Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 13:27   #101
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Ja, og tallene smuglervin og hjemmebrenning er ukontrollerbart i statistikk. Heller kommer ikke dette forbruket med når det forskes rundt og omkring alkholproblemer. Det er helsefarlig dritt som blir solgt til en slikk og ingenting og folk kan i verste fall dø ved konsum av denne dritten. Da synes jeg det er bedre at god vin og ren sprit blir solgt lovlig. Til en noe rimeligere penge.

Men for gu-- skyld ikke la dette bli en tråd om alkoholpriser. Jeg synes den er uviktig i den store sammenhengen.

Jeg sitter nå og skumleser lokalpolitikk-programmene til partiene i kommunen jeg bor. Mye bra hos mange. Ikke til å bli klok på egentlig.

Gammel 08-08-07, 13:51   #102
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nei dette bør ikke bli en alkohol debatt men jeg vil også si at jeg ikke er tilhenger av tanken om å alltid begrense eller forby noe i den tro at det løser alle problemer.

Vi har et svært usivilisert drikkemønster her til lands som det er til å gremmes over. Jeg vokste opp i på et sted i Norge der det ikke fantes et eneste Vinmonopol men verre flatfyll blant ungdom og mer drikking blant voksende tror jeg du skal lete lenger etter.

Jeg tror virkelig at man i år 2007 må prøve å være litt mer innovativ med å løse sosiale problemer i samfunnet med andre virkemidler en å tro at lovforbud, begrensinger og skyhøye avgifter er svaret og eneste måte å løse alle problemer på (dette er et område hvor jeg sterkt misliker venstresiden i norsk politikk som ikke ser ut til å klare å tenke utover forbud, avgifter osv).

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 14:09   #103
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du må ta dette i to steg.
1) Finn dine kjerneverdier. Lag en liste over hva som er viktig for deg. Hva betyr noe for deg, for barnet ditt, for fremtiden, for andre? I det store og prinsippielle, liksom..?
2) Finn ut hvem som har tenkt å gjennomføre de tingene som er viktige for deg i din kommune. Ring dem gjerne og spør konkret.

For min del er det 3 hovedlinjer i denne valgkampen: Barn& unge, Miljø og Rettferdighet.

Gammel 08-08-07, 14:17   #104
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror du må ta dette i to steg.
1) Finn dine kjerneverdier. Lag en liste over hva som er viktig for deg. Hva betyr noe for deg, for barnet ditt, for fremtiden, for andre? I det store og prinsippielle, liksom..?
2) Finn ut hvem som har tenkt å gjennomføre de tingene som er viktige for deg i din kommune. Ring dem gjerne og spør konkret.

For min del er det 3 hovedlinjer i denne valgkampen: Barn& unge, Miljø og Rettferdighet.

Takk! Jeg er full gang med å sjekke nettsidene til partiene lokalt og leser lokalavis da jeg kan/vil. Nyttig lesning egentlig, men det er som sagt bare det at jeg synes de aller fleste partiene har fornuftige programmer, og at alle sier mye fint og bra. Jeg kjenner nok kommunen jeg har flyttet til litt for dårlig ennå, og kandidatene kjenner jeg ikke i det hele tatt, men jeg må jo for all del bruke stemmeretten.

Jeg er med på barn, unge og miljø-hovedlinjene, men hva legger du/SV i rettferdighets-prinsippet?

Gammel 08-08-07, 14:23   #105
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nei dette bør ikke bli en alkohol debatt men jeg vil også si at jeg ikke er tilhenger av tanken om å alltid begrense eller forby noe i den tro at det løser alle problemer.

Vi har et svært usivilisert drikkemønster her til lands som det er til å gremmes over. Jeg vokste opp i på et sted i Norge der det ikke fantes et eneste Vinmonopol men verre flatfyll blant ungdom og mer drikking blant voksende tror jeg du skal lete lenger etter.

Jeg tror virkelig at man i år 2007 må prøve å være litt mer innovativ med å løse sosiale problemer i samfunnet med andre virkemidler en å tro at lovforbud, begrensinger og skyhøye avgifter er svaret og eneste måte å løse alle problemer på (dette er et område hvor jeg sterkt misliker venstresiden i norsk politikk som ikke ser ut til å klare å tenke utover forbud, avgifter osv).

