Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-14, 17:24   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Ja, det er forskjell på hvordan tenåringer omgås på nett og hvordan vi omgås på nett - og forskjell på hvordan vi brukte nettet tidlig på 90-tallet og hvordan unge mennesker i dag gjør det. Det er mulig jeg misforstod setningen om manglende sosiale antenner, men jeg trodde det var snakk om klønete oppførsel man ofte ser hos mindre nettvante, ikke at det spesifikt dreide seg om antenner for hvordan tenåringer omgås. Og jeg er absolutt klar over at jeg ikke kjenner formene og reglene for tenåringsomgang - men jeg mener å ha nok sosiale antenner til å ikke dumme meg ut så veldig likevel. Blant annet, som f.eks. Darth sier, ved å holde meg litt på avstand og ikke hive meg inn i kommentering og skravling med folk jeg egentlig ikke kjenner.

Gammel 29-10-14, 17:27   #42
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det betyr ikke at de vet noe mer om hvordan førtiåringer skal ha sosiale interaksjoner på nett.

Nei, det gjør det definitivt ikke. Det var bare den "jeg har vært på internett siden før du ble født"-innfallsvinkelen som ble litt unyansert. Digital dømmekraft er noe annet i dag enn for bare ti år siden, så historikken er på et vis ikke like relevant i denne sammenhengen.

Gammel 29-10-14, 17:33   #43
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er forskjell på hvordan tenåringer omgås på nett og hvordan vi omgås på nett - og forskjell på hvordan vi brukte nettet tidlig på 90-tallet og hvordan unge mennesker i dag gjør det. Det er mulig jeg misforstod setningen om manglende sosiale antenner, men jeg trodde det var snakk om klønete oppførsel man ofte ser hos mindre nettvante, ikke at det spesifikt dreide seg om antenner for hvordan tenåringer omgås. Og jeg er absolutt klar over at jeg ikke kjenner formene og reglene for tenåringsomgang - men jeg mener å ha nok sosiale antenner til å ikke dumme meg ut så veldig likevel. Blant annet, som f.eks. Darth sier, ved å holde meg litt på avstand og ikke hive meg inn i kommentering og skravling med folk jeg egentlig ikke kjenner.

Det er nettopp skillet mellom nettkultur og ungdomskultur jeg mener blir kunstig i denne sammenhengen. Altså, forståelse for hvordan man opptrer på nett som ungdom, har man ikke nødvendigvis selv om man har lang netterfaring.

Ironisk nok jobber jeg oftere med å avkrefte myten om de digitalt innfødte enn å forsterke den, men akkurat her har vi en del kunnskap om at det er noen ryggmargsreflekser hos ungdom som gruppe, som ikke er like utbredt i foreldregenerasjonen. Dog er nok det i større grad gjeldende for dagens grunnskoleelever enn for 19-åringer. Noe av årsaken finner vi nok i et større fokus på digital dømmekraft tidlig i grunnskolen.

Gammel 29-10-14, 17:36   #44
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men på Facebook, som var tilfelle i artikkelen, så synes jeg faktisk ikke den typiske ungdomsnettkulturen er så fremtredende. I større grad på Instagram, og vel enda mer på Snap.

Gammel 29-10-14, 17:38   #45
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men på Facebook, som var tilfelle i artikkelen, så synes jeg faktisk ikke den typiske ungdomsnettkulturen er så fremtredende.

Det er bare det at vi ikke ser den.

Gammel 29-10-14, 17:40   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes mest bare det ble litt misvisende å si spesifikt om Facebook at tenåringene har et "forsprang" der.

Og Zulu, jeg er ikke uenig i det du sier, men du snakker større og mer generelt enn det jeg gjorde. Ganske mange av de ryggmargsrefleksene du snakker om mener jeg bestemt at jeg (og mange andre her) har i godt monn, selv om de generelt sett nok er mindre utbredt i foreldregenerasjonen, som du sier.

Gammel 29-10-14, 17:46   #47
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er bare det at vi ikke ser den.

Det tviler jeg faktisk på. Vi ser den jo på andre SoMe.

Gammel 29-10-14, 17:49   #48
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Det tviler jeg faktisk på. Vi ser den jo på andre SoMe.

