|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Trøtt
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg tenker at det hadde vært "lettere" for meg å forstå og akseptere om det hadde vært donoregg og en kvinne som bar fram et barn på vegne av andre. Og så er det jo forskjell på enkeltsaker og generelt sett. I denne saken, der surrogat og pappa kjenner hverandre, har gjort en tydelig vurdering av forholdet og foreldreskapet som virker gjennomtenkt og med barnets fremtid som fokus, så kan jeg ikke annet enn å beundre kvinnen som gir en sånn gave til en venn.
|
|
|
#62 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåBiologi er ikke det viktigste, men jeg tror heller ikke det er uten grunn at vi mennesker er opptatt av vårt biologiske opphav, f.eks. er det mange adopterte som leter etter sine biologiske foreldre.
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Surrogati - Dokument 2 nå
Jeg syns egentlig det er verre å dra en tur på byen for å få tak i en uvitende sæddonor som aldri får vite at han har et barn enn å gjøre det slik det er gjort her. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg har vært veldig ambivalent til dette, men nå er jo moren en vi har blitt godt kjent med her inne, og slik jeg "kjenner" henne, så er dette noe hun har valgt å gjøre for å hjelpe. En sterk kvinne som oppriktig ønsker å gjøre dette. Sammenliknet med alternativet som kan være adopsjon, der det ofte er en vondt situasjon som ligger til grunn, er jo dette et godt samarbeid, der både moren og faren tar et bevisst og selvstendig valg.
Sist redigert av amo : 05-05-15 kl 14:44. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Leser
|
Er ikke helt enig med deg her. Er usikker på hvor gjengs en slik holdning er. I min omgangskrets ville en slik fremgangsmåte for å få seg barn på, bli sett på som veldig egoistisk både mot barnet og mannen man prøve å bli gravid med.
|
|
|
#67 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåSelv om noen kjenner igjen en bruker så syns jeg vi skal passe oss og ikke oute her. Det glir lett den veien.
|
|
|
#68 |
|
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg synes donasjon også er problematisk, men ser likevel forskjeller på konsekvensene av donasjon og dette. Barnet skal vokse opp i en kulturell kontekst hvor det, uansett hvor lite man kan like det, ligger vekt på det å bære fram et barn og hvor morsrolle også er sterkt definert på den måten. Det er ikke uten grunn at folk også av emosjonelle hensyn velger eggdonasjon før adopsjon. Det er også snakk om veldig kjent mor her og her er mor både genetisk mor og den som har båret fram barnet. Likhetstrekk mellom mor og barn vil potensielt kunne være sterke. Det samme gjelder søsken som også er kjent her. Dette barnet har mor valgt å bære fram uten å ønske et foreldreforhold til og i tillegg vil barnet kun ha en primær omsorgsperson og hvor den som er biologisk opphav og i tillegg har født barnet har valgt "bort" barnet helt fra starten av. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåPer definisjon er jo dette surrogati samme hvordan vi måtte se på det. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Har tro på forbedring
|
Sant nok - jeg skal forandre mitt innlegg litt jeg.
|
|
|
#71 |
|
Leser
|
Er det det? Jeg trodde definisjonen på surrogati var at en annen person enn biologisk mor bar frem barnet i sin livmor?
|
|
|
#72 |
|
Nei ikke i følge Wikipedia iallefall http://no.m.wikipedia.org/wiki/Surrogati |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Glamorøs
|
Begge deler.
|
|
|
#74 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
enig i mye av det Saint skriver , særlig innledningsvis. De ulike formene for surrogati har ulike etiske aspekter - det første har f.eks. - etter mitt syn - både de etiske aspektene overfor barnet, men også ifht. utnytting av at mennesker er i en situasjon hvor de ikke tar frie valg. Det er stor forskjell for meg på at en fattig mor blir surrogatmor for at barna hennes skal få mat eller å gå på skole, og på at en velstående, uavhengig kvinne gjør det samme - med eller uten betaling. Det er vel just ikke indiske prinsesser som blir surrogatmødre. I den grad kvinner reelt sett har mye de skulle sagt i en del av disse landene, uansett hva lovgivningen sier eller ikke (sånn sett kan jo valget kvinnen har være å føde fram barn for andre eller å dø i en kjøkkenbrann satt i gang av svigerfamilien, det vet man ikke. Men vi vet at upope kvinner ofte dør i kjøkkenbranner i India). |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Licence to thrill
Odelia tar opp det som er min bekymring, også. Surrogati framstilles ofte som svaret for de som har et sterkt barneønske, og som om det utelukkende er til barnets beste. Problemet er at det gjør det mye enklere å skaffe seg barn for de som ikke har godt i sinne, og som på ulike måter ønsker å utnytte og misbruke barn. Det må jo være et eldorado for alle jævlene i verden, som kan bestille spesialdesignete barn som ingen savner. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
|
På hvilken måte er dette annerledes enn at hvem som helst kan lage seg sitt eget barn?
|
|
|
|
#77 |
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg tenker iallefall at man må tenke seg godt om før man velger en slik løsning. Og tenke på alle parter som er involvert. Det er jo her snakk om mange barn som faktisk blir biologiske søsken. Og disse barna må jo også få være med å definere rollene når de blir større. Kan barnet feks. få lov til å kalle den biologiske moren for moren sin dersom det på et tidspunkt blir viktig for det å kunne definere det slik? Vil barnet kunne oppsøke sine biologiske søsken, enten det er surrogatmorens barn eller de andre hun har vært surrogatmor for? |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Licence to thrill
Jeg tenker at surrogatindustrien er grunnlagt på at det biologiske er viktig. De som velger å bruke surrogati kunne blitt fosterforeldre, kunne adoptert osv. Men det er vel helt gjennomgående at de ønsker et barn med biologiske bånd til en av partene om mulig, at de ønsker et barn som de selv kan prege og oppdra fra scratch, og mange legger også vekt på at donoren(-e) ligner dem selv når de velger donor. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
flisespikker
|
Homofile, som det jo er snakk om i akkurat denne situasjonen, kan i liten grad adoptere. De kan riktignok bli fosterforeldre, men det synes jeg er noe annet i såpass stor grad at det ikke er så relevant som alternativ dersom det å bli foreldre er det man ønsker.
|
|
|
#80 |
|
flisespikker
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg mener ikke å påstå at det biologiske ikke er viktig, altså. For de fleste er jo "førstevalget" et barn man er biologisk i slekt med - og det er sikkert ikke bare praktiske grunner til det. (Men det er jo også mer "praktisk" med et barn man kjenner og har omsorg for hele livet, kanskje også under svangerskapet, enn et barn som har levd den første delen av livet sitt et helt annet sted.)
|
![]() |
|
|