Ja, og dette er jeg da så enig i. Jeg har aldri vært i et land hvor alkoholen er dyrere og mer utilgjengelig og med så usivilisert og ukontrollerbart alkoholkonsum og drikkemønster som i Norge. Det er vel da litt rart å tro at begrensninger og høye priser har preventiv virkning? Eller er nordmenn mer glad i flaska enn folk ellers i verden? Jeg tror ikke det, men jeg tror holdningene og kulturen forbundet med alkohol i Norge er noe.... ja, la oss si spesiell. Det har vel blitt bedre i senere år, men allikevel er flatfyll og dritafull før Drøbaksundet et ganske vanlig skue og fenomen over det ganske land. Derfor tror jeg det er viktigere å finne ut hvorfor det er slik i Norge. Dvs. opplysning, holdningsendrende kampanjer osv. fremfor avgiftsøkning, forbud osv.

Gammel 08-08-07, 14:46   #106
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Takk! Jeg er full

Og enda klager du over høye alkoholpriser?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 15:15   #107
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er med på barn, unge og miljø-hovedlinjene, men hva legger du/SV i rettferdighets-prinsippet?

Jeg skulle ønske alle la like mye innsats i å bestemme seg! Du er flink!

I Rettferdighet legger jeg:

Antirasisme
Feminisme
Klassekamp
Solidaritet
Rettferdig handel

-det vil si at jeg mener at farge, kjønn, sosioøkonomisk utgangspunkt, hvilket land/verdensdel man er født i ikke skal spille en rolle. Jeg ønsker gode arbeidsvilkår og trygghhet for lønn og arbeidsplasser, frihet fra diskriminering, belønning av selskaper som behandler arbeiderne bra, som ikke utbytter jorda eller bruker barnearbeid eller slaver og som driver etter etiske og økologiske prinsipper.

jeg ønsker at man skal få jobb, selv om man er kvinne i fruktbar alder. jeg ønsker at man skal få bi med ambulansen, enten man er svart eller hvit, jeg ønsker at Preben, Muhammed og Ronny skal ha samme muligheter og jeg ønsker et trygt samfunn med rom for alle. DET er rettferdighet!

Gammel 08-08-07, 16:24   #108
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Og enda klager du over høye alkoholpriser?

Ja, nå skjønner du sikkert hvorfor

Gammel 08-08-07, 16:40   #109
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg skulle ønske alle la like mye innsats i å bestemme seg! Du er flink!

I Rettferdighet legger jeg:

Antirasisme
Feminisme
Klassekamp
Solidaritet
Rettferdig handel

-det vil si at jeg mener at farge, kjønn, sosioøkonomisk utgangspunkt, hvilket land/verdensdel man er født i ikke skal spille en rolle. Jeg ønsker gode arbeidsvilkår og trygghhet for lønn og arbeidsplasser, frihet fra diskriminering, belønning av selskaper som behandler arbeiderne bra, som ikke utbytter jorda eller bruker barnearbeid eller slaver og som driver etter etiske og økologiske prinsipper.

jeg ønsker at man skal få jobb, selv om man er kvinne i fruktbar alder. jeg ønsker at man skal få bi med ambulansen, enten man er svart eller hvit, jeg ønsker at Preben, Muhammed og Ronny skal ha samme muligheter og jeg ønsker et trygt samfunn med rom for alle. DET er rettferdighet!

Takk! ...
Jeg synes det er viktig med politikk. Langt viktigere enn man tror, og ettersom jeg har bodd de siste årene i utlandet er jeg nok ikke helt oppdatert på norsk politikk og politikere selv om jeg tror at jeg følger ganske godt med på norsk politikk og endel utenrikspolitikk.

