|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#441 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Jeg skal la andre få svare på dette, for jeg har ikke tid nå, men jeg synes det er litt ironisk at folk alltid spør om dette når de skal argumentere imot vegetarisme, men sjelden når det gjelder det å spise mindre kjøtt. Folk stiller i det hele tatt altfor få spørsmål rundt det å spise så nye kjøtt, de bare gjør det, selv om det er mer og mer snakket om i media, hvor belastende overfiske og mye bruk av kjøtt er for miljøet. Jeg ser det jo her inne og, folk virker å være opptatt av miljøet, men samtidig er kjøttprosenten i alle middagstråder skremmende høy.
|
|
|
#442 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Gi deg selv. Om du mener det er greit å troppe opp på døra til en veganer med fat fullt av kjøtt uten å si fra, så vertens mat forblir urørt, så be my guest. Jeg synes ikke det.
|
|
|
#443 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Dette er ikke korrekt. Tvert om syns jeg det er mye fokus på å redusere forbruket av kjøtt. Problemet er at det i en hastig hverdag ikke er så lett for alle å få det til. Jeg skulle gjerne vært flinkere til å spise vegetarisk men for meg, slik min livssituasjon er nå, så syns jeg det er fryktelig vanskelig.
|
|
|
#444 |
|
maler
|
Med mindre man har allergi av typen man blir skikkelig dårlig av så er det ikke noe sted noen gang greit å troppe opp med egen mat. Har man særheter må det snakkes gjennom på forhånd. Bursdagsbarn som kommer med matboks blir i en annen kategori. Fordi de er barn og fordi de er allergiske. Jeg foretrekker likevel at det er varslet klart og tydelig på forhånd, for jeg liker å sørge for at gjester slipper å bruke den matboksen.
|
|
|
#445 |
|
Personlig pessimist
|
Det er det ingen som har sagt, men man kan få inntrykk av at du mener det hadde vært mindre uhøflig om en veganer tok med seg vegansk mat på samme måten, fordi veganeren har bedre grunn. Der er jeg uenig.
|
|
|
|
#446 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, jeg håper at noen kan svare på dette.
|
|
|
#447 |
|
can-jur
|
Tenker du at vi ikke hadde et bærekrafttig økosystem da menneskene var sankere og jegere?
|
|
|
|
#448 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er en interessant problemstilling i grunnen. Særlig siden vi har bygget opp et samfunn som på ingen måte er bærekraftig i utgangspunktet og de færreste av oss er villige til å gi avkall på noe særlig av godene våre for fellesskapets skyld. Det er ganske skremmende å tenke over hva vår livsstil påfører andre mennesker og dyr av lidelse og det også ved å se helt bort fra matproblematikk. |
|
|
|
|
|
#449 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Bærekraft hvor prinsippet om den sterkestes rett er det gjeldende kan absolutt gjeopprettes. Det vil ikke kunne funke å leve bærekraftig vegansk her i Norge og vi må vel ta knekken på det meste av befolkningen for å kunne ha en noenlunde bærekraft også om man er kjøttspiser. |
|
|
|
|
|
#450 |
|
Make it count!
Nei, jeg brukte begrepet domestisering feil, ser jeg. Det jeg tenkte på var å ikke bruke dyr til egen vinning.
|
|
|
#451 |
|
Søt og rar
|
Dersom en kjøttelsker må ha med seg kjøtt i et selskap, må det skyldes at vedkommende bare må ha akkurat den ingrediensen for å klare seg (av en eller annen absurd grunn),
|
|
|
#452 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Nei, for meg er det ikke de to eksemplene helt forskjellige ting. Det handler bare om grad av overbevisning, i så fall. Å være allergisk og dermed ta med egen mat, det er for meg helt annerledes.
|
|
|
|
#453 |
|
Make it count!
Ja, da dukker jo diskusjonen opp om hva som er naturlig ut fra et evolusjonsperspektiv og hva som er ønskelig. Å opprettholde artsmangfoldet vi har i dag vil jo ikke være naturlig om vi nå slutter å blande oss opp i evolusjonen (og vi hadde hatt et helt annet artsmangfold i dag om vi aldri hadde gjort det, selvsagt), men det kan likevel være ønskelig.
|
|
|
#454 |
|
maler
|
Jeg synes ikke det er noen forskjell egentlig? For meg er det likeverdig om det er overbevisning eller antipati som ligger bak, og det som ligger til grunn for ganske mange vegetarianere er jo en litt avansert utgave av "liker ikke". Forskjellen er at det finnes et ord for det. Nå tenker jeg ikke på de som heller hadde foretrukket annen mat, men for de som virkelig sliter med endel mat vil det være like utfordrende som for en som sliter med mat med kjøtt og fisk i. For begge vil det jo komme an på hva annet som serveres tenker jeg. Jeg har en gutt som i mange selskap blir gående sulten. For han er det ikke helsesmessige grunner til det så han får ikke noe gehør hos meg, men han greier virkelig ikke. Han vurderte i ca 10 minutter å bli vegetarianer også, men det gikk fort opp for han at han da ikke ville ha noe å leve av, så han skrinla prosjektet før det hadde startet. For han ville et opphold i et veganerhjem vært en real slankekur.
|
|
|
#455 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, det er skikkelig uhøflig. Det er akkurat like uhøflig ta med veganmat uten å klarere med vert.
|
|
|
#456 |
|
Make it count!
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Det interessante er jo at i mange tilfeller vil veganisme/vegetarianisme, selv om det oppsto av etiske årsaker, også ende opp med å bli en appetittaversjon. Altså at selv om det rent hypotetisk ble betraktet som etisk ok å spise et dyreprodukt, ville det ofte være lite fristende for en etisk veganer/vegetarianer å spise det likevel, fordi man i praksis var avvent i å betrakte det som mat.
|
|
|
#457 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#458 |
|
Make it count!
Hehe, jeg kjenner en fyr som ikke spiser grønnsaker. Overhodet. Han er i hvert fall en minoritet.
|
|
|
#459 |
|
Personlig pessimist
|
Men hva har utbredelse med saken å gjøre..?
|
|
![]() |
|
|