Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-15, 10:27   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg vet godt at mange dyr har det godt, men hvor mange kjøttetere sjekker bakgrunnen til dyra, melken eller eggene de spiser? Jeg synes det er enklere å bare holde meg borte fra alt, for å være på den sikre siden, dessuten er jeg (enda så dum dere synes jeg er, visstnok) imot konseptet "dyr er forbruksvarer for mennesker og intet annet".

Jeg ble nysgjerrig på en ting om veganisme, Dixie, og om du er lei, så behøver du så klart ikke svare. Er konsekvensen av det du sier her at, i utgangspunktet, så strider det ikke mot dine etiske prinsipper å spise egg fra eget hønsehus? (Jeg forstår at det rent faktisk er uaktuelt for deg, fordi egg ikke lenger er noe du betrakter som mat, jeg er bare ute etter den prinsipielle bakgrunnen.) Da ville du vite at hønene hadde det godt, og eggene ville bare være et «overskuddsprodukt» fra hønene (som man godt kan ha for andre formål enn eggproduksjon). Alternativet ville jo være å kaste eller gi bort eggene. Igjen, jeg er på ingen måte ute etter å konfrontere deg med at du kan spise egg, altså. Jeg skjønner godt argumentet om at det er enklest å holde seg unna alt animalsk, og at på sikt vil den maten man holder seg unna være uaktuell også av appetittelige årsaker. Jeg var bare ute etter å forstå de etiske beveggrunnene bak den maten man velger bort. Og om hvorvidt det var mulig å være etisk veganer og likevel spise overskuddsprodukter fra dyr hvor man er helt sikker på dyrevelferden og at dyreholdet ikke har som formål å fore menneskene.

Jeg vet at det på ingen måte er et realistisk scenario jeg skisserer. Men jeg liker godt å utforske og diskutere prinsipielle premisser for bedre å forstå faktiske tilnærminger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.