Jeg er selvsagt enig i alt du skriver om rettferdighet. Men er det egentlig noen partier som ikke mener det du skriver her? Jeg synes som sagt at jeg er enig i mye hos flere partier når jeg leser programmene. Jeg synes også at Arbeiderpartiet har nærmet seg Høyre og Høyre har nærmet seg Arbeiderpartiet, og at dette kanskje er årsaken til at mange tidligere Ap-velgere vender seg til SV og Høyre-velgere seg til Frp, og ja, at en hel hurv med tidligere Ap-velgere nå stemmer Frp har Arbeiderpartiet bare seg selv å takke for. De bruker altfor mye tid på å fortelle arbeidsfolk hvor ille Frp er istedenfor aktivt å gjøre sin egen politikk mer attraktiv for sin målgruppe.

Er det virkelig ingen av alle dere som stemmer Venstres som kan forklare meg evt hvorfor jeg skal stemme Venstre?

og er det ingen Høyre og Fremskrittspolitikere eller velgere her som kan proklamere litt for den borgerlige siden av politikken?

Gammel 08-08-07, 17:12   #110
Elin

Elin sin avatar

Standard

Her er forresten det jeg finner om barnehager da jeg søker på lokalt nivå politisk. Barnehage er et viktig valgtema for meg.

Høyre:

Oppdragelse og omsorg for barn er foreldrenes ansvar. Det er derfor foreldrene som først og fremst skal velge mellom ulike omsorgsformer for sine barn. En slik valgfrihet forutsetter at det finnes et tilbud av barnehageplasser som er tilpasset foreldrenes behov. Kommunens sterke vekst har medført store utfordringer med å planlegge for barnehagedekningen. Det krever derfor særlig innsats når vi til enhver tid skal kunne tilby full barnehagedekning.

Arbeiderpartiet:

Ullensaker kommune skal ha full barnehagedekning. Alle som ønsker det, skal ha tilgang til barnehageplass. For å nå dette målet må barnehageutbyggingen fortsette både gjennom en mer omfattende kommunal utbygging og ved å legge til rette for private utbyggere. Det er en særlig utfordring å sikre nok småbarnsplasser. Barnehagene må derfor bygges fleksible, slik at de kan tilpasses ulike barnegrupper i takt med behovet. Kommunen skal følge opp de nasjonale retningslinjene om prisen for barnehageplass.
Barnehager skal være et godt pedagogisk tilbud for barn i førskolealder. De har også en viktig omsorgsfunksjon, og er viktige med tanke på integrering av funksjonshemmede og barn med innvandrerbakgrunn. Lokalt vil vi følge opp sentrale myndigheters nye og aktive barnehagepolitikk.
Ullensaker Arbeiderparti vil:

• bygge ut kommunale barnehageplasser tilstrekkelig til å sikre full barnehagedekning
  • tilrettelegge for god integrering av barn med særskilte behov
  • styrke det pedagogiske arbeidet i barnehagen blant annet ved å samarbeide med kulturskolen
  • innføre et varmt måltid i de kommunale barnehagene
  • styrke oppfølgingen av private barnehager
  • prøve ut døgnåpne kommunale barnehager
Venstre:

tja...nok en gang, hva mener egentlig Venstre? Jeg fant i alle fall denne:

(Kilde: youtube.com)

Frp:

Siden hvor det skulle stå noe gikk ikke an å laste ned...

SV:

Flere kommunale barnehager vil være et viktig forebyggende tiltak og et bidrag til å holde et høyt gjennomsnittlig kvalitetsnivå når vi når full barnehagedekning.

Krf:

· Barnehagetilbudet i barnas nærmiljø må utbygges for å nå full behovsdekning.
· Barnehagenes fysiske rammer skal holde høy standard og kvalitet.
· Private barnehager må likebehandles med de kommunale når det gjelder økonomisk sikkerhet både ved utbygging og drift.
SKOLE

Senterpartiet:

fant ikke noe....

RV:

fant ikke noe....

