Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjem
Hm, dette har jeg visst aldri tenkt over. Hverken som gjest eller som vertskap. Men jeg er i alle fall helt klart i ikke-interiørkatalog-gruppen, så jeg kan jo prøve å svare noe. Jeg synes egentlig ikke jeg trenger noen forberedelser for å invitere noen hjem, og er litt nysgjerrig på hva slags forberedelser du ser for deg? 
Som vertskap foretrekker jeg at det er litt ryddigere enn til vanlig (dette er en veldig vid kategori hos oss!). Det betyr egentlig ikke mer enn at bordet/bordene skal være noenlunde ryddet av, at det ikke står masse skrot i gangen eller på kjøkkenet, og at det ikke skal være synlig skittent. Jeg foretrekker å være tilgjengelig for gjestene når de kommer, i den forstand at jeg ikke holder på med noe helt annet eller står i dusjen. Jeg kan godt holde på på kjøkkenet, eller gå til og fra - hvis gjestene vil snakke med meg, kan de henge på kjøkkenet eller kanskje til og med hjelpe til med å hente glass eller drikke vin, eller bære ut mat, hvis det er snakk om mat. Hvis det er en invitasjon til å spise, har jeg selvsagt planlagt/forberedt mat. Hvis det er en kaffeinvitasjon, passer jeg på å ha nok kaffe i hus, og har enten kjøpt, laget eller tint noe til kaffen. Hvis det er en vin-invitasjon, har jeg husket å sette vinen i kjøleskapet (eller på kjøkkenbenken, om den skal tempereres), og kanskje kjøpt noe snacks. Hvis det er en invitasjon til å se film eller spille spill, har jeg helt sikkert også gjort klart til kaffe og vin, og muligens kjøpt snacks også. (Eller bedt noen ta med.) Hvis jeg har gjester som ikke kjenner hverandre fra før, introduserer jeg dem for hverandre og passer kanskje på å komme med relevante samtaleinnspill om det skulle føles nødvendig.
Som gjest foretrekker jeg å ha fått en antydning om det skal serveres noe, og om jeg skal ta med noe. (Jeg spør gjerne om det siste hvis det ikke blir sagt noe.) Hvis vertskapet har tenkt å servere middag, er det jo dumt å ankomme stappmett - og omvendt er det lurt å faktisk spise før man kommer dersom det ikke er snakk om mat. Tilsvarende som når jeg er vertskap, foretrekker jeg at de jeg besøker er tilgjengelig for prat når jeg kommer, men det er helt greit om de går til og fra og fremdeles forbereder/ferdiggjør ting. Hvis det er en plan for kvelden, vil jeg gjerne vite om den (film, kortspill, ølsmaking). Jeg synes også det er hyggelig å vite om det kommer andre gjester, og omtrent hvem dette i så fall er. Og hvis det er en bursdag, vil jeg veldig gjerne vite om det, så jeg ikke er den eneste som ikke har med gave!