Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gi blod!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-16, 15:16   #121
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi blod!

Kan noen forklare litt rundt det å bli benmargsdonor? Steg for steg fra man leverer inn lappen om at man ønsker bli det, til man kanskje donerer.
Hører flere sier at benmargsprøve er fryktelig vondt, men ut fra det jeg leser skjer dette i narkose (vanlig med feber og slikt i etterkant), eller ved å få benmargsprøver fra blod.

Gammel 02-09-16, 16:27   #122
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Skal prøve å svare i kveld. Dårlig tid nå og bare mobil å knote på. Minn meg på det om jeg glemmer det.

Gammel 02-09-16, 23:24   #123
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Bare blodgivere kan melde seg i benmargsgiverregisteret. Du må være mellom 18 og 40 år, og da står du i registeret til du er 55 år. (dette gjelder ubeslektet giver)

Man gir beskjed når man gir blod at man ønsker å blir benmargsgiver, og fyller ut samtykkeskjema. Det blir tatt en helt vanlig blodprøve samtidig med de andre prøvene når du gir.

De fleste hører aldri noe mer.

Når noen trenger benmarg letes det etter best match i hele verden. De plukker da f.eks ut 10 mulige givere, med nærmest mulig lik vevstype. Disse blir kontaktet enten direkte eller gjennom deres blodbank. De blir da bedt om å ta en blodprøve til hos blodbanken, og fyller ut et skjema om helse og "risikoatferd". (Det kan godt være at giveren ikke er blodgiver lenger, men det kan hende man likevel kan gi benmarg). Denne blodprøven sjekker enda bedre hvem som matcher best. Hvis du blir valgt kommer du til en samtale og helseundersøkelse.

Man kan trekke seg som giver når som helst før forbehandlingen av pasienten begynner (da ødelegges pasientens egen benmarg).

Det er to måter å gi benmarg på, bestemmes av behandlende lege og delvis hva som passer best i forhold til giver.

Hoste benmarg: Skjer på Riksen, i narkose. Benmarg tas fra hoftekammen. Giver kan vanligvis reise hjem dagen etter. Man blir litt øm og noe smerte øverst i setet noen dager, og skal være litt forsiktig en ukes tid med løft/stor fysisk aktivitet.

Gir stamceller: Giver får sprøyter med stamcellevekstfaktor i 5 dager. Det gjør at flere stamceller slippes ut i blodet. Stamceller høstes vha aferese. Du tappes som en vanlig giving, men underveis sentrifugeres blodet og stamceller tas ut. Du får tilbake resten av blodet. Dette skjer i flere omganger, av og til to dager på rad for å få nok. Sprøytene kan gi skjelettsmerter, lettfeber/hodepine.

Jeg jobber på en blodbank med ca 3000 tappinger i året, ca 1000 aktive giver (gitt minst en gang det siste året). Et par ganger i året, max 5 i snitt, får vi forespørsel om å ta utvidet blodprøve til benmargsgiverregisteret. Jeg har jobbet her i snart 17 år, og tror det bare er noen få som faktisk har gitt benmarg. Så som du ser er det ikke ofte. Det er derfor det er så viktig at så mange som mulig står i registre rundt om i verden.

Gammel 02-09-16, 23:25   #124
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Italia også, mener jeg at jeg så et sted. Jeg gav på tirsdag, bare min andre gang, men er endelig i gang da. Har fra jeg var helt ung lagt ganske lavt i blodprosent, men nå er den jevnt høy nok. Ulempen er de kjipe jerntablettene, magen blir jo ikke glad. Tar dere alle dem i tre uker etter hver gang?

Jeg takket nei til jerntabletter, har aldri behøvd å ta heller. Dagen etter ble jeg oppringt av lege fra sykehuset, ferritin var litt høy, men de skulle følge med fremover. Er pga jeg har spiral. Alltid hatt fin blodprosent også.

Gammel 02-09-16, 23:33   #125
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bamsemums, her.

