Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene
For enkeltpersoner har jeg like stor forståelse for at det er vanskelig når arbeidsplassen flyttes ut av Oslo som fra et annet sted.
Jeg synes det er veldig vanskelig å mene noe om listen som nå er lagt fram, men på generell basis er det selvsagt lettere å flytte generalister enn spesialister. Derfor tenker jeg at å flytte ut Fredskorpset og Språkrådet virker litt rart. Når det gjelder NVE, som allerede har regionkontorer, synes jeg det er mye lettere å forsvare. Da kan man heller styrke noen av regionkontorene og heller bygge opp hovedfunksjon der på bekostning av å beholde hovedkontor i Oslo.
I aftenposten i dag står det at av de 600 arbeidsplassene som nå er på listen er det ca 240 som er eksisterende arbeidsplasser. Så for å holde temperaturen nede synes jeg det er greit at vi diskuterer det, i stedet for å si at det er er 1000 arbeidsplasser som flyttes ut. Det er ikke det som er foreslått nå.
Oslo-hat? Så trist at det oppleves slik. Jeg elsker Oslo, og synes det er en undervurdert by på mange måter. Det jeg synes er beklagelig her på FP er at veldig mange diskusjoner ender med at de som ikke bor i Oslo egentlig ikke skal uttale seg, fordi alt er så spesielt i Oslo. Skolene, miljøet, trafikken, boligpriser, osv. Til tross for at Oslo er en stor og mangfoldig by, der den ene bydelen er veldig ulik den andre. Jeg har bodd i Oslo i mange år, og har et hjerte som banker for byen og opplever ikke at verken jeg eller familien min ble endret den dagen vi byttet postadresse.
Jeg ønsker meg litt mindre skyttergraver, jeg. Fra begge sider.