Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva er den dyreste veska du eier?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Hvor dyr var den dyreste veska du eier?
Har ikke vesker 6 2,01%
300 47 15,77%
600 49 16,44%
1000 40 13,42%
1500 45 15,10%
2000 51 17,11%
4000 30 10,07%
6000 6 2,01%
8000 12 4,03%
10000 7 2,35%
12000 2 0,67%
15000 1 0,34%
20000 1 0,34%
25000 0 0%
Mer en 25000 1 0,34%
Deltakere: 298. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-15, 12:39   #321
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er den dyreste veska du eier?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hvor kom arveklærne fra, da? Stovner? :dukker:

2. klasse er jo helt absurd. Det er regelrett komisk at noen kjøper merkeklær til 7-åringer.

Hva er merkeklær da? Her bruker jo ungene Isbjørn til 2500,- og Reima og jeg vet ikke hva, helt fra barnehage.

Gammel 07-02-15, 12:52   #322
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke hvem som har kjøpt dem første gang og hvor de bodde, hvordan det? Det er ARVEklær, liksom?

Og nå var det ikke snakk om Chanel, liksom, det var noen plagg Juicy Coiture innimellom helt vanlig tøy - et merke som har blitt dratt frem tidligere som viktig blant vestkantkidz. Men åpenbart ikke et tema her.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 14:01   #323
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Lest denne?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 14:18   #324
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lest denne?

Fantastisk bra!

Gammel 07-02-15, 14:39   #325
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 07-02-15, 15:43   #326
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Hva er merkeklær da? Her bruker jo ungene Isbjørn til 2500,- og Reima og jeg vet ikke hva, helt fra barnehage.

Men disse prinsippene om nytte v pris gjelder jo ikke på barneutstyr, sportsutstyr eller MAC eller iPhone. Det er jo vesker det ikke er godkjent å kjøpe en dyrere utgave av hvis man leser hele tråden eller andre tråder på FP. Det er greit at ungdom betaler 4 x pris for en laptop for å få en MAC, men dette er ikke innafor med vesker.

Veldig interessant brist i argument, særlig også hvis man tar høyde for at en Mac koster 10 000 pluss og ei MK-veske 2500kr.

En laptop til brøkdel av pris gjør jo akkurat samme nytte.

Sist redigert av Lisa : 07-02-15 kl 15:51.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 16:04   #327
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Lisa, dette handler jo litt om hvor synlig de forskjellige tingene er i barne- og ungdomsmiljøer. Det har vært diskusjoner på FP om dyre jakker og dyre mobiltelefoner, gjerne ut fra medieoppsla. Dette er ting som er veldig synlig blant ungdommer. De bærer de på "utsiden" på skolen, der alle ungdommene er. De med god råd og de med dårlig råd.

For å ta eksemplet ditt med sportsutstyr: Jeg er en av de du refererte til over som har kjøpt dyrere ski enn de aller billigste til eldste. Hun er 150 høy, og det finnes ikke billige barnepakker ift. hennes høyde/vekt. Hun går på ski nesten annenhver dag fra november til april (altså ikke "noen uker" som du skrev over). Da synes jeg det er helt greit om hun har ski som er laget for hennes vekt slik at det blir riktig spenn. Uten det er det ikke gøy (eller egentlig mulig med vanlig teknikk) å gå på ski hvis du er over nybegynnernivå. Det blir litt som å si at en som danser ballett kan bruke gymsko i stedet for ballettsko. Da vi betale 1500+ kr for skiene. Det finnes sikkert ski som er marginalt bedre som koster det dobbelte, men de kjøper vi ikke.

Grunnen til at vi har brukt så mye som 1500 kr på ski er altså at det ikke finnes billigere ski til hennes bruk. Jeg nekter å tro at det ikke finnes vesker til under 1000 kr som er gode nok for en skoleelev. Hvis det var funksjonalitet de var ute etter, ville de antakeligvis ikke brukt vesker i det hele tatt.

Og når det gjelder barneutstyr, så synes jeg det er mange som bruker altfor mye penger. Men det er ikke sånn at det har skapt et merkepress blant babyer/små barn. Det må i så fall være i helt spesielle miljøer. Grunnen til at det blir medieoppslag om vesker, jakker og mobiltelefoner er jo fordi det er et reelt problem blant litt for mange ungdommer at hva du har definerer hvem du er og hvem du får henge med. Det er et problem.

Forresten har vi hatt mange og lange diskusjoner med god temperatur på FP om hvor dyre gaver barn og ungdom får til jul, bursdag og konfirmasjon, eller hvor mange dingser de får, om de har egen PC osv. Så jeg synes ikke det du skriver stemmer.

Gammel 07-02-15, 16:15   #328
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

En laptop til brøkdel av pris gjør jo akkurat samme nytte.