Kan noen forklare litt rundt det å bli benmargsdonor? Steg for steg fra man leverer inn lappen om at man ønsker bli det, til man kanskje donerer.
Hører flere sier at benmargsprøve er fryktelig vondt, men ut fra det jeg leser skjer dette i narkose (vanlig med feber og slikt i etterkant), eller ved å få benmargsprøver fra blod.

Vet lite om det, men så på plakat i Blodbanken at de har en aldersgrense. Jeg er for gammel.

Gammel 03-09-16, 00:15   #126
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært registrert som benmargsdonor i ihvertfall 15 år, enda ikke blitt kalt inn på noe ekstra. Registrerte meg samtidig som jeg ble registrert som blodgiver, mener det var et eget felt som skulle krysses av for det.
Fikk da også beskjed om at sjansene var mikroskopiske, men jeg tenker at skulle det slumpe at noen trenger min benmarg og det står mellom liv/død, så er jeg ihvertfall registrert.

Gammel 03-09-16, 09:51   #127
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg står oppført som beinmargsdonor, og ble innkalt til en utvidet blodprøve for noen år siden. Dessverre var det ikke en god nok match, men jeg håper personen fikk hjelp likevel.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-16, 13:02   #128
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Bare blodgivere kan melde seg i benmargsgiverregisteret. Du må være mellom 18 og 40 år, og da står du i registeret til du er 55 år. (dette gjelder ubeslektet giver)

Man gir beskjed når man gir blod at man ønsker å blir benmargsgiver, og fyller ut samtykkeskjema. Det blir tatt en helt vanlig blodprøve samtidig med de andre prøvene når du gir.

De fleste hører aldri noe mer.

Når noen trenger benmarg letes det etter best match i hele verden. De plukker da f.eks ut 10 mulige givere, med nærmest mulig lik vevstype. Disse blir kontaktet enten direkte eller gjennom deres blodbank. De blir da bedt om å ta en blodprøve til hos blodbanken, og fyller ut et skjema om helse og "risikoatferd". (Det kan godt være at giveren ikke er blodgiver lenger, men det kan hende man likevel kan gi benmarg). Denne blodprøven sjekker enda bedre hvem som matcher best. Hvis du blir valgt kommer du til en samtale og helseundersøkelse.

Man kan trekke seg som giver når som helst før forbehandlingen av pasienten begynner (da ødelegges pasientens egen benmarg).

Det er to måter å gi benmarg på, bestemmes av behandlende lege og delvis hva som passer best i forhold til giver.

Hoste benmarg: Skjer på Riksen, i narkose. Benmarg tas fra hoftekammen. Giver kan vanligvis reise hjem dagen etter. Man blir litt øm og noe smerte øverst i setet noen dager, og skal være litt forsiktig en ukes tid med løft/stor fysisk aktivitet.

Gir stamceller: Giver får sprøyter med stamcellevekstfaktor i 5 dager. Det gjør at flere stamceller slippes ut i blodet. Stamceller høstes vha aferese. Du tappes som en vanlig giving, men underveis sentrifugeres blodet og stamceller tas ut. Du får tilbake resten av blodet. Dette skjer i flere omganger, av og til to dager på rad for å få nok. Sprøytene kan gi skjelettsmerter, lettfeber/hodepine.

Jeg jobber på en blodbank med ca 3000 tappinger i året, ca 1000 aktive giver (gitt minst en gang det siste året). Et par ganger i året, max 5 i snitt, får vi forespørsel om å ta utvidet blodprøve til benmargsgiverregisteret. Jeg har jobbet her i snart 17 år, og tror det bare er noen få som faktisk har gitt benmarg. Så som du ser er det ikke ofte. Det er derfor det er så viktig at så mange som mulig står i registre rundt om i verden.

