|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?
Ikke overraskende, med tanke på at det omtrent ikke finnes bussfiler i disse kommunene. Bedre å da sitte i egen bil , enn vente på forsinket buss i 20 min i -15 :btdt: Kommunene mangler også busser på tvers. Fra oss til svigers 9 km unna i samme kommune, vil det ta oss ca 1,5 t å kjøre kollektivt.
|
|
|
#122 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er jeg helt enig i.
Det er en god idé. Om man da i tillegg har mulighet til å ta taxi fra Oslo S, så burde det være godt nok for de aller fleste.
|
|
|
#123 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Da må det skilt til, sist jeg skulle hente noen på Lysaker tror jeg at jeg kjørte gjennom bomringen fire ganger. Kunne sikkert tatt taxi for samme pris. Hvordan i alle dager finner man frem til den stasjonen på første forsøk, lurer jeg på. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Epikur
|
Det er alltid gode forbindelser videre. Det er kort vei til T-banestasjon fra flytog og tog på Oslo S, du må ikke utomhus engang. Det er kort vei til bussterminalen. Det er mulig å gå av på stasjoner før Oslo S.
|
|
|
#125 |
|
Yes, we can!!
|
Det er da greit skiltet til Lysaker, er det ikke? Men kanskje ikke til stasjonen.
|
|
|
#126 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Ja, Lysaker brygge f.eks. er greit skiltet til. Men ikke stasjonen, ikke som jeg så. Og det er så mye rundkjøringer og underganger at man (jeg) mister all stedssans. Hvertfall hvis man ikke har så mye i utgangspunktet. Mulig gps hadde hjulpet da. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Epikur
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Bane er supert, og vi ser i Bergen hvordan eiendomsprisene skyter i været langs bybanen. Å kunne reise kollektivt og køfritt til og fra studier og jobb betyr mye for folk. At banen går ofte betyr også mye. Frekvens og forutsigbarhet gjør det mye enklere og dette var det jeg savnet med Oslo da jeg flyttet til Bergen.
|
|
|
#129 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hva er definisjonen på sentrum her? Jeg kjenner mange som kjører på E 18, men ikke mange som skal til sentrum slik det er definert i de nye planene for stenging for biltrafikk. Og køene på E18 løser seg vanligvis opp etter Lysaker.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men dette krever ikke utbygging av E18? Det du skriver om er jo helt andre utfordringer enn E18-transport, dette er lokaltransporthåndtering.
|
|
|
#131 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?http://www.aftenposten.no/meninger/d...n-8123047.html
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 20-10-15 kl 11:22. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
|
Ja med omlegging går det bra, men det må planlegges godt. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Til en annen gang: Ta av avkjørselen før den mot Lysaker Brygge, tror jeg. Altså der det er skiltet mot Lilleaker, Sollerud, Lysaker Stasjon. Under brua, til venste i den knøtt lille rundkjøringen og så rett frem til stasjonen. Stor parkeringsplass om man skal stå litt og en liten 15-minutters gratis (ofte overfylt) om man bare skal hente eller slippe av noen.
|
|
|
#134 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?En av de tingene man vil få til med ny E18 er jo virkelig fungerende kollektivfelt og sykkelveier hele veien.
|
|
|
#135 |
|
|
Jeg har reist med samværsbarn som skal øst for Oslo søndag kveld. Det å hente direkte er enklere enn å sende dem på diverse connections som det ikke er veldig mange av søndag kveld. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det Pelle skriver om, krever ikke utbygging av E18, nei. Men det krever kollektivutbygging. Poenget er vel at kollektivtilbudet er elendig her ute hvor vi bor. Ergo står mange i kø på E18 i dag når de skal mot Oslo - folk som kanskje ikke ville gjort det dersom kollektivtilbudet var bedre. Og det er klart at vi må ha en fremkommelig E18 - den er jo eneste kjørevei sørfra og inn mot byen.
|
|
|
|
|
#137 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns bybanen var helt fantastisk sist jeg var i Bergen. Og bussen har blitt så mye bedre fra de første gangene jeg besøkte deg! Veldig god oversikt over neste holdeplass også.
Jeg tror det er litt vane også. Høvdingen har av og til hentet Hiawata og meg på toget etter at vi har vært med Gjøvikbanen, og det har ofte skjedd på Oslo S. Rett og slett fordi vi ikke har tenkt oss om, siden det egentlig er mye enklere å hente oss på Kjelsås. Etter at vi innså det hender det at vi hopper av der og tar bussen derfra også, i stedet for å dra ned til byen og bussen utover igjen til der vi bor. For vår del er det en litt merkelig innebygget oppfatning av at alt utenfor oss er lenger bort enn sentrum.
|
|
|
#138 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Lysaker er virkelig ikke lagt til rette for omfattende biltrafikk, nei. Tvert imot. men det GÅR an å kjøre dit for å plukke opp folk.
|
|
|
|
|
#139 |
|
|
Det er jo glimrende og det skal jeg foreslå for disse foreldrene. De er fra Oslo øst, men vet sikkert ikke om det. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Den store parkeringen ved Lysaker ser veldig midlertidig ut, bare et stort grustak, liksom. Så jeg lurer på hva som skal komme der og er spent på om knutepunktparkering vil bli prioritert.
|
![]() |
|
|