Sv: Et godt eksempel på fattigdom?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Akkurat dette har jeg tenkte mye på. I Norge er det slik at vi, ved uføre eller arbeidsledighet, får en viss prosent av tidligere inntekt. Dessuten påvirker ikke forsikringsutbetalinger disse stønadene. Dette medfører samtidig at folk som har hatt god økonomi før sykdom eller ledighet fortsetter å ha god økonomi, sammenliknet med de som hadde dårlig økonomi før ledighet eller sykdom. Tanken bak dette er at vi skal slippe å gå ned vesentlig i levestandard. Hvorfor det?
Dette er absolutt ikke vår erfaring. Fra 800 000,- i lønn til 280 000,- i trygd. Og det er maks av hva en kan få i trygd. Inkludert 15,- pr dag for forsørgeransvar. Jeg husker ikke beløp direkte, men ca. Enda mindre utbetalt på livsopphold. Ingen dekning av gjeld, inkludert boliglån. Alt forsørgeransvar, konfirmasjoner, tannreguleringer og betaling av boliglån legges på den som har lønn, gift eller ei.
For folk flest ville en slik ordning over flere år rammet barna hardt. NAV mente det bare var å flytte inn i blokkene i samme kommune. Men boutgiftene blir ikke vesentlig billigere med husleie, samtidig koster det mye å selge og å flytte. Det ville gått tid før vi kunne høstet marginalt lavere bokostnader. Og samtidig hadde vi byttet til en mindre verdt bolig som avkaster mindre. Det er en spiral til å bli fattigere. Og barna må bytte skoler og miljø.
Det skal mye til for å opprettholde barnas aktiviteter, og gjerne ha bil for å kjøre to barn til trening og kamp. Vi kjørte på andre noen måneder, men det føltes ikke bra. Jeg kom på kant med ledelsen i hånballklubben som ikke bare skulle ha avgift, men også 2400,- for dopapir to ganger i året, frivillig arbeid kunne ikke kompensere, klubben skulle ha cash. Det endte med at vi var velkommen tilbake når økonomien hadde bedret seg. Jeg er forbannet enda, da nesten alle jentene i klassen gikk på det laget. Jeg hadde ikke budsjett til 5800,- pr år for at en unge skulle trene en time i uken.