Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det skoleveskepress der du bur?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Er det veskepress?
Ja, det er det 5 4,85%
Ja, til dels 15 14,56%
Nei, det er det ikkje 78 75,73%
Kors, og fri meg frå alt 5 4,85%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-15, 23:43   #41
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det skoleveskepress der du bur?

Nei, det kan jeg med stor sikkerhet si at det ikke er her. Jeg tror i det hele tatt jeg har til gode å se en tenåring med veske i det hele tatt. De bruker skolesekker. Og kjedebutikk-klærne dominerer på både barne- og ungdomsskolen.

På en annen side er befolkningen her veldig homogen. "Alle" bor i stor enebolig, har hytte og/eller båt, finansierer dyre fritidsaktiviteter, og reiser på dyre ferier. Jeg ser ikke bort i fra at dette kan oppleves som et press.

Gammel 08-02-15, 00:04   #42
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Ja, til dels. Men det er skoleavhengig. Eldste går i 7., og siden hun ikke går på nærskolen så vet jeg ikke helt hvordan det er der (1-10 skole), men det er en god blanding av alle sosiale lag der. Tror uansett klassen til eldste unngår det da jeg ser fokuset er ganske så annerledes der. Ungdomsskole mellomste skal videre på er kjent for enormt merkepress og vesker i en prisklasse jeg synes der hysterisk latterlig. Stort minus for skolen synes jeg.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 00:34   #43
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi merker ikke noe til det. Utelukker ikke at det er en stor greie på ungdomsskolene eller videregående skoler i området

Gammel 08-02-15, 00:38   #44
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, heldigvis ikke. Her er det faktisk bikket litt motsatt vei, at de med merkevesker blir latterliggjort og himlet av. Og det er ikke OK, synes jeg. :ungdomsskolelærer:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 00:39   #45
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

På ungdomsskolen til eldste brukes det sekk. Noen få går med Canada Goose-sekk, ellers er det "vanlige" ryggsekker. Converse og Uggs er et must, dog. Og Acne-skjerf står høyt på ønskelista hos mange.

Jeg opplever det som normalt merkefokus, i den grad det kan kalles det.

Gammel 08-02-15, 00:45   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bevissthet rundt hva de vil ha av sekker, men det er altså sekker det går i og prisklassen er definitivt overkommelig.

Gammel 08-02-15, 00:54   #47
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men det er helt klart endel tenåringer her som har veldig dyre jakker, michael kors vesker og andre dyre merkevarer. Hvor utbredt det er vet jeg ikke helt, for jeg har ikke tenåringer selv og har dermed ikke så mye kontakt med denne aldersgruppen. Jeg bor ikke i by, men på et tettsted der det er en del mennesker med svært god økonomi.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 01:26   #48
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Min ungdomsskoleelev opplever ikke press på merkevesker. Det betyr ikke at andre ikke gjør det, men jeg tviler på det forekommer.

Det er press på andre ting. Noe dyre jakker og definitivt ut å ha noe annet enn iphone.

Gammel 08-02-15, 01:32   #49
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Varierer veldig. Enkelte dager har vi fag som krever mange bøker. Nok så mye press på veska da. Andre dager ikke

Gammel 08-02-15, 01:37   #50
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet faktisk ikke

På barneskolen er dette ihvertfall ikke en issue. Der bruker de alle skolesekk. Foreløpig begrenser merkeinteressen seg til UGGS, Converse, Toms, 2XU og liknende.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 03:33   #51
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nei, heldigvis ikke. Her er det faktisk bikket litt motsatt vei, at de med merkevesker blir latterliggjort og himlet av. Og det er ikke OK, synes jeg. :ungdomsskolelærer:

Jeg synes det høres ut som et steg i riktig retning, selv om jeg selvsagt ville følt meg forpliktet til å si at uthenging av merkeslaver ikke er OK.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 09:28   #52
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Varierer veldig. Enkelte dager har vi fag som krever mange bøker. Nok så mye press på veska da. Andre dager ikke

dust!

