Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-07, 10:45   #221
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Se så søte de er:

Angrer ikke

"Ambulansesjåførene trodde at Ali Farah var ruset på stoff da de ankom åstedet og oppfattet ham som et «ordensproblem», skriver Dagbladet."

Da spør jeg: Hvorfor trodde de han var ruset? Fordi han var mørkhudet? Basert på de de sier, er det riktig å anta at de handlet ut fra rasistiske motiver? Finnes det ikke både lyse og mørkhudete personer som ruser seg? like mye som det finns både lyse og mørkhudete som ikke ruser seg? Hvordan kan vi vite noe som helst?

Jeg personlig syns ikke dette høres ut som rasisme. Jeg syns det høres ut som faglige feilvurderinger og inkompetanse. Hvorfor de ikke lyttet til vitnene, aner jeg ikke. Det må ha oppstått noen misforståelser et sted. Jeg syns det virker som disse folkene ikke er skikket til å gjøre den jobben de har. Men det er primært på grunn av inkompetanse, ikke først og fremst på grunn av rasisme.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 11:40   #222
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

"Ambulansesjåførene trodde at Ali Farah var ruset på stoff da de ankom åstedet og oppfattet ham som et «ordensproblem», skriver Dagbladet."

Da spør jeg: Hvorfor trodde de han var ruset? Fordi han var mørkhudet? Basert på de de sier, er det riktig å anta at de handlet ut fra rasistiske motiver? Finnes det ikke både lyse og mørkhudete personer som ruser seg? like mye som det finns både lyse og mørkhudete som ikke ruser seg? Hvordan kan vi vite noe som helst?

Jeg personlig syns ikke dette høres ut som rasisme. Jeg syns det høres ut som faglige feilvurderinger og inkompetanse. Hvorfor de ikke lyttet til vitnene, aner jeg ikke. Det må ha oppstått noen misforståelser et sted. Jeg syns det virker som disse folkene ikke er skikket til å gjøre den jobben de har. Men det er primært på grunn av inkompetanse, ikke først og fremst på grunn av rasisme.

Der trekker jeg en helt annen konklusjon enn deg, jeg tror de de trodde han var ruset nettopp fordi han var mørkhudet. Hadde det vært en hvit normann midt i 30 årene som lå der, var det ikke rus de hadde tenkt først...

Jeg skjønner at det er vanskelig å skille mellom rus og hjerneskade. Jeg har selv hatt et hjerneslag og for meg opplevdes det omtrent akkurat som å være totalt dritings. Hele verden snurret rundt og jeg hadde null kontroll på armer og bein - men jeg tenkte og snakket ganske klart... Så hvis jeg hadde tatt en øl den dagen og hadde sett litt anneledes ut enn det jeg gjør, så kunne jeg sikkert ha vært tatt for å ha drukket 1/2 flaske sprit på styrten.

Det er sikkert en veldig vanskelig vurdering. Og da tror jeg at det er fort at forutintatthet styrer om man havner på den ene eller den andre konklusjonen. Det er kanskje ikke riktig å kalle det "rasisme", i beste fall skal man kanskje kalle det "fordommer" eller "forutintatthet". Det er klart at i det du kaster et blikk på et menneske så lager du seg et bilde av hvem dette er. Og jeg tror at hudfarge har en VELDIG stor betydning, og for en del slår det stadig vekk negativt ut.

Jeg tror ingen av oss er skyldløse i akkurat dette. Jeg tror vi alle har mer eller mindre forutintatte og negative meninger mot mennesker vi ikke kjenner. Man bør i det minste være det bevisst, og særlig når man er i et yrke der man skal behandle alle slags mennesker. Da bør man være opplært til å tenke seg om en ekstra gang - "er det fordommene mine som styrer det jeg tenker nå". Og at man ikke engang i ettertid er villig til å ta selvkritikk... det er skremmende.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 12:11   #223
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Der trekker jeg en helt annen konklusjon enn deg, jeg tror de de trodde han var ruset nettopp fordi han var mørkhudet. Hadde det vært en hvit normann midt i 30 årene som lå der, var det ikke rus de hadde tenkt først...

