Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnemishandling på høyt plan (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 23:45   #101
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)

Apropos barnemishandling på høyt plan.... Dette er ille. Sterke bilder!!
De skyldige her burde etter min mening ikke ha livets rett. Fy f..n!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=141855

Gammel 21-06-07, 11:04   #102
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja fy f(piip). Jeg fikk vondt langt inn i sjela da jeg leste om dette første gangen! At det går an å være så systematisk jævelsk overfor barn!

Gammel 21-06-07, 15:12   #103
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Barnemishandlig er et veldig sterkt ord - har ikke orket å se på den siste linken...

Hva som er naturlige, riktige og sunne holdninger kommer jo helt an på religiøst, ideologisk og kulturelt ståsted.

Likevel synes jeg det er værre å oppdra små nynasister enn små kristne. Jeg har også verdier og politiske standpunkt som jeg synes er naturlige og riktige - noen av disse håper jeg vel at poden skal ta over.

Grensa går et sted mellom pragmatisk holding og fanatisme: Det må være greit å si at Jesus lever, litt mindre greit å true med helvete dersom du lyver eller bryter andre regler. Når det gjelder politikk og overbevisning så synes jeg også det går en grense der en oppfordrer til hat og legitimerer vold.

Å velge å ikke forholde seg til historien (holocaust) eller andre vedtatte sannheter er også litt problematisk - men noen ganger er det grupper vi støtter som gjør nettopp dette. Bryter med vedtatte sannheter som at mannen er kvinnen overlegen for eksempel.

Skjønner heller ikke hvorfor kjønnslemlestelse skal inn i denne diskusjonen. Det er ille uansett. Velger å holde religionen utenfor dette.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 17:15   #104
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Helt klart ekstremt, men det er vel ikke de eneste indoktrinerte ungene i verden.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er forskjell på å påvirke og å indoktrinere.

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Ja det er det. Tror nok ikke noen selv sier de indoktrinerer sine barn. Indoktrinering er vel gjerne det andre kaller det når de ikke liker verdiene som barna blir påvirket med.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Barnemishandling er det nå ikke, da. Folk oppdrar ungene sine til å tro på det de selv tror på, og i andre sammenhenger har blant annet du Sitron sterkt forsvart folks rett til å indoktrinere sine barn til forskrudde religioner. Så jeg ser ikke den store forskjellen på det og det å indoktrinere ungene til å tro på nazismen.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vennligst vis meg hvor jeg har sagt at det er greit å indoktrinere barn til forskrudde religioner.

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Om jeg indoktrinerer mine barn at jøder er roten til alt vondt og du inndoktrinerer dine barn av eu er roten til at vondt, så har ikke jøder og eu noe med hverandre å gjøre... Men vi driver begge å planter meninger i hodet på barna våre - ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er mulig jeg er sær, men jeg syns faktisk det er en vesensforskjell å indoktrinere barn med et budskap om at den hvite rase er overlegen, og at "de andre" er undermennesker - og det å indoktirnere barn med at "jesus lever" og "Allah er stor."

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Å prate politikk med ungene sine er noe helt annet enn å indoktrinere dem med nazismens budskap. Politikk gir samfunnsengasjement, og mest sannsynlig unger som vokser opp til engasjert ungdom som kan tenke og vurdere selv. Å indoktrinere og forgifte barnesinnet med grusomme holdninger og vranglære, som bare er negativt kan ikke sammenlignes. Jeg kan være til dels enig med at det kanskje til en viss grad kan sammenlignes med religiøs indoktrinering, men kun dersom det er den fanatiske sorten strenge og rigide regler og mye skam. Men tross alt går dette bare ut over barnet selv, de blir ikke oppfostret til å gå ut og banke opp og drepe andre mennesker fordi de er født inn i feil rase.

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Men det er noen med prinsippet. De aller fleste som indoktrinerer barna sine gjør det i god tro og beste mening. Fordi de er helt overbevist om at deres mening er rett, og at det er best for barnet å læres opp i det samme. Hvilke meninger og holdninger som er rett og feil å føre videre, vil jo være forskjellig ut fra øyet som ser og tiden/kulturen man lever i. Det var vel slik en gang i tiden i Tyskland at det var rett og riktig å være nazist også, og alle gode foreldre sendte barna sine i Hitler jugend - i dag vet vi bedre.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nemlig. Det vil selvsagt være sånn. Det vi syns er greit, det finner vi et hyggelig navn på, og det vi syns er ugreit kaller vi for lemlestelse eller indoktrinering, eller at annet negativt ladet ord.

Indoktrinere er et veldig fint ord! :informerer:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.