Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Til dere som ofte inviterer folk hjem

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-14, 15:54   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjem

Tja. Vi inviterer forholdsvis ofte, og har oftere gjester enn vi er hos andre.

Vi har på ingen måte et interiørkataloghjem og det å ha gjester innebærer at vi må rydde litt, men vi gjør det ikke mer enn at vi sørger for at alle bordene er tomme. Vanligvis er halve spisebordet vårt opptatt av ulike hobbyprosjekter, vi har to stuebord, det ene går jeg inn for at skal være ryddig til en hver tid, men det andre pleier ofte å flyte av bøker, aviser og strikketøy. Så altså, ryddige bord, rent bad (det vasker vi uansett to ganger i uken, vi er ikke helt sjuskete), ryddig gang (det vil si at skoene som jentene pleier å slenge av seg må ryddes på plass) og nyvasket kjøkken. Jeg vil anslå at det tar halvannen time å rydde og vaske.

Når det gjelder mat så pleier jeg å ha hovedrett og dessert. Jeg liker å lage mat, men er ikke veldig opptatt av dessert, så med mindre jeg har fått en eller annen veldig god ide, så pleier desserten å være is. Middagen er ofte typisk en gryterett eller noe stekt i ovn, fordi det er mat som er lett å lage til flere. Det kan ta litt tid å lage i stand, særlig å skjære opp grønnsaker tar ofte en del tid når man skal være mer enn dobbelt så mange som det man er til vanlig. Fordelen er at det kan gjøres i stand tidligere på dagen og så kan jeg dusje og kle meg og slappe av før folk kommer. Jeg pleier å beregne at vi skal spise ca en halv time etter den tiden jeg inviterer til. Det vil si, inviterer jeg til kl. 18 så regner jeg med at vi skal spise ca 18.30.

Det jeg forventer når jeg er gjest hos andre er at vi får mat sånn i løpet av en time etter den tiden vi er invitert til. Jeg synes det er høflig å være sånn noenlunde sulten når man kommer sånn at man setter pris på maten man får og når jeg da har opplevd at vi må vente opp til to timer på mat så kan det bli litt leit. Eller forventer jeg egentlig ikke så mye. Og så forventer jeg at vertskapet har laget mat som de i hvert fall forventer at gjestene liker. Jeg har en gang opplevd å komme i middagsselskap og få servert mat som vertskapet regnet med at barnene ikke kom til å like (uten at de hadde noe alternativ) og det synes jeg fremdeles at var litt sjokkerende.

Jeg har følelsen av at de fleste vi omgås har omtrent samme forhold til å ha gjester som oss. Jeg pleier å si at jeg tror at gjestene heller vil ha god mat og uthvilt vertinne, i et litt rotete hus, enn dårlig mat og trett vertinne , i et strøkent hus.

Jeg skjønner at det sitter litt langt inne dersom du er uvant med å ha gjester. En måte å gjøre det på er å invitere til hverdagsmiddag. Da forventer ingen noe annet enn helt vanlig mat og vanlig smårotete hus, og så kommer du over den første kneiken og forhåpentligvis synes du at det blir morsomt med selskaper.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.