|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Glamorøs
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"
Ja, det tenkte jeg mens jeg leste gjennom denne tråden også. De aller fleste som har svart har høy digital kompetanse, men vi ser jo bare på FP at det varierer hvor kompetent man er. Og sånn er det nødvendigvis med tenåringer også. Det er ganske mye digital kompetanse mange av de mangler i like høy grad som sine eldre slektninger, som f.eks. delta i tåpelige kjedebrev, klikke på lenker som blir til virus og dele ganske intime ting i sosiale medier.
|
|
|
#62 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Digital kompetanse er noe helt annet enn digital dømmekraft. Det er ingen som anklager ungdom som gruppe for å ha jevnt over høy grad av digital kompetanse. Ikke foreldregenerasjonen heller, for den del.
|
|
|
#64 |
|
Make it count!
Den digitale dømmekraften. Trodde det var implisitt nå.
|
|
|
#65 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Jeg ser i hvert fall at den digitale dømmekraften hos den 14 år gamle datteren til en venninne av meg er ... annerledes enn min.
|
|
|
#66 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mnja... Den digitale dømmekraften er ymse den også... Vi har ikke få saker i løpet av et skoleår hvor elever har vist særdeles dårlig dømmekraft.
|
|
|
#67 |
|
Make it count!
|
|
|
#68 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Men 14 år gamle jenter som er bare halvveis påkledt på internettet, er og blir en dårlig idé.
|
|
|
#69 |
|
Make it count!
Absolutt. Og vi snakker ikke om en skala fra perfekt til god her, snarere god til urovekkende. Også har du differansen mellom teori og praksis igjen.
|
|
|
#70 |
|
Make it count!
Så sant som det er sagt.
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Zulu; jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener. Er det den digitale dømmekraften du mener er bedre hos ungdom nå enn før, eller at den er bedre hos dagens ungdom enn hos dagens voksne?
|
|
|
#72 |
|
Make it count!
Vel, både ja og ja, litt enkelt sagt. At den digitale dømmekraften er bedre hos ungdom nå enn før, er vel rimelig åpenbart, all den tid ungdom tidligere hadde begrenset erfaring med dette. At den digitale dømmekraften er bedre hos dagens ungdom enn hos dagens voksne, kan man selvsagt ikke fastslå uten videre. Dømmekraft er for det første veldig vanskelig å måle, og vi snakker om store og uavgrensede grupper av befolkningen her. Men det er en del forskning og undersøkelser som tyder på det, bl.a. utført av SINTEF, Senter for IKT i utdanningen og Datatilsynet.
|
|
|
#73 |
|
Glamorøs
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Grunnen til at jeg lurer er at jeg tenker at kompetanse i stor grad kommer med tilgang og bruk. Dømmekraft derimot fordrer tolking og modenhet.
|
|
|
#74 |
|
Make it count!
Jeg er enig om du bytter ut kompetanse med ferdigheter. Digital dømmekraft er ellers et underområde av digital kompetanse. Klart, mye av den digitale dømmekraften er rett og slett «sunt folkevett» som voksne flest har mer av enn ungdom, som resultat av et større erfaringsgrunnlag. Og på det området har voksne noe å tilføre ungdommen i nettvettveiledningen. Men medie- og verktøyforståelsen kommer ikke gjennom en modningsprosess. Og dette er også en del av den digitale dømmekraften. Denne forståelsen opparbeides gjennom bruk, erfaring, sosialisering bl.a.
|
|
|
#75 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Jeg blir alltid sur allered når man begynner å generalisere, jeg. Voksne har ikke nettpeil. Kvinner er lumske og smir renker. Menn kan ikke uttrykke følelser. Vestkantfolk er overflatiske og materialistiske.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Make it count!
Jojo, men forskning på samfunnstendenser på gruppenivå blir jo fort litt generaliserende, da.
|
|
|
#77 |
|
By the Sea
|
Barna mine skal få velge helt selv om de vil ha mamma og papppa som Facebookvenn.
Ja, enkeltindivider som ikke kjenner seg igjen i den høyst generelle betraktningen finnes det åpenbart haugevis av.
|
|
|
#78 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nå er ikke den artikkelen akkurat forskningsbasert, da.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Make it count!
Åh, sånn ja. Det er nå jeg må tilstå at jeg ikke engang har lest artikkelen.
|
|
|
#80 |
|
villende
|
Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"Du må huske på "har ikke lest hele tråden, Zulu". |
|
|
|
![]() |
|
|