Det kan jo helt klart diskuteres.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 16:16   #329
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dyrt skiutstyr (eller annet sportutstyr) lager ikke akkurat mindre press i de miljøene der er aktuelt da.

Gammel 07-02-15, 16:19   #330
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Dyrt skiutstyr (eller annet sportutstyr) lager ikke akkurat mindre press i de miljøene der er aktuelt da.

Det gjør det, men det er vanskelig å finne ski til under 1500 for en ungdom. På ski er det dyrt med "grunnpakken", og da blir det ekstra viktig å bremse på klær, mer fancy ski, smurning, utenlandsturer, treningssamlinger og andre ting som koster som noen skiklubber har lite bevissthet rundt.

Gammel 07-02-15, 16:20   #331
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det gjør det, men det er vanskelig å finne ski til under 1500 for en ungdom. På ski er det dyrt med "grunnpakken", og da blir det ekstra viktig å bremse på klær, mer fancy ski, smurning, utenlandsturer, treningssamlinger og andre ting som koster som noen skiklubber har lite bevissthet rundt.

Jeg tenker ikke at skiutstyr til 1500 kr er hinsides dyrt da.

Gammel 07-02-15, 16:24   #332
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg tenker ikke at skiutstyr til 1500 kr er hinsides dyrt da.

Skiutstyr til en ungdom koster fort mer enn 1500 kr da. Skisko, staver og bindinger kommer i tillegg. Men det koster å utvikle og produsere disse tingene (materialer, arbeidstimer osv.) og markedet er noe begrenset. Da blir prisene deretter.

Og det var Lisa som reagerte på skiutstyr i tusenkronersklassen:

Hvorfor gjelder andre prinsipper her i forhold til billig versus dyrt? Man får vel en fin laptop som fungerer utmerket til samme formål for en brøkdel av prisen til en Mac?

Jeg leste skiutstyr tråden også og trodde nesten ikke det jeg leste av hva folk bruker på skiutstyr i tusenkronerklassen. (For meg helt uforståelig, noe man bruker noen uker i året mot ei veske som man bruker hver dag - komplett uforståelig).

Gammel 07-02-15, 16:27   #333
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men Lisa, dette handler jo litt om hvor synlig de forskjellige tingene er i barne- og ungdomsmiljøer. Det har vært diskusjoner på FP om dyre jakker og dyre mobiltelefoner, gjerne ut fra medieoppsla. Dette er ting som er veldig synlig blant ungdommer. De bærer de på "utsiden" på skolen, der alle ungdommene er. De med god råd og de med dårlig råd.

For å ta eksemplet ditt med sportsutstyr: Jeg er en av de du refererte til over som har kjøpt dyrere ski enn de aller billigste til eldste. Hun er 150 høy, og det finnes ikke billige barnepakker ift. hennes høyde/vekt. Hun går på ski nesten annenhver dag fra november til april (altså ikke "noen uker" som du skrev over). Da synes jeg det er helt greit om hun har ski som er laget for hennes vekt slik at det blir riktig spenn. Uten det er det ikke gøy (eller egentlig mulig med vanlig teknikk) å gå på ski hvis du er over nybegynnernivå. Det blir litt som å si at en som danser ballett kan bruke gymsko i stedet for ballettsko. Da vi betale 1500+ kr for skiene. Det finnes sikkert ski som er marginalt bedre som koster det dobbelte, men de kjøper vi ikke.

Grunnen til at vi har brukt så mye som 1500 kr på ski er altså at det ikke finnes billigere ski til hennes bruk. Jeg nekter å tro at det ikke finnes vesker til under 1000 kr som er gode nok for en skoleelev. Hvis det var funksjonalitet de var ute etter, ville de antakeligvis ikke brukt vesker i det hele tatt.

Og når det gjelder barneutstyr, så synes jeg det er mange som bruker altfor mye penger. Men det er ikke sånn at det har skapt et merkepress blant babyer/små barn. Det må i så fall være i helt spesielle miljøer. Grunnen til at det blir medieoppslag om vesker, jakker og mobiltelefoner er jo fordi det er et reelt problem blant litt for mange ungdommer at hva du har definerer hvem du er og hvem du får henge med. Det er et problem.

Forresten har vi hatt mange og lange diskusjoner med god temperatur på FP om hvor dyre gaver barn og ungdom får til jul, bursdag og konfirmasjon, eller hvor mange dingser de får, om de har egen PC osv. Så jeg synes ikke det du skriver stemmer.

Jeg er veldig enig med noen her.

