Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-14, 20:07   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tror også det er viktig å tenke på at de (vi) som har hengt på Internett omtrent siden "tidenes morgen" har en helt annet digital kompetanse enn de som ikke har gjort det.

Ja, det tenkte jeg mens jeg leste gjennom denne tråden også. De aller fleste som har svart har høy digital kompetanse, men vi ser jo bare på FP at det varierer hvor kompetent man er. Og sånn er det nødvendigvis med tenåringer også. Det er ganske mye digital kompetanse mange av de mangler i like høy grad som sine eldre slektninger, som f.eks. delta i tåpelige kjedebrev, klikke på lenker som blir til virus og dele ganske intime ting i sosiale medier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 21:14   #62
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Digital kompetanse er noe helt annet enn digital dømmekraft. Det er ingen som anklager ungdom som gruppe for å ha jevnt over høy grad av digital kompetanse. Ikke foreldregenerasjonen heller, for den del. Det er en temmelig sammensatt kompetanse. Dømmekraften, derimot, virker å være mer intuitiv hos ungdommene.

Gammel 29-10-14, 21:16   #63
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Dømmekraften, derimot, virker å være mer intuitiv hos ungdommene.

Velvel, dømmekraften til ungdom er vel like god i dag som den var for 20 eller 100 år siden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 21:18   #64
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Velvel, dømmekraften til ungdom er vel like god i dag som den var for 20 eller 100 år siden.

Den digitale dømmekraften. Trodde det var implisitt nå.

Gammel 29-10-14, 21:19   #65
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser i hvert fall at den digitale dømmekraften hos den 14 år gamle datteren til en venninne av meg er ... annerledes enn min.

Heldigvis har hun en konstruktiv og tilstedeværende mor.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 21:26   #66
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Digital kompetanse er noe helt annet enn digital dømmekraft. Det er ingen som anklager ungdom som gruppe for å ha jevnt over høy grad av digital kompetanse. Ikke foreldregenerasjonen heller, for den del. Det er en temmelig sammensatt kompetanse. Dømmekraften, derimot, virker å være mer intuitiv hos ungdommene.

Mnja... Den digitale dømmekraften er ymse den også... Vi har ikke få saker i løpet av et skoleår hvor elever har vist særdeles dårlig dømmekraft.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 21:26   #67
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg ser i hvert fall at den digitale dømmekraften hos den 14 år gamle datteren til en venninne av meg er ... annerledes enn min.

Ja, også har du jo det artige aspektet at selv om ungdommen vet og forstår mye om hvordan de bør te seg på sosiale medier, så er det ikke like selvsagt at de gjør det. At de fremstår som fjollete og i et, eh, umodent lys for oss, er dog ikke noe de betrakter som noe problem, tror jeg. De har jo ikke forutsetninger for å forstå langtidskonsekvensene fullt ut enda - det har ikke forandret seg med teknologien.

Gammel 29-10-14, 21:27   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men 14 år gamle jenter som er bare halvveis påkledt på internettet, er og blir en dårlig idé.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 21:28   #69
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Mnja... Den digitale dømmekraften er ymse den også... Vi har ikke få saker i løpet av et skoleår hvor elever har vist særdeles dårlig dømmekraft.

Absolutt. Og vi snakker ikke om en skala fra perfekt til god her, snarere god til urovekkende. Også har du differansen mellom teori og praksis igjen.

Gammel 29-10-14, 21:29   #70
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men 14 år gamle jenter som er bare halvveis påkledt på internettet, er og blir en dårlig idé.

Så sant som det er sagt.

Gammel 29-10-14, 21:57   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zulu; jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener. Er det den digitale dømmekraften du mener er bedre hos ungdom nå enn før, eller at den er bedre hos dagens ungdom enn hos dagens voksne?

Jeg ville trodd at det er den digitale kompetansen som er mer intuitiv, jeg da, ikke dømmekraften.

Gammel 29-10-14, 22:31   #72
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Zulu; jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener. Er det den digitale dømmekraften du mener er bedre hos ungdom nå enn før, eller at den er bedre hos dagens ungdom enn hos dagens voksne?

Vel, både ja og ja, litt enkelt sagt. At den digitale dømmekraften er bedre hos ungdom nå enn før, er vel rimelig åpenbart, all den tid ungdom tidligere hadde begrenset erfaring med dette. At den digitale dømmekraften er bedre hos dagens ungdom enn hos dagens voksne, kan man selvsagt ikke fastslå uten videre. Dømmekraft er for det første veldig vanskelig å måle, og vi snakker om store og uavgrensede grupper av befolkningen her. Men det er en del forskning og undersøkelser som tyder på det, bl.a. utført av SINTEF, Senter for IKT i utdanningen og Datatilsynet.

Gammel 29-10-14, 22:39   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Grunnen til at jeg lurer er at jeg tenker at kompetanse i stor grad kommer med tilgang og bruk. Dømmekraft derimot fordrer tolking og modenhet.