Tviler du på at ungdommen bruker Facebook på en slik måte at mye av kommunikasjonen går under radaren til foreldrene? Det gjør ikke jeg. Klart, Facebook er vesentlig mer gjennomsiktig enn mye annet, og mye siver gjennom, men det er definitivt mye vi ikke ser også.

Gammel 29-10-14, 17:53   #49
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Nei, jeg tror mye av kommunikasjonen går under radaren på foreldrene, punktum. Men jeg tror ikke Facebook er det stedet det skjer i størst grad. De fleste ungdommene jeg kjenner, og det er faktisk en del ("occupational hazard"), er langt mer aktive på Instagram og Snapchat.

Gammel 29-10-14, 17:55   #50
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg syntes mest bare det ble litt misvisende å si spesifikt om Facebook at tenåringene har et "forsprang" der.

Og Zulu, jeg er ikke uenig i det du sier, men du snakker større og mer generelt enn det jeg gjorde. Ganske mange av de ryggmargsrefleksene du snakker om mener jeg bestemt at jeg (og mange andre her) har i godt monn, selv om de generelt sett nok er mindre utbredt i foreldregenerasjonen, som du sier.

Jeg tror at en del av den intuitive forståelsen for hvordan ungdom bruker sosiale medier, har ikke vi forutsetninger for. Rett og slett fordi mye av sosialiseringsprosesen vår var unnagjort da vi entret dem. F.eks. mekanismer og strategier knyttet til maktstrukturer, posisjonering og hierarkier. Det sies av og til her inne at noen diskusjoner på FP er som i skolegården på ungdomsskolen, men det er ikke helt sånn, altså.

Gammel 29-10-14, 18:02   #51
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Nei, jeg tror mye av kommunikasjonen går under radaren på foreldrene, punktum. Men jeg tror ikke Facebook er det stedet det skjer i størst grad. De fleste ungdommene jeg kjenner, og det er faktisk en del ("occupational hazard"), er langt mer aktive på Instagram og Snapchat.

Ja, det er jeg enig i. Men det er altså påfallende hvordan "Pena!", "Dueeeer!"-statusene fra kidza i min FB-krets forsvinner som dugg for solen mellom 8. og 9. trinn et sted. Og jeg tror ikke det er fordi de opphører. Ellers er jeg enig i at Facebook generelt preges av en voksenkultur, og det tror jeg er dels fordi der er forholdet mellom voksne og ungdom jevnere fordelt, og dels at voksne bruker FB på en åpnere måte.

Gammel 29-10-14, 18:06   #52
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, det er jeg enig i. Men det er altså påfallende hvordan "Pena!", "Dueeeer!"-statusene fra kidza i min FB-krets forsvinner som dugg for solen mellom 8. og 9. trinn et sted. Og jeg tror ikke det er fordi de opphører. Ellers er jeg enig i at Facebook generelt preges av en voksenkultur, og det tror jeg er dels fordi der er forholdet mellom voksne og ungdom jevnere fordelt, og dels at voksne bruker FB på en åpnere måte.

Ja, artikkelen kunne hatt tittelen "Dette bør ikke voksne gjøre på Instagram" om foreldretettheten/aktiviteten var like stor der.

Gammel 29-10-14, 18:26   #53
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Artikkelen var litt teit, og fjortisene typisk fjortiser. Det er vel ikke akkurat nytt at de mener at de har skjønt det meste bedre enn de voksne?
Ungene mine kunne skutt en hvit pil etter skjermtid og databruk hvis de ikke godtok meg som venn på FB, og hvis de ikke tok både velmenende råd, hint og forbud om adferd.
Men sånn ellers: det er klart jeg respekterer barna mine også på nett! Jeg kommenterer ikke mye, og poster ikke alt mulig rart verken hos meg eller dem. Like lite som jeg deiser ned i sofaen midt mellom vennene til barna mine på deres rom og forventer å dele hemmeligheter og være kul der... Jeg har dog noen bekjente -naboer etc, som kunne trengt noen råd. Jeg skjønner at fjortiser ikke synes det er kult å få moras rumpe, duckface eller fyllebilder slengt i fleisen hver gang de åpner FB. Jeg synes jo det er kleint, så jeg kan bare tenke meg hva barna deres synes...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 18:34   #54
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men sånn ellers: det er klart jeg respekterer barna mine også på nett! Jeg kommenterer ikke mye, og poster ikke alt mulig rart verken hos meg eller dem. Like lite som jeg deiser ned i sofaen midt mellom vennene til barna mine på deres rom og forventer å dele hemmeligheter og være kul der... Jeg har dog noen bekjente -naboer etc, som kunne trengt noen råd. Jeg skjønner at fjortiser ikke synes det er kult å få moras rumpe, duckface eller fyllebilder slengt i fleisen hver gang de åpner FB. Jeg synes jo det er kleint, så jeg kan bare tenke meg hva barna deres synes...