Jeg syns dette er litt vanskelig. For meg betyr rasisme blant annet at man behandler en mørkhudet person annerledes enn man behandler en lys person. I denne spesifikke saken føler jeg dermed at det tendenserer mot rasisme dersom man hevder at denne mannen utelukkende ble behandlet som han ble på grunn av rasisme. For det forhindrer en i å finne sannheten i det som skjedde. I mine øyne har man dermed stakkarsliggjort vedkommende på et vis. Hva om dette faktisk ikke hadde noe som helst med rasisme å gjøre? Hvem er det da som tenker og handler annerledes ut fra hudfarge?

Jeg vet dette ikke er enkelt. Jeg avviser ikke at dette skyldest rasisme. Men det kan vi ikke helt uten videre konkludere med, bare fordi den skadede var mørkhudet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 13:18   #224
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det jeg ikke fatter, er at de ikke angrer. Hadde jeg gjort noe jeg følte var riktig der og da, men senere sett at det hadde fått fatale konsekvenser, så hadde jeg da angret på de handlingene jeg gjorde. Jeg hadde hatt svart samvittighet og analysert meg selv opp, ned og i mente for å finne ut hvorfor jeg tok så innmari feil. Og om de ikke ANGRER på selve handlingen, så må de da i alle fall kunne innrømme i ettertid at "vi gjorde det vi trodde var riktig, men vi ser nå at det var veldig, veldig feil". Nei, den tankegangen de viser, klarer jeg ikke å sette meg inn i.

Nettopp. Og det å ikke angre gjør at jeg personlig tror det ligger mer bak enn bare en feilvurdering.

*spiller ut rasismekortet*

Gammel 16-08-07, 13:26   #225
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg syns dette er litt vanskelig. For meg betyr rasisme blant annet at man behandler en mørkhudet person annerledes enn man behandler en lys person. I denne spesifikke saken føler jeg dermed at det tendenserer mot rasisme dersom man hevder at denne mannen utelukkende ble behandlet som han ble på grunn av rasisme. For det forhindrer en i å finne sannheten i det som skjedde. I mine øyne har man dermed stakkarsliggjort vedkommende på et vis. Hva om dette faktisk ikke hadde noe som helst med rasisme å gjøre? Hvem er det da som tenker og handler annerledes ut fra hudfarge?

Jeg vet dette ikke er enkelt. Jeg avviser ikke at dette skyldest rasisme. Men det kan vi ikke helt uten videre konkludere med, bare fordi den skadede var mørkhudet.

Det er jeg igrunnen enig i. Det ligger en fare i at man kaster seg på "rasisme-årsaken". Man kan som du sier overse andre årsaker som burde kommet opp. Og man risikerer at man havner i en slags skyttergravkrig fordi ordet rasisme provoserer mange den ene eller den andre retingen.

På mange måter tenker jeg at "rasisme" brukes litt feil, det er egentlig et veldig sterkt ord som i de fleste tilfeller burde vært erstattet med fremmedfrykt eller noe.

Hvis det kommer en somalier og setter seg ved siden av meg på trikken, så må jeg innrømme at det kommer en del tanker i hodet mitt og jeg blir kanskje litt redd og usikker. Hvis han da henvender seg til meg og spør meg om noe, og jeg svarer veldig knapt og avvisende - er jeg da rasist? Noen ville sikker kalle meg det, mens jeg mener at jeg ikke er i nærheten av det engang... Men i akkurat den situasjonen så dukker det opp en frykt for det fremmede, som gjør at jeg kanskje ikke er like hyggelig mot ham som en med en annen hudfarge. Det betyr ikke at jeg generelt mener at folk med mørk hudfarge er mindre verdt og at jeg ikke vil ha noe med dem å gjøre - ikke i nærheten en gang!

Jeg tror man hadde kommet mye lengre med å lære folk å bli bevisst sin egen fremmedfrykt og fordommer, enn at man skriker opp om rasisme i enhver sammenheng. Jeg er vel rimelig sikker på at ambulansesaken ble som den ble pga fordommer og fremmedfrykt, men det betyr ikke at ambulansefolkene er rasister.