Gammel 08-08-07, 18:36   #111
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamen politikk er da mer enn et fordelingsspørsmål? Jeg har bare skumlest tråden, men synes det er mange fine innspill og tanker omkring hvordan de forskjellige partiene vil fremskaffe de tingene man ØNSKER seg her i samfunnet. Klart mye er prioritering - hvis man har en begrenset sum, hva skal man bruke dem på? Ja takk, begge deler lissom? Jeg ønsker meg også alle tilbud, velge fra øverste hylle, dele rundhåndet med alle som ikke har det like godt som meg og samtidig ikke betale noe særlig for noenting. Men har vi råd til alt dette? Penger ut må komme fra penger inn vel? eller skal vi bare tømme sparegrisen med det samme og leve lykkelig alle sammen noen år? Bør man ikke også bruke penger på en måte som gir mer kroner tilbake - direkte?

Næringsliv, rammebetingelser, skattetrykk... vanskelige og fjerne begreper. Helsekøer og barnehager og oppussing av skolebygg er mye nærmere...

Politikk er ikke bare å bruke penger, men om å skaffe dem også. Selv om man bor i et rikt land. Jeg savner konkret informasjon om hvordan man skal finansiere de ulike ønskene her i denne tråden. Klarer man det uten å øke skattene så mye at det fører til at næringslivet kveles og utflyttes?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 09:09   #112
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Viktig presisering, forresten: SVs eiendomsskatt i Oslo skal ha et bunnfradrag på 6 millioner. Den skatten vil være på et par tusen i året for fol folk som eier feks en villa til 8 mill. Men dette er inntekter som vil utgjøre millioner, og som kan pøses rett inn i det aller viktigste; barnevern og forebyggende arbeid blant barn fra helsesatsjonsnivå, via barnehage til og med meningsfylt fritid og kommunalt organisert leksehjelp.

Btw; vi ler og ler av Høyres skolepolitikk i praksis.

Miss Norway, jeg er enig i at pengene må komme fra et sted, og at man se på næringsliv og gründervirksomhet adskilt fra privatskattlegging.

Gammel 09-08-07, 11:25   #113
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er vel samme som Mim har linket til, i bunn og grunn:

Opprinnelig lagt inn av bt.no

Rødgrønne bruker mest på skole

Selv om Høyre vil satse på skolen blir det ikke brukt mer penger på grunnskolesektoren i de kommunene der partiet styrer.

Det viser en sammenligning NRK har gjort av 27 kommuner som er styrte av de rødgrønne og 27 sammenlignbare kommuner der Høyre inngår i flertallet. Statistikk fra Statistisk sentralbyrå viser at kommuner som er styrt av regjeringspartiene bruker litt mer av budsjettene sine på grunnskolesektoren enn de kommunene som har borgerlig flertall. De rød-grønne kommunene i utvalget bruker om lag 4000 kroner mer per elev enn Høyre- og Frp-kommunene.

Gammel 09-08-07, 11:41   #114
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

I forhold til andre land brukes det allerede voldsomt med økonomiske resursers i den norske skole. Det brukes like mye per elev i Norge som det gjør i Finland. Finland kom ut aller best i PISA målingene, Norge kom ut skikkelig dårlig. Hva sier det om den norske skolen?

Jeg tror ikke det kun er penger som er svaret for å gjøre den norske skolen bedre. SV lover mer og mer penger hele tiden som om det skulle løse alle problemer men de tør aldri stille krav til f.eks. lærere som det gjøres i Finland.

Igjen etterlyser jeg flere innovative måter å løse problemer på en å bare skrike etter penger og tro det løser alle problemer. Clemet var en strålende utdannigsminister som hadde mål og visjoner for den norske skole. Hun turte å stille krav til både lærere og elever, Djupedahl er en vits i mine øyne og er virkelig ikke annet en en bhage minister.

Men jeg stemmer rødt altså selv om det sikkert ikke høres slikt ut ….

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 11:42   #115
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

IClemet var en strålende utdannigsminister som hadde mål og visjoner for den norske skole. Hun turte å stille krav til både lærere og elever, Djupedahl er en vits i mine øyne og er virkelig ikke annet en en bhage minister.

Men jeg stemmer rødt altså selv om det sikkert ikke høres slikt ut ….

