Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsetespørsmål

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-07, 16:51   #21
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsetespørsmål

Signerer Olympia på minstekravene.

Ang. montering av bakovervendt bilstol i gruppe 1 så er det ikke vanskelig. Det er faktisk ganske lett å montere de aller fleste stolene. Trenger man å montere en stol inn og ut av bilen ofte så lærer man seg teknikken kjapt og da går det raskt. Som lil'c sier, ha forankringsselene ferdig montert så sparer man mye tid. Bruker man flere biler kan man kjøpe ekstra forankringsseler og ha et par fast i den bilen man bruker mest og et par man monterer i de andre bilene ved behov. Vil man så finnes det løsninger.

Opprinnelig lagt inn av Marianne

Og det er lille snuppa og. Vi er alerede på øverste hakket i akta baby bilstolen, og det står at babyer ikke skal bruke andre en 1 hakket. Men da kommer hodet lang over babyinnlegget*ler*

Hvorfor skal ikke babyer bruke andre enn hakk 1 da? Er det ikke LogicS dere har? Det er jo en babystol så da må det vel gå ann å bruke alle hakkene hvis nødvendig?

Lillebror er jo også veldig lang men han har mye igjen i sitt MC Cabriofix. Han er også lang i ryggen. Vi har fjernet babyinnlegget da, siden han er så stor.

Gammel 26-07-07, 17:03   #22
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Jeg fikk beskjed om i sverige at når ungene kan sitte selv, altså babyer så var større bilstoler sikkrere en babybilstolene.
Bakovervent

Det er jo ganske logisk egentlig, siden de større bilstolene er brattere. Babystolene er jo maks liggende for at de minste skal kunne bruke dem. Når barna blir større og kan sitte så sitter de tryggere i gruppe 1 stoler.

MEN bytter man til forovervendt så bør man selvfølgelig bruke babystolen så lenge som overhodet mulig.

Gammel 26-07-07, 17:13   #23
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Bilsetespørsmål

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

MEN bytter man til forovervendt så bør man selvfølgelig bruke babystolen så lenge som overhodet mulig.

Det var sikkert nettopp det det var.
Derfor jeg har hørt om at babystolene er sikrere, fordi så mange velger forovervendt etterpå. Der er løsningen tenker jeg, det var nok i den sammenhengen.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 17:29   #24
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

.

Hvorfor skal ikke babyer bruke andre enn hakk 1 da? Er det ikke LogicS dere har? Det er jo en babystol så da må det vel gå ann å bruke alle hakkene hvis nødvendig?

Lillebror er jo også veldig lang men han har mye igjen i sitt MC Cabriofix. Han er også lang i ryggen. Vi har fjernet babyinnlegget da, siden han er så stor.

ja har den stolen. Sto i bruksanvisningen at det ikke skulle brukes på noen andre hakk en nr1 mens de var spebarn..
jeg flyttet selene og babyinnlegget til hakk 2 da hun var 3 uker hehe
Har babyinnlegget på enda, men når jakker og sånt skal på så forsvinner de

Gammel 26-07-07, 17:32   #25
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bilsetespørsmål

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Det der må jeg spørre TryggTrafikk om de har noe peil på *sender mail*.

Da må han ha en sinnsykt lang rygg i forhold til bena.
Nei, den hadde ikke hjulpet dere da, men at ingen stoler passer bakovervendt for en på 2 år nå i dag har jeg vanskelig for å tro på, rett og slett.
Jeg vet ikke hvor mange nye stoler som har kommet de siste 2,5 årene, men tydeligvis må det ha skjedd en "eksplosjon" i bilstoler, for nå om dagen er det mulig å ha de bakovervendt lenger enn til 2 år altså, hvis man vil.

Sorri jeg blandet, var ikke securan vi prøvde men fri fix eller no sånt.
De hadde ikke securaen inne.

Joda e fleste stoler er blitt lengre i ryggen, men ikke alle.
Og det er litt dumt om man har unger som ikke vokser helt etter normalen
*ler*

Tror jeg skal få småtroll her til å ta inn securaen, har lyst å prøve den i bilen.. å ha til henne.

Gammel 28-07-07, 23:15   #26
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bilsetespørsmål

Mye interessant i denne tråden.
Min 2,5-åring nærmer seg 18 kg, og da lurer jeg på hvilke muligheter jeg har. For så vidt jeg skjønner kan ikke cosmic xtp brukes bakovervendt til barn over 18 kg...?

Gammel 28-07-07, 23:19   #27
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bilsetespørsmål

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Mye interessant i denne tråden.
Min 2,5-åring nærmer seg 18 kg, og da lurer jeg på hvilke muligheter jeg har. For så vidt jeg skjønner kan ikke cosmic xtp brukes bakovervendt til barn over 18 kg...?

Joda, men bare i forsetet.
Hvis du vil ha barnet i baksetet er det tre alternativer, to av dem er allerede nevnt, Britax Secura og Britax Two-way-elite, jeg trenger vel ikke utdype de mer akkurat. Så er det Brio Zento.
Alle de tre er seter med lang rygg, Brio er lenger enn TWE, og Secura er også lenger i ryggen enn TWE, så de to er de lengste. De går opp til 25 kg. bakovervendt i baksetet alle tre.

Gammel 28-07-07, 23:24   #28
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bilsetespørsmål

Hva er egentlig forskjellen på forsetet og baksetet her?
Og når man har airbag er det vel utelukket å ha barnet i forsetet uansett?

Gammel 28-07-07, 23:26   #29
lil'c
Passiv

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bilsetespørsmål

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Hva er egentlig forskjellen på forsetet og baksetet her?
Og når man har airbag er det vel utelukket å ha barnet i forsetet uansett?

Forsetet er forsetet og baksetet er baksetet?

Nei, det vet jeg ikke, men sånn er det bare i følge bruksannvisningen.

Ja, har du airbag så er det utelukket å ha barnet forran med mindre du koster på et verksted å koble den fra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.