Gammel 16-08-07, 13:29   #226
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det kommer en somalier og setter seg ved siden av meg på trikken, så må jeg innrømme at det kommer en del tanker i hodet mitt og jeg blir kanskje litt redd og usikker. Hvis han da henvender seg til meg og spør meg om noe, og jeg svarer veldig knapt og avvisende - er jeg da rasist? .

Jeg syns hvertfall synd på deg som tenker slikt om andre mennesker. Jeg er glad jeg ikke trenger å forholde meg til deg.

Gammel 16-08-07, 13:53   #227
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jeg igrunnen enig i. Det ligger en fare i at man kaster seg på "rasisme-årsaken". Man kan som du sier overse andre årsaker som burde kommet opp. Og man risikerer at man havner i en slags skyttergravkrig fordi ordet rasisme provoserer mange den ene eller den andre retingen.

På mange måter tenker jeg at "rasisme" brukes litt feil, det er egentlig et veldig sterkt ord som i de fleste tilfeller burde vært erstattet med fremmedfrykt eller noe.

Hvis det kommer en somalier og setter seg ved siden av meg på trikken, så må jeg innrømme at det kommer en del tanker i hodet mitt og jeg blir kanskje litt redd og usikker. Hvis han da henvender seg til meg og spør meg om noe, og jeg svarer veldig knapt og avvisende - er jeg da rasist? Noen ville sikker kalle meg det, mens jeg mener at jeg ikke er i nærheten av det engang... Men i akkurat den situasjonen så dukker det opp en frykt for det fremmede, som gjør at jeg kanskje ikke er like hyggelig mot ham som en med en annen hudfarge. Det betyr ikke at jeg generelt mener at folk med mørk hudfarge er mindre verdt og at jeg ikke vil ha noe med dem å gjøre - ikke i nærheten en gang!

Jeg tror man hadde kommet mye lengre med å lære folk å bli bevisst sin egen fremmedfrykt og fordommer, enn at man skriker opp om rasisme i enhver sammenheng. Jeg er vel rimelig sikker på at ambulansesaken ble som den ble pga fordommer og fremmedfrykt, men det betyr ikke at ambulansefolkene er rasister.

Jeg blir så vanvittig trist av å lese det du skriver men du er i alle fall ærlig som tør innrømme at du føler det slik. Da kan du jo også kanskje begynne å tenke litt på hvordan det er for alle disse menneskene å bo i Norge, og hvordan de opplever samfunnet som hele tiden ”dømmer” de etter hva media har beskrevet det som.

Somaliere sitter på bussen, det er ledig sete ved siden av dem, bussen er stappa full men ingen setter seg ved siden av de. Hvis de setter seg ved siden av noen så får de et stygt blikk eller hvis det er en gammel dame så tar hun et ekstra godt grep rundt veska si … de står i køen på postkontoret og ser betjeningen snakker hyggelig med kunder. Når de kommer frem så blir de møtt med et surt fjes og en frekk holdning. Personen før måtte ikke vise ID men det første de blir spurt om er legitimasjon ….
osv osv….

Hva gjør det med mennesker å aldri bli sett på eller møtt av andre som ”bare” en vanlig ”medborger” men alltid som ”en somalier”, sikkert voldelig, lurer på om datteren er omskjært osv osv.

Snakk om å være en utsatt gruppe ….

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 13:58   #228
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det kommer en somalier og setter seg ved siden av meg på trikken, så må jeg innrømme at det kommer en del tanker i hodet mitt og jeg blir kanskje litt redd og usikker. Hvis han da henvender seg til meg og spør meg om noe, og jeg svarer veldig knapt og avvisende - er jeg da rasist?

Ja, det vil jeg si, om du generaliserer alle somaliere som potensielt truende folk som gjør deg redd. Jeg blir lei meg på vegne av de flotte og hyggelige somalierne jeg kjenner, som aldri har gjort en flue fortred eller omskjært noen (og som jeg er rimeilg sikker på representerer flertallet av somaliere) som blir møtt med knappe kommentarer og avvising. De føler seg sikkert skikkelig velkommen og får lyst til å delta i samfunnet og er sikkert trygge på at de blir møtt som individer.

