Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-15, 13:29   #481
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men hvorfor er det feil å importere proteiner til å spise direkte? Vi gjør jo dette i svært stort omfang allerede til dyrefôr. Hva er forskjellen? Helt selvberget vil vi aldri bli. Uansett kosthold. Men jeg tror vi vil være nærmere med et langt mer moderat kjøttforbrukt. Å diskutere total veganisme er jo å diskutere utopi.

Jeg er helt enig. Vi bør redusere kjøttforbruket. Jeg synes også vi bør utnytte kortreist proteinkilder, og utvikle ny teknologi for å kunne gjøre det. Å basere oss på importerte proteiner er ikke bærekraftig, om det går til dyre- eller menneskfôr. Dette er for meg en mye mer spennende diskusjon enn veganisme, noe som ofte høres mer ut som en religion. Total veganimse er utopi, men redusert kjøttbruk, dyrevelferd og bærekraftig tilgang på ressurser er ikke det.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 13:34   #482
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg er helt enig. Vi bør redusere kjøttforbruket. Jeg synes også vi bør utnytte kortreist proteinkilder, og utvikle ny teknologi for å kunne gjøre det. Å basere oss på importerte proteiner er ikke bærekraftig, om det går til dyre- eller menneskfôr. Dette er for meg en mye mer spennende diskusjon enn veganisme, noe som ofte høres mer ut som en religion. Total veganimse er utopi, men redusert kjøttbruk, dyrevelferd og bærekraftig tilgang på ressurser er ikke det.

Enig! Det er en viktig diskusjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 13:39   #483
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å diskutere total veganisme er jo å diskutere utopi.

Ja, jeg er helt enig i at det er verken sannsynlig, gjennomførbart eller ever going to happen. Det jeg var nysgjerrig på, var om det i det hele tatt var ønskelig.

Veldig enig.

Gammel 31-03-15, 14:03   #484
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er jeg enig i. Der satte du ord på noe jeg har tenkt men ikke helt klart å formulere. Dessuten: For meg virker det som om veganisme blir som at middelet helliger målet, snarere enn motsatt, jmf dette med biehold, bl.a.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:17   #485
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette er jeg enig i. Der satte du ord på noe jeg har tenkt men ikke helt klart å formulere. Dessuten: For meg virker det som om veganisme blir som at middelet helliger målet, snarere enn motsatt, jmf dette med biehold, bl.a.

Ja. Jeg tror også at ved å involvere seg i etisk matproduksjon og dyrehold og på den måten kjempe mot dyrefiendtlige systemer «innenfra», oppnår man mer reduksjon av lidelse enn ved ren boikott. Også fra et forbrukerperspektiv tenker jeg at dersom alle forbrukere konsekvent valgte etiske dyreprodukter der man kunne, ville presset på dyreindustrien vært større enn om noen få avsto fra dyreprodukter totalt. Og det er jo mer gjennomførbart.

Sist redigert av Zulu : 31-03-15 kl 14:22.
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:20   #486
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Barn har lov til å være sprø.

At det skulle finnes voksne mennesker som elsker kjøtt så høyt at de ikke kan spise noe annet og alltid må få det i selskap, virker for meg fullstendig absurd, og jeg må innrømme at jeg blir litt fornærmet over å bli forsøkt sammenlignet med sånne. Finnes de virkelig?

Du har jo jobbet på sykehus og sykehjem? De har jo folatmangel hele gjengen fordi de spiser lite og kun ihjelkokte grønnsaker.
Jeg vil påstå at 95% av gamle menn hadde hatt reaksjoner på en middag bestående av salat og ikke kjøtt til middag helt tilsvarende i intensitet med en vegetarianere som hadde kun blitt tilbudt biff.

Men personlig rant:

Hvorfor kan ikke alle spise 80% grønnsaker, mer fisk og kun kjøtt en eller to ganger i uka og så kan alle kostholdsrestriksjoner forholdes allergikere, cøliakere og andre med reelle matintoleranser og så kan vi i Vesten slutte med å være kresne, noe som er totalt absurd all den tid de fleste sulter.

