|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Skulle du inngripe? | |||
| Ja, jeg tror faktisk det. |
|
82 | 95,35% |
| Nei, jeg er ikke typen til det. |
|
3 | 3,49% |
| Nei, men jeg skal sterkt vurdere det fremover. |
|
1 | 1,16% |
| Agurk |
|
0 | 0% |
| Deltakere: 86. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2013
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem bryr seg?97.01% ville grepet inn. Det fårn si! Noe sier meg ''Nei'' gjengen holder seg ute fra tråden:P
|
|
|
#62 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Hvem bryr seg?Ja, jeg er ganske sikker på at jeg ville grepet inn. Særlig i situasjonen med jentene.
|
|
|
#63 |
|
En Som Trener
|
Sv: Hvem bryr seg?
Som sagt, frykten for selv å bli utsatt for noe. Jeg ville nok ha reagert, men fått hjelp av andre istedenfor å gå bort alene, som også f.eks. den gravide damen i programmet gjorde.
Det stemmer nok helt klart i mitt tilfelle. En som ligger på en benk vil jeg tenke at gjør det mer for å hvile ut/av egen vilje, og at man i større grad forstyrrer/kan bli utsatt for en oppfarende og aggressiv adferd enn en som ligger på gata. I eksempelet i programmet lå han på gata, men foran en benk, og da ville jeg vært mye mer tvilrådig enn om han lå midt i veien/langs kanten uten en benk tilstede tror jeg.
|
|
|
#64 |
|
Curlingkone
|
Sv: Hvem bryr seg?Så det ikke jeg. Jeg glemte det. Men jeg tror jeg er en person som bryr seg.
|
|
|
#65 |
|
En Som Trener
|
Bra du reagerte allikevel mener jeg. Man slår ikke andre gjelder også selv om det er egne søsken man slår! Det prøver jeg hvertfall å prente inn i mine barn, selv om de ikke er enige!
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvem bryr seg?Det er jo ikke bedre å slå et søsken?!
|
|
|
#67 |
|
finner ut av mye
|
Jeg stemte nei, men jeg har faktisk skrevet et par innlegg. Så det så!
|
|
|
#68 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Hvem bryr seg?Mye av grunnen til at jeg stemte nei er fordi jeg har egentlig aldri vært i en situasjon der jeg har hatt valg om å gripe inn eller ei. Det har vært et par ganger der det har vært folk som muligens har vært dårlige. Men da har det vært andre mennesker i nærheten.
|
|
|
#69 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Hvem bryr seg?Lokalavisen har i dag en sak om at flere ringte om en beruset mann, og at han ble bragt hjem. Folk bryr seg. Takk og lov.
|
|
|
#70 |
|
awesom
|
Sv: Hvem bryr seg?Jeg griper inn i alt mulig. Jeg takler svært dårlig å se på urett. Jeg får sånn urinstinkt tror jeg. Jeg går i mellom slossing og jeg, uansett hvor store de er. Jeg er nok miljøskadd etter å ha vært dørvakt på et av byen vannhull.
|
|
|
#71 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem bryr seg?Jeg stemte ja, og har grepet inn ved et par anledninger. Da har det imidlertid vært yngre barn, ikke ungdommer. Jeg håper og tror jeg hadde grepet inn også om det gjaldt store barn og ungdommer, og lurer på hvordan jeg hadde taklet det om de da gikk løs på meg verbalt, slik skuespillerne i videosnutten gjorde. Jeg hadde muligens vært mindre diplomatisk og mer vred enn de sindige personene som grep inn i denne situasjonen. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvem bryr seg?Jeg griper inn, har gjort det og vil gjøre det igjen. Hvis jeg ser folk som har falt om og jeg har mistenkt rus har jeg ringt etter hjelp. Slosskamp mellom voksne har jeg ikke vært vitne til siden jeg jobbet som servitør for ørten år siden. Da måtte jeg gripe inn siden jeg var alene på jobb og strengt tatt fungerte som servitør og "dørvakt". Jeg ville nok ikke ha grepet inn selv hvis jeg nå hadde sett voksenvold, da hadde jeg ringt politiet. Jeg gjør ikke noe hvis folk ligger på benker. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem bryr seg?I dag "grep jeg inn" da de hadde blåst inn til skolen. Jeg så en gutt som sto igjen alene i skogen da de andre hadde løpt inn. Jeg gikk bort og spurte om ikke han også skulle gå inn og spurte samtidig om det var noe galt, han så litt fortvilt ut. . Det viste seg at han ikke greide å løpe inn, stakkaren satt fast med ene foten i gjørma. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Hvem bryr seg?Stakkars liten. Ikke bare satt han fast, men han turte ikke rope om hjelp heller.
|
|
|
#76 |
|
Pauset
|
Sv: Hvem bryr seg?I dag grep jeg inn! Ble vitne til at en buss kjørte på en bil. Hele siden på bilen ble ripet og bulket opp (kom HØYE skrapelyder) og fører av buss viste GROV uforstand (kjørte helt utvilsomt med overlegg på rødt lys). De måtte kjøre litt bortover for å skrive skademelding og de andre vitnene forsvant. Jeg og moren min gikk etter og ga nummerene våre til den veldig fortvilte bileieren. Han var kjempetakknelig. Gir en bra følelse å kunne hjelpe noen. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Hvem bryr seg?Jeg har grepet inn i situasjoner lik mobbesituasjonen vist på TV mange ganger, både på jobb og på fritiden. Lærerrefleksen slår inn når jeg ser barn/ungdommer som ikke har det bra, og jeg tenker ikke, jeg bare gjør. Det som er skremmende, er hvor forundret barna blir over at en fremmed griper inn. Det virker som om de tror seg usett så lenge det ikke er kjente voksne i nærheten. Jeg har brutt opp situasjoner der og da, og de gangene jeg har klart å fiske navn og/eller skole ut av noen av de involverte, har jeg også ringt skolen og informert om hendelsen i etterkant. Uansett om jeg ikke får gjort noe med saken i etterkant, tenker jeg at jeg har sendt et viktig signal til offeret om at han/hun ikke bør finne seg i behandlingen, og kanskje, om enn mindre sannsynlig, et signal til mobberne om at oppførselen ikke er akseptabel.
|
![]() |
|
|