Sv: "Navnet skjemmer ingen" ...?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Folk med gangsyn og folkevett kan selvsagt kalle ungene sine det de har lyst til, men jeg innrømmer gjerne at jeg har sett eksempel på navn som jeg synes det er direkte dårlig gjort å kalle barna sine, og jeg har hørt navn som får meg til å tro at foreldrene er langt mer opptatt av å fremstå som kule, originale eller spesielle enn å finne et navn som barnet deres kan leve godt med resten av livet.
Jeg synes man skal gi barna sine funksjonelle navn og navn som ikke vil være en belastning for den som skal leve med det resten av livet. Jeg synes hensynet til barnet bør telle mer enn hensynet til foreldrenes smak, så derfor synes jeg ikke nødvendigvis man skal kalle barna akkurat det man har lyst til.
Dette er jeg helt enig i.
Man skal være ydmyke i navnevalgprosessen. For her handler det ikke om å ta et valg for seg selv, men på vegne av barnet.
Det er mulig det er på tide å endre assosiasjonene i forhold til navnet Adolf.
Men den prosessen går nok av seg selv, om man gir det et par-tre tiår.
Man skal være rimelig opptatt av dette som en prinsippsak om man velger å sende et intetanende barn foran seg som pioner...
Om man bare synes navnet er fint, eller gjerne vil kalle opp, er det et utslag av en merkelig form for egoisme å gjøre det når man selvfølgelig vet hvilke kraftige negative assosiasjoner alle i hele Europa (verden?)har til navnet.