Enig - i alt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 20:17   #116
Elin

Elin sin avatar

Standard

I forhold til andre land brukes det allerede voldsomt med økonomiske resursers i den norske skole. Det brukes like mye per elev i Norge som det gjør i Finland. Finland kom ut aller best i PISA målingene, Norge kom ut skikkelig dårlig. Hva sier det om den norske skolen?

Jeg tror ikke det kun er penger som er svaret for å gjøre den norske skolen bedre. SV lover mer og mer penger hele tiden som om det skulle løse alle problemer men de tør aldri stille krav til f.eks. lærere som det gjøres i Finland.

Jeg tror også det må stilles mer krav til lærerne og er helt enig med Lisa her! Det nytter ikke bare å pøse på med penger i budsjettene dersom det ikke stilles noe som helst krav til hva pengene konkret skal brukes til. Jeg er også ikke mer naiv enn at jeg faktisk tror at innsatsen til lærerne og ikke minst interessen for læreryrket hadde økt dersom lønningene hadde vært litt høyere.
Mine skolekamererater som endte opp som lærere var ikke akkurat de som hadde best karakterer på videregående for å si det sånn, og jeg har på følelsen at valget på lærerskolen var mer eller mindre fordi det var det eneste de kom inn på. Jeg sier ikke at det er slik for alle lærere, for ja, for all del, det finnes kjempe mange kjempe flinke lærere, men de skulle vært kjempe flinke alle sammen.

Gammel 09-08-07, 21:43   #117
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror kanskje lærerne trenger litt TID på seg og jeg da.. før en ny minister kommer og skal innføre ENDA noe nytt de må ta stilling til
Alle skal jo finne på en ny og smart reform. Det er mye arbeid å sette sånt ut i live.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 22:24   #118
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

og det er grunn nok mener du? Hvorfor skal jeg stemme Venstre Desembermum?

Var ikke det grunn nok mener du? Skjønner ikke spørsmålet ...

Venstre har fire hovedsaker: Miljø, sosialt ansvar, skole og småbedrifter.

Når det gjelder miljø, så ønsker Venstre at Norge skal gjøre mer selv, er mot kjernekraft i Norge, de vil at vi skal gå forran som et foregangsland internasjonalt, at alle skal bidra (at det ikke bare blir politikk, men også hverdag for oss som bor i landet å gjøre en insats), og at staten ikke bare skal ta de mest kostnadseffektive tiltakene (slik AP vi), men at vi også må gjennomføre noen av de dyrere tiltakene. Kommunene skal også inn i tiltaksplanene og gjøre en innsats lokalt. De vil bedre kollektivtilbudet, bygge ut og bedre gang og sykkelveger, (Og noe greier med biodrivstoff), og gjennomføre tiltak for energisparing i kommunene.De ønsker å satse på fornybar energi, og ønsker også i fremtiden å benytte seg av vindkraft på havet og plassere havmøller (det er ordet som ble brukt ja) langt til havs. De mener kommunene kan bruke sin markedspossisjon som innkjøper til å gå i front for miljø. De ønsker også høyere skatter på miljøskadelig adferd.

(Det er det jeg har fått med meg)

Skole: (sitat fra venstes siderVenstre vil styrke den offentlige skolen, særlig gjennom å gjenreise respekten for læreren og fagkunnskapen. Alle skal ha mulighet til å utnytte sine og sin skaperkraft. Venstre vil styrke læreren og gi mer ansvar til den enkelte skole. Norge skal være en førsteklasses kunnskapsnasjon.

De ønsker å satse på forskning, få sikrere skoleveger, rekruttere nok lærere, legge forholdene til rette for læreres kompetanse og trivsel ...

