg sånn opp i denne saken, når det er atskillig verre vel gjennomtenkt journalistikk ute og går.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 13:37   #34
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes også at akkurat denne hendelsen er hauset kraftig opp. Jeg har sett klippet, og det var tydelig at han tenkte "Shit! Hva gjorde jeg NÅ?". En journalist vet selvsagt bedre, men tankeløse øyeblikk kan vel enhver av oss ha. Jeg synes det var skikkelig teit av media å henge seg sånn opp i denne saken, når det er atskillig verre vel gjennomtenkt journalistikk ute og går.

Ja, jeg syntes oppriktig synd på fyren som kom i skade å erte på seg halve internettet fordi han var tankeløs i ti sekunder. Jeg tror han ble rimelig satt ut av å være på stedet, så jeg syntes oppriktig synd på han.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.