Sv: Harry Potter and the Deathly Hallows - diskusjon med spoilere
Har lest og re-lest og er i det store og hele fornøyd. En av de tingene jeg er aller mest fornøyd med er måten Rowling dreper sine karakterer. Det hadde vært så lett å dvele ved øyeblikket, med tåredryppende dialoger og hulkende pårørende som vi så ofte ser i bøker og på film, men R dreper dem kort og brutalt, uten sentimentalitet. Vi fikk en liten forsmak på dette da Sirius døde. Det var ingen forvarsel, ingen tid til å forberede seg på det. Han var bare plutselig borte. Dette blir videreført i DH, det første og mest brutale sjokket var for min del da Hedwig plutselig ble borte. Det er sånn det foregår i den virkelige verden. Det var derfor helt riktig for meg at Tonks og Lupin bare plutselig var døde, og det var rått at Fred ble drept foran øynene på så mange. Men jeg får fortsatt tendedser til krampegråt når jeg tenker på måten Snape ble drept på... Jeg synes det var grusomt at Harry ikke fikk vite om hans heltemot før etter at han var død.
Jeg, som så mange andre, syntes at de første telttur-beskrivende kapitlene var gjespende kjedelige. Men jeg skjønner hvorfor R måtte dra ut tiden og la det gå så lang tid før slaget sto, lille Teddy måtte jo rekke å bli født først. Som nybakt mamma var det hardt å lese at han mistet begge foreldrene sine, men jeg hadde blitt sønderknust og ute av stand til å lese mer hvis R hadde tatt livet av en høygravid Tonks.
Har ikke tid til mer nå, men jeg må bare få med at hjertet mitt blødde for stakkars, stakkars Hagrid som ble tvunget til å bære en tilsynelatende livløs Harry fram for moldy Voldy. Og jeg jublet med gamle Trelawney som fikk sin hevn med sine krystallkuler...
|