Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gå ned i vekt og bli der?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 21:32   #7
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har!

Jeg veide ti kilo mer enn jeg gjør nå da jeg ble gravid med Lille, la på meg tretti kilo under svangerksapet og gikk ned 20 kilo det flrste året og 20 kilo det neste.

Jeg har valgt et kosthold som er gjennomgående SUNT, ikke spesielt magert men veldig grønt, rent og fra bunnen. Helsa har vært i fokus hele veien, derfor har jeg hatt fokus på langsom vektnedgang, økologiske og sunne produkter og en livsstil som jeg og familien kan leve em over tid. Å veie ting, regne, lage vond lett-mat passer meg dårlig. Jeg er altfor glad i god mat til å drive med sånn.

Mine råd:
Kutt sukker, men ikke gå over på lettprodukter. Drikk vann, urtete, ikke mer enn to kopper kaffe om dagen, ikke for mye juice (lag selv om du kan) og øko-lettmelk. Økolettmelken inneholder antagelig mer CLA enn vanlig melk, og kalsium må man ha.

Dropp kjøttdeig, medister og andre blandede produkter, bruk karbonadedeig, og spis heller mindre kjøtt. Rent kjøtt og ren fisk er mye sunnere og smaker mye bedre. Det er overraskende lite fisk i fiskekaker!

Spis MASSE grønt, øk gjerne fra 5 til 10 om dagen, spis salat eller råkost til alle måltider, bland grønnsaker inn i alle middager, kutt opp frukt som snop og ha 1/3 -1/2 parten av tallerknen dekket av grønt til alle middager. Gjere andre måltider også.

Tørket frkt, nøtter, oppskåret frukt osv er fint snop.

Grovt brød, bak gjerne selv. Thors Brød eller Ingers rugbrød er gode hverdagsbrød. Skjær tynne skiver.

Fett er bra, så lenge det er bra fett. Tran er viktig, olivenolje, rapsolje osv er flotte oljer. Laks og ørret gir også riktig fett. Jeg unngår margarin og bruker heller smør og gode oljer.

Spis nok, spis ofte og lite. Mange som slanker seg, spiser for lite, og kroppen begynner med sparebluss og holder på fettet.

Tren, og legg inn ekstra aktivitet hver dag. Gå til jobben, eller gå til neste busstopp, neste banestopp, eller gå en god tur hver ettermiddag. Ta deg tid til å trene. 3 ganger i uken er fint. Tren noe du liker, som er variert. Push deg selv og sett deg delmål. En kombo av kondis, styrkerening og balanse, yoga eller pilates.

Ta tiden til hjelp, langsomt og rolig er bedre enn kjapt ned og kjapt opp igjen. Ikke bruk vekt, bruk heller målebånd om du må ha noe å se til. Muskler veier mer enn fett.

"Du trenger å gi tilbakemeldinger til andre brukere før du gir tilbakemelding til Madam Mim igjen."

Veldig bra! Selv om jeg i tillegg ville fokusert på lavkarbo... spesielt om man "fyser" mye på noe søtt eller næringsmidler med mye raske karbohydrater.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.