|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
flisespikker
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Ja, det er forskjell på hvordan tenåringer omgås på nett og hvordan vi omgås på nett - og forskjell på hvordan vi brukte nettet tidlig på 90-tallet og hvordan unge mennesker i dag gjør det.
|
|
|
#42 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"
Nei, det gjør det definitivt ikke.
|
|
|
#43 |
|
Make it count!
Det er nettopp skillet mellom nettkultur og ungdomskultur jeg mener blir kunstig i denne sammenhengen. Altså, forståelse for hvordan man opptrer på nett som ungdom, har man ikke nødvendigvis selv om man har lang netterfaring.
|
|
|
#44 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Men på Facebook, som var tilfelle i artikkelen, så synes jeg faktisk ikke den typiske ungdomsnettkulturen er så fremtredende. I større grad på Instagram, og vel enda mer på Snap.
|
|
|
|
#45 |
|
Make it count!
Det er bare det at vi ikke ser den.
|
|
|
#46 |
|
flisespikker
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Jeg syntes mest bare det ble litt misvisende å si spesifikt om Facebook at tenåringene har et "forsprang" der.
|
|
|
#47 |
|
Personlig pessimist
|
Det tviler jeg faktisk på. Vi ser den jo på andre SoMe.
|
|
|
|
#48 |
|
Make it count!
Tviler du på at ungdommen bruker Facebook på en slik måte at mye av kommunikasjonen går under radaren til foreldrene? Det gjør ikke jeg. Klart, Facebook er vesentlig mer gjennomsiktig enn mye annet, og mye siver gjennom, men det er definitivt mye vi ikke ser også.
|
|
|
#49 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Nei, jeg tror mye av kommunikasjonen går under radaren på foreldrene, punktum. Men jeg tror ikke Facebook er det stedet det skjer i størst grad. De fleste ungdommene jeg kjenner, og det er faktisk en del ("occupational hazard"), er langt mer aktive på Instagram og Snapchat.
|
|
|
|
#50 |
|
Make it count!
Jeg tror at en del av den intuitive forståelsen for hvordan ungdom bruker sosiale medier, har ikke vi forutsetninger for. Rett og slett fordi mye av sosialiseringsprosesen vår var unnagjort da vi entret dem. F.eks. mekanismer og strategier knyttet til maktstrukturer, posisjonering og hierarkier. Det sies av og til her inne at noen diskusjoner på FP er som i skolegården på ungdomsskolen, men det er ikke helt sånn, altså.
|
|
|
#51 |
|
Make it count!
Ja, det er jeg enig i.
|
|
|
#52 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, artikkelen kunne hatt tittelen "Dette bør ikke voksne gjøre på Instagram" om foreldretettheten/aktiviteten var like stor der.
|
|
|
|
#53 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Artikkelen var litt teit, og fjortisene typisk fjortiser. Det er vel ikke akkurat nytt at de mener at de har skjønt det meste bedre enn de voksne? |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Bedreviter
|
Det syns jeg har like mye med sosiale antenner og sunn fornuft å gjøre, som nettvett. Hvis man er en person som syns det er greit å flashe rumpa si, så er det kanskje ikke manglende nettvett som er det største problemet man har. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Gal kattedame
|
Det stemmer i følge 14 åringen og kompisene hans også. Det bruker det knapt lenger i det hele tatt.
|
|
|
#56 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Japp, det var i grunn mitt poeng også: selvsagt skal man vise vett på nett, som i alle andre settinger |
|
|
|
|
|
#57 |
|
villende
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Jeg tror også det er viktig å tenke på at de (vi) som har hengt på Internett omtrent siden "tidenes morgen" har en helt annet digital kompetanse enn de som ikke har gjort det. Jeg har vært på IRC og forum i hele mitt voksne liv, jeg var en tidlig bruker av Facebook og hadde personlig e-post omtrent i det det var mulig å få, og jeg snuser på det meste av SoMe når det dukker opp, og det tror jeg gjelder for mange av de som henger på forum. Jeg skjønner samtidig at dette ikke er gjengs blant mine jevnaldrende. Og jeg ser jo at det finnes eksempler på voksne som forsøker å slenge seg på "peneste <3 <3 <3" og "elsker deg jentamiiiii!"-trenden uten et snev av selvironi. (Mens jeg fniser overbærende i kulissene av dem.) Og det skjønner jeg at ungdommen vil ha for seg selv. Og at de etter hvert skjuler for oss. Noe som bare skulle mangle. Innen den tid håper jeg å ha banket en god porsjon nettvett og en forståelse av at "what goes on the Internet, stays on the Internet" inn i skolten på barna mine. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Fortynnet
|
Det er klart, men ulempen med sosiale medier kombinert med dårlige antenner og manglende sunn fornuft er jo at man når et mye større publikum - inkludert barnas mer og mindre perifere venner. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bedreviter
|
Ikke sant. |
|