Gammel 08-02-15, 09:33   #53
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor på Bøler og her er det mange ungdommer i rett alder. Jeg har ikke selv barn i den alderen, men her om dagen la jeg merke til ei jente med MK veske og reagerte, det ser jeg virkelig ikke mye av her. Klærne virker normalt spredd, noe UGGs, et par svære jakker som lukter penger og pels og nå også MK over skulderen. Jeg tror det er et greit område i så måte, grei blanding av blokker, rekkehus og eneboliger.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 10:02   #54
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster begynte på ungdomsskolen nå. Jeg har så langt ikke oppfattet at det er en skole med noe stort press på noenting som helst. Utenom det typiske norske presset om at man skal spille fotball. Men siden hun både spiller og liker det så er ikke det et press som plager oss.

Jeg kjenner andre som har barn der og som opplever et stort press på å ha det "rette" så jeg tror at det dreier seg om ganske store forskjeller mellom klasser og mellom individers egne oppfatninger av hva som er press og hva de "trenger". Uansett har jeg aldri hørt om at presset går på klær til den typen summer som er nevnt her.

Jeg bor forholdsvis sentralt i Bergen og sogner til en ungdomsskole som rekrutterer fra et stort område med veldig stor spredning på klasse, etnisitet og økonomi.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 10:12   #55
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ikke fokus på vesker her, men ungdommene er temmelig likt "uniformerte" likevel. "Alle" har iPhone og det er tett mellom Svea/Canada Goose-jakkene. Så om det ikke er veske-press, så er det i alle fall til en viss grad merke-press. I følge husets 10-klassing så er det omtrent ingen som bruker veske på skolen, men MK lommebøker er svært populært.

Gammel 08-02-15, 10:15   #56
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg bor på Bøler og her er det mange ungdommer i rett alder. Jeg har ikke selv barn i den alderen, men her om dagen la jeg merke til ei jente med MK veske og reagerte, det ser jeg virkelig ikke mye av her. Klærne virker normalt spredd, noe UGGs, et par svære jakker som lukter penger og pels og nå også MK over skulderen. Jeg tror det er et greit område i så måte, grei blanding av blokker, rekkehus og eneboliger.

Du har sett tv-innslaget fra naboskolen, med akkurat samme bebyggelse?
Helt ærlig tror jeg dette er mer utbredt enn vi vil tro.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 10:36   #57
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi har gutt på Uskolen da så det er lite mas om å kjøpe veske.
Men han va veldig bestemt på hvilken sekk han ville ha ved Uskolestart. De gutta som var innom her i sommer var også veldig klar på at det var sekk fra Napapijri de skulle ha.

Gammel 08-02-15, 10:56   #58
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Du har sett tv-innslaget fra naboskolen, med akkurat samme bebyggelse?
Helt ærlig tror jeg dette er mer utbredt enn vi vil tro.

Nei, jeg har ikke dét. Det er garantert press av ett eller annet slag uansett hvor man bor er jeg redd. Vi får finne balansegangen, og krysse fingrene vel. Jeg gruer meg til det blir aktuelt her, vi voksne er nokså prinsippfaste hva angår å gi etter for press, men det blir noen kamper. Puh.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 11:00   #59
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok at gruppetilhørighet og bevissthet på hva man skal ha på seg for å være innenfor er noe som finnes omtrent overalt, det er bare veldig mye mer praktisk når det er lettere tilgjengelige objekter som skal til.

Gammel 08-02-15, 11:17   #60
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg har en sønn i sjuende, men har ikke sett noen spesiell uniformering blant ungene der. Jeg sitter på bussen med ungdomsskole- og videregåendeelever hver dag, og synes faktisk jeg ser et ok mangfold. Men hva vet jeg? Dette er Bærum vest.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.