Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Ansettelse og graviditet

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-06, 13:58   #19
Mammateur
sjeftepine

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Ansettelse og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Interessant diskusjon.

Jeg kaster inn et nytt moment. Hva om stillingen du søker på er et vikariat, si på ett år. Bør man da oppgi at man er gravid og ikke kommer til å kunne fullføre vikariatet? Har arbeidsgiver rett på å få vite det? Er det greit at arbeidsgiver heller velger en som kan være der hele året?

Hovedregelen er at det ikke skal ha noen betydning for ansettelsesforholdet at du er blitt gravid. Allikevel har Høyesterett trukket en grense for de tilfellene hvor graviditeten medfører at arbeidstaker ikke er i stand til å utføre arbeidet for mer enn en begrenset periode av vikariatet og dette er til ulempe for arbeidsgiver. Dette er rent juridisk.

En annen sak er at jeg personlig ville følt det verre å ikke nevne graviditet ved intervju til et vikariat enn til en fast stilling. Dette fordi et vikariat er en såpass kort periode, i motsetning til en fast stilling som jeg ville kommet tilbake til etter kort tid, og sannsynligvis beholdt over en lengre tidsperiode. I denne sammenhengen synes jeg at 6 måneders fravær ikke burde ha så fryktelig mye å si.

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.