• Rekruttering av nye lærere: Gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed få flere til å velge å bli lærere.
  • Rekruttering av lærere fra andre relevante yrker: Etablere særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend.
  • Tiltak for å styrke og sikre kompetansen hos lærere: Systematisk kompetanseheving er noe av det viktigste man kan gjøre for å beholde gode lærere og sikre kompetanse det er behov for i skolen. Innføre et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående skole.
  • Seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i skolen: Ifølge tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel ønsker så mange som tre av fire lærere å arbeide etter fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for dette.
  • Nasjonale rammer for skolens innhold, men langt mindre detaljstyring fra staten innenfor disse rammene.
  • Omlegging og utvidelse av lærerutdanningen til fem år
  • Sikre rekruttering av realfag- og språklærere
  • Mer fordypning og strengere praksiskrav for lærerstudentene
  • Gradvis innføre et kompetanseår for lærere
  • Innføre seniortiltak for å sikre at lærere står lenger i arbeid
  • Sikre læreren stor pedagogisk frihet
  • Økt satsing på og en omstrukturering av rådgivningstjenesten
  • Legge til rette for en rådgiver-spesialisering som et eget og dedikert utdanningsløp
  • Styrke det spesialpedagogiske arbeidet i skolen – spesialpedagoger på hver skole
  • Fortsette med nasjonale prøver
  • Sikre regelmessig skolepolitisk debatt i folkevalgte organer
  • Økt satsing på mappevurdering (Det synes jeg er supert for eksamensformene passer ikke for alle, og det finnes veldig mange dyktige mennesker som gjør det dårlig på eksamen, og jeg synes det er fair å gi mennesker en mulighet til å vise hva de kan på den måten de er best til det, og får det til på.)
  • Styrke skolen som integreringsarena for minoritetsspåklige
  • Styrke yrkesfagene (Noe jeg synes er viktig siden de har blitt kraftig nedtonet siden reform var det 94? )
  • Styrke kultursatsingen i skolen
  • Gi rektor større handlingsrom – styrke skolene med administrative funksjoner
Småbedrifter:

Fremtidens velferdssamfunn avhenger av et nyskapende næringsliv. Framtidens arbeidsplasser er enda ikke skapt, og Venstre vil ha en politikk som støtter nyskapere og gründere. Forskning, utdanning og skattesystem er viktige forutsetninger for framtidens arbeidsplasser og velferd. Samfunnet må gi rom for menneskets skapende evner i skoleverk, forskning, kultur og næringsliv. Vi må slippe fram de som tør å satse, og som tør å tro på en idé.

De ønsker bla bunnfradrag for selvstendig næringsdrivende, ønsker å legge forholdene bedre til rette for arbeidsinnvandring for å opprettholde velferdsstaten (og det trengs jo virkelig med tanke på den berømte eldrebølgen),osv (ja, og noe med avgiftsendringer ifht produksjon av øl og cider her i landet og salg av det, siden du var intr. i alkoholpolitikken, - men den er ikke det mest vektlagte temaet. ).

Sist men ikke minst, kommer sosialt ansvar.
De ønsker å gi mest til dem som trenger det. Ønsker en satsing på rus og rehabilitering, de ønsker et differansiert soningsregime ifht kriminelle med strengere og annerledes/tøffere mer skjermet straffeforhold ifht de groveste kriminelle (feks ved nybygg innenfor allerede eksisterende murer for å unngå planlegging innenfor murene, og rekkrutering av førstegangsforbrytere), øke muligheten til å sone i rusavvenningsinstitusjon og med et promilleprogram, de ønsker å sidestille tannlegebehandlinger på lik linje med andre medisinske tiltak (gratis), ønsker en opptrappingsplan for minstepensjonister, de ønsker flere akutt- og langtidsplasser for vanskeligstillte (rus og psykiatri), og ønsker å bekjempe fattigdom, og vaktmestertjeneste for eldre (som er forebyggingsprsosjekt).

Det er det jeg har fått med meg.

Gammel 09-08-07, 22:28   #119
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis du vil vite hvordan partiene jobber i praksis, bør du lese protokollene fra kommunestyremøtene oh komitémøtene. De fleste kommuner har dem liggende ute på nett. Noen ganger er det veldig langt fra program til praksis.

Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 03:15   #120
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg mener å ha hørt at grunnen til at den norske skolen gjør det dårlig i slike skolemålinger er at i Norge er nesten alle unger, uansett hvor velfungerende de er, med i slike målinger, mens i andre land lukes unger som ikke virker bra ut så fort som mulig. Det er vel litt urettferdig å sammenligne alle og de beste?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:53.