Og som du sier selv; det er vanskelig å måle opp mot tidligere unge all den tisse ikke hadde samme verktøyene til å mestre eller drite seg ut på.

Gammel 29-10-14, 22:58   #74
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg tenker at kompetanse i stor grad kommer med tilgang og bruk. Dømmekraft derimot fordrer tolking og modenhet.

Jeg er enig om du bytter ut kompetanse med ferdigheter. Digital dømmekraft er ellers et underområde av digital kompetanse. Klart, mye av den digitale dømmekraften er rett og slett «sunt folkevett» som voksne flest har mer av enn ungdom, som resultat av et større erfaringsgrunnlag. Og på det området har voksne noe å tilføre ungdommen i nettvettveiledningen. Men medie- og verktøyforståelsen kommer ikke gjennom en modningsprosess. Og dette er også en del av den digitale dømmekraften. Denne forståelsen opparbeides gjennom bruk, erfaring, sosialisering bl.a.

Gammel 29-10-14, 23:00   #75
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir alltid sur allered når man begynner å generalisere, jeg. Voksne har ikke nettpeil. Kvinner er lumske og smir renker. Menn kan ikke uttrykke følelser. Vestkantfolk er overflatiske og materialistiske.

Jeg kjenner to voksne som ikke har snøring på hvordan man skal oppføre seg på nett. noen av barna i klassen til pøbelprinsessen spammer ned Instagram med kjedebrev og duckfacebilder av seg selv.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 23:05   #76
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg blir alltid sur allered når man begynner å generalisere, jeg. Voksne har ikke nettpeil. Kvinner er lumske og smir renker. Menn kan ikke uttrykke følelser. Vestkantfolk er overflatiske og materialistiske.

Jojo, men forskning på samfunnstendenser på gruppenivå blir jo fort litt generaliserende, da. Men det finnes en god del kvalitativt også på dette feltet, altså. I hvert fall om ungdommers digitale dømmekraft.

Gammel 29-10-14, 23:58   #77
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

I og med at jeg ikke har barn på fb på maaaange år enda (innen de er gamle nok, er det het sikkert noe annet), så er det ikke helt lett å sette seg inn i.
Men: Hadde mine barn blokkert meg, hadde det blitt månelyst tror jeg. Jeg hadde ikke sendt forespørsel til vennene deres, men hadde ikke nektet om de sendte til meg.
Jeg er venner med datter til min venninne og hennes tidligere to stedøttre på fb, men det er ikke ofte jeg kommenterer noe el.l. (og disse er voksne 22, 23, 24 år).

Barna mine skal få velge helt selv om de vil ha mamma og papppa som Facebookvenn.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvorvidt tenåringene har et forsprang på de voksne eller ikke varierer da i høyeste grad. Jeg har desidert mye mer netterfaring enn alle tenåringer.

Ja, enkeltindivider som ikke kjenner seg igjen i den høyst generelle betraktningen finnes det åpenbart haugevis av.

Gammel 30-10-14, 00:23   #78
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jojo, men forskning på samfunnstendenser på gruppenivå blir jo fort litt generaliserende, da. Men det finnes en god del kvalitativt også på dette feltet, altså. I hvert fall om ungdommers digitale dømmekraft.

Nå er ikke den artikkelen akkurat forskningsbasert, da.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 08:02   #79
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nå er ikke den artikkelen akkurat forskningsbasert, da.

Åh, sånn ja. Det er nå jeg må tilstå at jeg ikke engang har lest artikkelen. Jeg bare diskuterte ungdommers digitale dømmekraft på generelt grunnlag, jeg.

Gammel 30-10-14, 08:31   #80
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må huske på "har ikke lest hele tråden, Zulu".

Altså, jeg skjønner hva du mener. Men jeg tenker at man kanskje etterhvert vil se at den generasjonen barn som er på barneskolen nå ofte vil ha forelde med en helt annen digital dømmekraft enn hva var tilfellet for de som ikke var ungdom da Internettbruk ble allemannseie. Jeg sier ikke at det vil gjelde for alle, for det tror jeg ikke det gjør. Men jeg tror at mange av f.eks FP-brukerne har vel så godt utviklet digital dømmekraft (og kompetanse) som den gjengse tenåring.

Jeg ser jo hvordan ungdomskulturen utvikler seg, hvordan de kommuniserer, hvordan de har gått fra åpne Instagramprofiler og "venner med alle" på Face, til lukket Insta og Snap. Og de kan skjule seg og vet hva kutymen og sjangeren er. Noe som krever erfaring. Det er jo ikke åpenbart for den som forviller seg inn hit at både og kan være rimelig passivagressive. Men det vet vi som har hengt lenge her. Og de finnes garantert slike nyanser i ungdommens kommunikasjon som vi ikke skjønner, fordi vi ikke har erfart den (men som vi sikkert hadde skjønt, hvis vi hadde fått mer erfaring. Bilder fra "skogogmark" er åpenbart en sjanger som jeg ser at jeg må forske litt i. Den ironiske selfien mestrer jeg allerede.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.