Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-07, 11:40   #11
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

"Ambulansesjåførene trodde at Ali Farah var ruset på stoff da de ankom åstedet og oppfattet ham som et «ordensproblem», skriver Dagbladet."

Da spør jeg: Hvorfor trodde de han var ruset? Fordi han var mørkhudet? Basert på de de sier, er det riktig å anta at de handlet ut fra rasistiske motiver? Finnes det ikke både lyse og mørkhudete personer som ruser seg? like mye som det finns både lyse og mørkhudete som ikke ruser seg? Hvordan kan vi vite noe som helst?

Jeg personlig syns ikke dette høres ut som rasisme. Jeg syns det høres ut som faglige feilvurderinger og inkompetanse. Hvorfor de ikke lyttet til vitnene, aner jeg ikke. Det må ha oppstått noen misforståelser et sted. Jeg syns det virker som disse folkene ikke er skikket til å gjøre den jobben de har. Men det er primært på grunn av inkompetanse, ikke først og fremst på grunn av rasisme.

Der trekker jeg en helt annen konklusjon enn deg, jeg tror de de trodde han var ruset nettopp fordi han var mørkhudet. Hadde det vært en hvit normann midt i 30 årene som lå der, var det ikke rus de hadde tenkt først...

Jeg skjønner at det er vanskelig å skille mellom rus og hjerneskade. Jeg har selv hatt et hjerneslag og for meg opplevdes det omtrent akkurat som å være totalt dritings. Hele verden snurret rundt og jeg hadde null kontroll på armer og bein - men jeg tenkte og snakket ganske klart... Så hvis jeg hadde tatt en øl den dagen og hadde sett litt anneledes ut enn det jeg gjør, så kunne jeg sikkert ha vært tatt for å ha drukket 1/2 flaske sprit på styrten.

Det er sikkert en veldig vanskelig vurdering. Og da tror jeg at det er fort at forutintatthet styrer om man havner på den ene eller den andre konklusjonen. Det er kanskje ikke riktig å kalle det "rasisme", i beste fall skal man kanskje kalle det "fordommer" eller "forutintatthet". Det er klart at i det du kaster et blikk på et menneske så lager du seg et bilde av hvem dette er. Og jeg tror at hudfarge har en VELDIG stor betydning, og for en del slår det stadig vekk negativt ut.

Jeg tror ingen av oss er skyldløse i akkurat dette. Jeg tror vi alle har mer eller mindre forutintatte og negative meninger mot mennesker vi ikke kjenner. Man bør i det minste være det bevisst, og særlig når man er i et yrke der man skal behandle alle slags mennesker. Da bør man være opplært til å tenke seg om en ekstra gang - "er det fordommene mine som styrer det jeg tenker nå". Og at man ikke engang i ettertid er villig til å ta selvkritikk... det er skremmende.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.