|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2013
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gi blod!Kan noen forklare litt rundt det å bli benmargsdonor? Steg for steg fra man leverer inn lappen om at man ønsker bli det, til man kanskje donerer.
|
|
|
#123 |
|
trenger lading
|
Sv: Gi blod!Bare blodgivere kan melde seg i benmargsgiverregisteret. Du må være mellom 18 og 40 år, og da står du i registeret til du er 55 år. (dette gjelder ubeslektet giver)
|
|
|
|
#124 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gi blod!
Jeg takket nei til jerntabletter, har aldri behøvd å ta heller. Dagen etter ble jeg oppringt av lege fra sykehuset, ferritin var litt høy, men de skulle følge med fremover. Er pga jeg har spiral. Alltid hatt fin blodprosent også.
|
|
|
#125 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Vet lite om det, men så på plakat i Blodbanken at de har en aldersgrense. Jeg er for gammel.
|
|
|
#126 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Gi blod!Jeg har vært registrert som benmargsdonor i ihvertfall 15 år, enda ikke blitt kalt inn på noe ekstra. Registrerte meg samtidig som jeg ble registrert som blodgiver, mener det var et eget felt som skulle krysses av for det.
|
|
|
#127 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Gi blod!Jeg står oppført som beinmargsdonor, og ble innkalt til en utvidet blodprøve for noen år siden. Dessverre var det ikke en god nok match, men jeg håper personen fikk hjelp likevel.
|
|
|
#128 |
|
Medlem siden: Mar 2013
Tusen takk for bra svar!
|
|
|
#129 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2016
![]() |
Sv: Gi blod!Skulle jeg så gjerne gjort - men de har jo så strenge regler! Ga blod tidligere, men etter tre år i utlandet, har jeg fått 5 års karantene. Til tross for at jeg er frisk som en fisk. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
trenger lading
|
Sv: Gi blod!Tenk om du eller dine nærmeste skulle trenge blod. Da er de fleste glad for at det er så pass strengt.
|
|
|
|
#131 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gi blod!Jeg kan trolig bli blodgiver om ca 6 mnd. Jeg har ikke kunnet tidligere pga en piercing i slimhinnen, dvs under leppen. Denne har jeg hatt i omtrent 20 år så såret har vært godt grodd, men har like vel ikke kunnet gitt blod. Nå har jeg akkurat vært og fått lukket dette hullet kirurgisk så da håper jeg at jeg kan stille som blodgiver om 6 mnd. Det er i alle fall den tiden som står at det skal gå fra man fjerner en piercing så vidt jeg husker. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
|
Sv: Gi blod!Kan man gi blod når man står på antidepressiva? Vet du noe om det, Svanen?
|
|
|
|
#133 |
|
trenger lading
|
Ring din blodbank for å høre. Noen typer er godkjente. Og det avhenger gjerne av dose også. Skal noteres på skjema hver gang selv om det er godkjent, det gjelder ALLE medisiner, også reseptfrie, om du ikke får annet beskjed.
|
|
|
|
#134 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gi blod!Jeg har nå gitt for 5. gang, og det går fortere og fortere. Litt i overkant av 6 minutter tok det denne gangen. Synd det tar 1 time hver vei å komme seg til blodbanken.
|
|
|
#136 |
|
finner ut av mye
|
Da kan kanskje ikke jeg heller gi siden jeg har piercing i nesa?
|
|
|
#137 |
|
|
Sv: Gi blod!Jeg pleier med ujevne mellomrom å få blod, så takk til alle dere som gir!
|
|
|
|
#138 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Gi blod!Jeg har gitt plater for første gang. Det tar lenger tid, men er helt greit. Jeg var der ca 1,5 time. Det går sikkert litt raskere neste gang.
|
|
|
#139 |
|
|
Sv: Gi blod!Jeg får ikke lov til å gi lenger.
|
|
![]() |
|
|