Det syns jeg har like mye med sosiale antenner og sunn fornuft å gjøre, som nettvett. Hvis man er en person som syns det er greit å flashe rumpa si, så er det kanskje ikke manglende nettvett som er det største problemet man har.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 18:45   #55
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg leste nylig at Facebook er sosiale medier-versjonen av kamferdrops, så hvorfor ungdommen skulle bry seg om hva foreldrene poster der, er jo en gåte.

Det stemmer i følge 14 åringen og kompisene hans også. Det bruker det knapt lenger i det hele tatt.

Jeg bruker det alt for mye. Om jeg skal legge ut noe ungene er tagget på spør jeg om det er greit. Jeg får lov å både like og kommentere, det vesle han legger ut som stort sett er knyttet til idretten hans.

Gammel 29-10-14, 18:46   #56
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det syns jeg har like mye med sosiale antenner og sunn fornuft å gjøre, som nettvett. Hvis man er en person som syns det er greit å flashe rumpa si, så er det kanskje ikke manglende nettvett som er det største problemet man har.

Japp, det var i grunn mitt poeng også: selvsagt skal man vise vett på nett, som i alle andre settinger

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 19:24   #57
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det er viktig å tenke på at de (vi) som har hengt på Internett omtrent siden "tidenes morgen" har en helt annet digital kompetanse enn de som ikke har gjort det. Jeg har vært på IRC og forum i hele mitt voksne liv, jeg var en tidlig bruker av Facebook og hadde personlig e-post omtrent i det det var mulig å få, og jeg snuser på det meste av SoMe når det dukker opp, og det tror jeg gjelder for mange av de som henger på forum. Jeg skjønner samtidig at dette ikke er gjengs blant mine jevnaldrende. Og jeg ser jo at det finnes eksempler på voksne som forsøker å slenge seg på "peneste <3 <3 <3" og "elsker deg jentamiiiii!"-trenden uten et snev av selvironi. (Mens jeg fniser overbærende i kulissene av dem.) Og det skjønner jeg at ungdommen vil ha for seg selv. Og at de etter hvert skjuler for oss. Noe som bare skulle mangle. Innen den tid håper jeg å ha banket en god porsjon nettvett og en forståelse av at "what goes on the Internet, stays on the Internet" inn i skolten på barna mine.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 19:26   #58
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart, men ulempen med sosiale medier kombinert med dårlige antenner og manglende sunn fornuft er jo at man når et mye større publikum - inkludert barnas mer og mindre perifere venner.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 19:44   #59
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tror også det er viktig å tenke på at de (vi) som har hengt på Internett omtrent siden "tidenes morgen" har en helt annet digital kompetanse enn de som ikke har gjort det.

Ikke sant.

Hehe. For litt siden var jeg på et seminar der foreleseren spurte hvor mange som fikk sin første epostadresse før år 2000 og hvem som hadde handlet noe på nett før 2005. Herlighet, jeg holdt internettkurs i 1994, og Amazon-kontoen min er fra 1997. Jeg følte meg som en dinosaur. En teknofrik dinosaur, dog.

Gammel 29-10-14, 19:45   #60
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er klart, men ulempen med sosiale medier kombinert med dårlige antenner og manglende sunn fornuft er jo at man når et mye større publikum - inkludert barnas mer og mindre perifere venner.

Sant nok.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.