Gammel 31-03-15, 14:22   #487
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper virkelig ikke du tror veganere er veganere pga. kresenhet, Esme. Og om alle hadde spist mer plantebasert, hadde vi hatt mer mat til å mette verdens befolkning også, jeg er faktisk ikke veganer bare pga. dyr. Jeg er ikke engang voldsomt "glad i" dyr. Liker dyr, men er ikke utpreget dyreelsker. Og MER fisk? Når vi er i ferd med å tømme havene? Joda.

Gammel 31-03-15, 14:24   #488
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg vil påstå at 95% av gamle menn hadde hatt reaksjoner på en middag bestående av salat og ikke kjøtt til middag helt tilsvarende i intensitet med en vegetarianere som hadde kun blitt tilbudt biff.

Det stemmer ganske bra med det utvalget av eldre menn som jeg kjenner også. I alle fall hvis du modererer til "salat og ikke kjøtt eller fisk".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:25   #489
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det er interessant å se så mange som er storforbrukere av kjøtt, snakke om "spis mer bærekraftig" og "velg etisk". Hvordan bidrar dere til å få slutt på dyrelidelser? Er det ikke bedre å se på eget kjøtt- og fiskeforbruk enn å skulle "ta" veganere på at de IKKE bidrar til det? Hjelper fint lite å snakke, man må handle.

Gammel 31-03-15, 14:27   #490
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det at man tror veganere kun spiser salat, viser også hvor enormt mangelfulle kunnskaper man har. Synd. Jeg får i meg minst like mye proteiner nå som før.

Gammel 31-03-15, 14:34   #491
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg håper virkelig ikke du tror veganere er veganere pga. kresenhet, Esme. Og om alle hadde spist mer plantebasert, hadde vi hatt mer mat til å mette verdens befolkning også, jeg er faktisk ikke veganer bare pga. dyr. Jeg er ikke engang voldsomt "glad i" dyr. Liker dyr, men er ikke utpreget dyreelsker.

Men veganisme handler vel primært om dyrevelferd og sekundært om bærekraftig matproduksjon, gjør det ikke? Ettersom man som veganer må unngå skinn, ull og silke, men ikke er villig til å vurdere bruk av noen dyreprodukter for å optimalisere matfordeling.

Synes det er interessant å se så mange som er storforbrukere av kjøtt, snakke om "spis mer bærekraftig" og "velg etisk". Hvordan bidrar dere til å få slutt på dyrelidelser? Er det ikke bedre å se på eget kjøtt- og fiskeforbruk enn å skulle "ta" veganere på at de IKKE bidrar til det? Hjelper fint lite å snakke, man må handle.

Jeg er ikke interessert i å «ta» noen som helst. Og jeg synes absolutt at det er en bra ting at kjøttspisere er opptatt av hvordan man kan spise mer etisk og bærekraftig. Det hjelper jo fint lite om det bare er vegetarianere og veganere som er opptatt av det.

Gammel 31-03-15, 14:36   #492
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du noen her i tråden er storforbruker av kjøtt og samtidig sier dette?

Gammel 31-03-15, 14:38   #493
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det at man tror veganere kun spiser salat, viser også hvor enormt mangelfulle kunnskaper man har. Synd.

Å herre føkkings gud, det er ingen som tror det her. Gjør du deg dum?

Gammel 31-03-15, 14:41   #494
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Havet er jo fullt av mat som ikke ville bli utnyttet hvis alle ble veganere og fisken bare skulle svømme rundt og kose seg til den døde en naturlig død.

Jeg tror forøvrig INGEN her på forumet tror at veganere lever på salat.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:43   #495
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Men hvordan skal man definere "dyrelidelser"? Det er ikke naturlig for dyr å ha det som en feit perser som blir foret opp på laks og reker (ikke tilfeldig valgt eksempel). Det er naturlig for dyr i naturen å skade seg og bli syke og dø langsomt av sult i en hule de har trukket seg tilbake til eller å bli drept av å bli angrepet av en kjøtteter.