Tusen takk for bra svar!
Melder meg ved neste blodgivning

Gammel 03-09-16, 23:48   #129
Ginp
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2016
Ginp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Skulle jeg så gjerne gjort - men de har jo så strenge regler! Ga blod tidligere, men etter tre år i utlandet, har jeg fått 5 års karantene. Til tross for at jeg er frisk som en fisk.
Jaja, vil de ikke ha blodet mitt, så får det vel bare være da!

Ginp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-16, 00:13   #130
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Tenk om du eller dine nærmeste skulle trenge blod. Da er de fleste glad for at det er så pass strengt.
Selvsagt ønsker blodbanker blod. Men vi ønsker minst mulig risiko for pasientene også.

Gammel 04-09-16, 11:09   #131
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan trolig bli blodgiver om ca 6 mnd. Jeg har ikke kunnet tidligere pga en piercing i slimhinnen, dvs under leppen. Denne har jeg hatt i omtrent 20 år så såret har vært godt grodd, men har like vel ikke kunnet gitt blod. Nå har jeg akkurat vært og fått lukket dette hullet kirurgisk så da håper jeg at jeg kan stille som blodgiver om 6 mnd. Det er i alle fall den tiden som står at det skal gå fra man fjerner en piercing så vidt jeg husker.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-16, 11:41   #132
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Kan man gi blod når man står på antidepressiva? Vet du noe om det, Svanen?

Jeg er usikker på om jeg får gi pga jeg har hatt veldig lav blodprosent, og selv fått blodoverføring etter fødsel. Men er jo kjempeviktig!

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-16, 15:24   #133
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Kan man gi blod når man står på antidepressiva? Vet du noe om det, Svanen?

Jeg er usikker på om jeg får gi pga jeg har hatt veldig lav blodprosent, og selv fått blodoverføring etter fødsel. Men er jo kjempeviktig!

Ring din blodbank for å høre. Noen typer er godkjente. Og det avhenger gjerne av dose også. Skal noteres på skjema hver gang selv om det er godkjent, det gjelder ALLE medisiner, også reseptfrie, om du ikke får annet beskjed.

Gammel 14-09-16, 12:05   #134
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har nå gitt for 5. gang, og det går fortere og fortere. Litt i overkant av 6 minutter tok det denne gangen. Synd det tar 1 time hver vei å komme seg til blodbanken.

Gammel 14-09-16, 12:19   #135
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får heller ikke lov å gi, så jeg kan heie entusiastisk på alle andre som gir blod i stedet!

Gammel 14-09-16, 12:57   #136
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg kan trolig bli blodgiver om ca 6 mnd. Jeg har ikke kunnet tidligere pga en piercing i slimhinnen, dvs under leppen. Denne har jeg hatt i omtrent 20 år så såret har vært godt grodd, men har like vel ikke kunnet gitt blod. Nå har jeg akkurat vært og fått lukket dette hullet kirurgisk så da håper jeg at jeg kan stille som blodgiver om 6 mnd. Det er i alle fall den tiden som står at det skal gå fra man fjerner en piercing så vidt jeg husker.

Da kan kanskje ikke jeg heller gi siden jeg har piercing i nesa?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-16, 13:01   #137
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier med ujevne mellomrom å få blod, så takk til alle dere som gir!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-16, 13:15   #138
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gitt plater for første gang. Det tar lenger tid, men er helt greit. Jeg var der ca 1,5 time. Det går sikkert litt raskere neste gang.

Jeg fikk beskjed om å ta med bok for lese underveis. Det gikk ikke for jeg måtte følge med og pumpe halve tiden. Neste gang tar jeg med et blad. :ilandsproblem:

Gammel 14-09-16, 13:47   #139
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke lov til å gi lenger. Fikk telefon i går om at jeg har utviklet antistoffer som ikke er farlig for meg, men gjør at jeg ikke kan være blodgiver. Så det var det. Synd, men selvsagt forståelig og riktig.

Gammel 15-09-16, 10:00   #140
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Da kan kanskje ikke jeg heller gi siden jeg har piercing i nesa?

Piercing i slimhinner er ikke lov, nei. Hvis du velger å fjerne den må du vente en mnd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.