I tillegg er jeg for min egen del mye mer positiv til å legge penger i idrettsutstyr som blir mye brukt (for vår del ski, skøyter og sykler), og som holder ungene i fysisk aktivitet og som de lærer noe av å bruke (de blir bedre til å gå på ski av å gå på ski) og en forholdvis dyr PC eller Mac som blir brukt til skolearbeid og til å lære noe enn jeg er til å betale mye for en veske som ikke har noen annen funksjon enn å se kul ut. Man lærer ikke noe av å bruke en kul veske, man blir ikke flinkere til noe av å gå med en kul veske. Man ser bare kulere ut (i egnes øyne, that is), og jeg er opptatt av å formidle til ungene at man trenger bare et begrenset fokus på eget ytre, og desto mer på egne evner.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 16:30   #334
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

noen - en iPhone, Mac og dyr veske er alle samme greia. Det er synlige symboler der det selvfølgelig finnes billigere alternativer. Så når man i et øyeblikk himler over dyre vesker mens i neste øyeblikk sier Mac er greit så er det for meg komplett uforståelig.

Så er jeg veldig enig i at det er forbausende lett å bare trykke på ignorer-knappen når man kjøper dyrt "utstyr" og legitimere det. Utenforskap med de som har og ikke har er man med på å skape om det gjelder vesker, laptoper eller utstyr.

Gammel 07-02-15, 16:33   #335
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg er veldig enig med noen her.

I tillegg er jeg for min egen del mye mer positiv til å legge penger i idrettsutstyr som blir mye brukt (for vår del ski, skøyter og sykler), og som holder ungene i fysisk aktivitet og som de lærer noe av å bruke (de blir bedre til å gå på ski av å gå på ski) og en forholdvis dyr PC eller Mac som blir brukt til skolearbeid og til å lære noe enn jeg er til å betale mye for en veske som ikke har noen annen funksjon enn å se kul ut. Man lærer ikke noe av å bruke en kul veske, man blir ikke flinkere til noe av å gå med en kul veske. Man ser bare kulere ut (i egnes øyne, that is), og jeg er opptatt av å formidle til ungene at man trenger bare et begrenset fokus på eget ytre, og desto mer på egne evner.

Hører du hvor moralsk smaksdommer du er? Jeg synes det du ramser opp er tull jeg aldri ville bruke penger på mens ei veske er noe jeg går med hver eneste dag. Går det virkelig ikke an å ta innover seg at vi alle er ulike og prioriterer de tingene vi selv, rent subjektivt setter pris på?

Gammel 07-02-15, 16:34   #336
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

En dyr veske og en PC til skolebruk er da ikke det samme?

Gammel 07-02-15, 16:35   #337
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

noen - en iPhone, Mac og dyr veske er alle samme greia. Det er synlige symboler der det selvfølgelig finnes billigere alternativer. Så når man i et øyeblikk himler over dyre vesker mens i neste øyeblikk sier Mac er greit så er det for meg komplett uforståelig.

Så er jeg veldig enig i at det er forbausende lett å bare trykke på ignorer-knappen når man kjøper dyrt "utstyr" og legitimere det. Utenforskap med de som har og ikke har er man med på å skape om det gjelder vesker, laptoper eller utstyr.

Jeg er enig i den siste setningen din.

Men for meg er det likevel en stor forskjell på en veske, som er et rent flashe-status-objekt, og et par ski eller en PC, som faktisk har nyttefunksjoner, og helt annen sammenheng mellom pris og funksjonsevne enn hva en hvilken som helst veske har.

Gammel 07-02-15, 16:37   #338
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Bare det å påstå at noen kjøper dyr veske for å se kul ut?
Herlighet, det er så mye fordommer og norske "friluftsverdier" som skinner gjennom her at jeg bare trekker meg fra denne debatten. Det er jo komisk med disse "godtatte" dyre tingene som er innafor som liksom er noe heeeeelt annet.

Er det virkelig noen her som ikke mener at dyrt sportsutstyr er statussymboler? Selvfølgelig er det det.

Gammel 07-02-15, 16:38   #339
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Hører du hvor moralsk smaksdommer du er? Jeg synes det du ramser opp er tull jeg aldri ville bruke penger på mens ei veske er noe jeg går med hver eneste dag. Går det virkelig ikke an å ta innover seg at vi alle er ulike og prioriterer de tingene vi selv, rent subjektivt setter pris på?

Hører du deg selv da?

Gammel 07-02-15, 16:43   #340
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns en genuin interesse for fashion, det være seg vesker eller annet er like akseptabel som en genuin interesse for ski eller data. Og jeg syns ikke det er problematisk at man sparer til noe man har veldig, veldig lyst på, samme hvilke sjanger det er i.

Problemet er jo at det ikke er rom for være anderledes. Og når en hel haug ungdom liker akkurat den samme veska, jakka eller mobiltelefonen og mener at ikke noe annet duger, da er det ikke genuin subjektiv interesse det bunner i, rett og slett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.