Jeg er vokst opp med vegetarianere ( men de fleste av dem nok fra et kostholdsperspektiv mer enn utgangspunktet til dyrevernalliansen), men synes at dyrehold er helt greit som prinsipp, altså. Har høner mulighet til å plukke mat og vagle seg om kvelden er det helt greit for meg at arealet er begrenset. Jeg tror ikke de lider av det. Og høner utser seg mobbeofre og støter individer ut av flokken akkurat som mange andre dyr gjør. Virkeligheten for dyr har veldig lite med Disney-universet å gjøre, uansett hvor mange søte bilder man deler på Facebook. De som virkelig tømmer havet for fisk, er sel. Det er til tider et problem for øko-systemet. Har jeg lest et sted.

Synes mye dyreaktivisme er basert kun på store, brune øyne med lange vipper. Det var ikke en lyd å høre da det ble slått opp i mediene at en 38 cm lang rotte hadde gått med en musefelle klappet rundt hodet i flere minutter før den omsider døde. Det syns JEG var dyreplageri. Men ville rotter er ikke søte nok for dyrevernaktivistene. Det samme gjelder alle kreative forslag for å ta livet av Iberiasnegler/ mordersnegler - hvor mange av dem er mer eller mindre dyretortur.

Hva er et... verdig liv for et dyr? En hund skal i naturlig tilstand streife rundt med en flokk på jakt etter bytte. Må hundeieerne skaffe seg flokker som streifer rundt i nabolaget, som katteeierne gjør? Er det reelle alternativet at vi ikke kan holde dyr overhodet? Hva gjør det for artsmangfoldet? Hva gjør det for truede dyrearter?

Jeg synes ikke det er så veldig lett å definere, jeg. Eller å komme med fasitsvar.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:52   #496
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hufffff. Dere får sitere noen andre fra nå av, jeg er borte så fort HP har tatt seg av utmeldingen min (og det sier jeg kun fordi folk skal vite hvorfor jeg ikke svarer mer). God påske, folkens.

Gammel 31-03-15, 14:53   #497
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det er interessant å se så mange som er storforbrukere av kjøtt, snakke om "spis mer bærekraftig" og "velg etisk". Hvordan bidrar dere til å få slutt på dyrelidelser? Er det ikke bedre å se på eget kjøtt- og fiskeforbruk enn å skulle "ta" veganere på at de IKKE bidrar til det?

Vi spiser ganske mye kjøtt, men langt det meste av kjøttet vi bruker til middag er fra hjort som kommer fra et område i landet der det er helt nødvendig å regulere bestanden, ikke minst for dyrenes egen skyld. Ellers spiser vi også en del lam, som kommer fra dyr som går ute i fjellet hele sommeren. De er så selvregulerte at i fjor fikk vi ikke lammekjøttet til jul, slik vi pleier, men først til påske. Det var nemlig så varmt i fjellet det året, at flokken ikke kom ned fra fjellet før i februar.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 14:56   #498
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er i alle fall ikke ute etter å ta veganere. Jeg synes det er veldig veldig bra at du gjør ditt for å redusere utslipp og dyrelidelse! Det er bare det ideologiske grunnlaget jeg strever med å forstå. Jeg har selv mye å gå på når det gjelder bærekraftig mat, og har godt av å bli påminnet det.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 15:00   #499
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men personlig rant:

Hvorfor kan ikke alle spise 80% grønnsaker, mer fisk og kun kjøtt en eller to ganger i uka og så kan alle kostholdsrestriksjoner forholdes allergikere, cøliakere og andre med reelle matintoleranser og så kan vi i Vesten slutte med å være kresne, noe som er totalt absurd all den tid de fleste sulter.

Joda. Når du blir diktator, så går det sikkert fint å gjennomføre både det ene og det andre av dine personlige meninger.

Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg hadde blitt god og mett hjemme hos mange av dere om jeg kom på middagsbesøk. Men etter å ha lest i denne tråden, må jeg innrømme at jeg ikke hadde følt meg så veldig velkommen.

Gammel 31-03-15, 15:04   #500
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hufffff. Dere får sitere noen andre fra nå av, jeg er borte så fort HP har tatt seg av utmeldingen min (og det sier jeg kun fordi folk skal vite hvorfor jeg ikke svarer mer). God påske, folkens.

Kjære vene, melder du deg ut fra FP fordi du får litt pes fordi du må forsvare/ forklare at du er veganer?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.