Gammel 16-08-07, 14:52   #229
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg mener det nærmest er motsatt av hva du skriver her!

Det du beskriver her er private fordommer, og private fordommer nettopp skaper , og er en del av hverdagsrasisme! Hverdagsrasisme er vanskeligere å komme til livs fordi den ikke er så synlig. Men de som merker forskjellsbehandling pga deres fordommer,- de føler nok hverdagsrasismen på kroppen.

Hvis du ønsker å komme hverdagsrasismen til livs, må du nettopp jobbe med de fordommene du skriver om her, at du blir redd hvis en somalier setter seg ved siden av deg på trikken.

Mulig ambulansesjåførene var medisinsk inkompetente, og at det var derfor de ikke tok med seg Ali. Men dersom det var pga fordommer mot somaliere, så er det hverdagsrasisme!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 15:25   #230
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dersom de ikke er ydmyke nok til å ta selvkritikk i ettertid så tror jeg et skifte av yrke er på sin plass.

Det er skremmende at de mangler såpass med kompetanse og at de ikke undersøker pasiente skikkelig.

Også rusede menneske har krav på hjelp. Tilkall gjerne bistand fra politiet om de er redde, men det får da være grenser.

Rasisme eller ikke er ikke engang relevant. Det er uhørt uansett årsak.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 15:48   #231
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Dagens oppslag må være et feilsitat!? En vridd sannhet? Det er ikke mulig å ha så liten selvinnsikt? Isåfall burde de beskyttes fra seg selv. Er det mulig å beholde jobben etter en slik episode, med en slik håndtering etterpå?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 17:24   #232
Anuk

Anuk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg blir så vanvittig trist av å lese det du skriver men du er i alle fall ærlig som tør innrømme at du føler det slik. Da kan du jo også kanskje begynne å tenke litt på hvordan det er for alle disse menneskene å bo i Norge, og hvordan de opplever samfunnet som hele tiden ”dømmer” de etter hva media har beskrevet det som.

Nå tror jeg du og mange andre her tar det jeg skriver veldig bokstavelig og tolker det feil! (jeg kunne ha qoutet flere, men velger en).

Jeg trekker fram somaliere, fordi jeg vet at mange har fordommer mot nettopp dem.

Jeg bruker meg selv som eksempel, fordi det er enklere og ærligere enn å skrive at det er "alle andre" som tenker slik.

Jeg innrømmer at det detter "feil" tanker ned i hodet på meg av og til. Men til forskjell fra mange så er jeg bevisst på at dette er tanker jeg ikke vil tenke og jeg prøver å jobbe med min egen fremmedfrykt når det skjer. Jeg håper virkelig jeg ikke behandler folk dårlig enten de komme herfra eller derfra! I mitt tenkte tilfelle, så hadde jeg nok svart den somaliske mannen på en hyggelig måte, nettopp fordi jeg er bevisst på at jeg VIL være hyggelig mot folk jeg møter - enten de mørkhudede, rusmissbrukere, frognersosser, sitroner eller hva det nå måtte være.

Jeg vil påstå at alle har fordommer og fremmedfrykt i seg. Hvis man påstår at man aldri tenker en fordømmende tanke, så har man lite selvinnsikt. Og jeg tror at den eneste måten man kan bli kvitt hverdagsrasisme på, er at hver enkelt bli bevisst på sine egne fordommer og jobber aktivt med dem. Og kanskje burde det bli litt mer lov å si at man faktisk ikke er helt perfekt...

For å trekke det tilbake til saken, så er mitt poeng at feks ambulansepersonell burde være veldig bevisst på sin egen fremmedfrykt, nettopp fordi de møter alle slags mennesker, i alle slags situasjoner og det står kanskje om liv. At de ikke engang i ettertid ser at de kanskje trakk feil konklusjoner er helt horribelt, men det kan være fordi man trekker inn rasismebegrepet, og mange legger andre ting i det.

Gammel 16-08-07, 20:30   #233
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Dagens oppslag må være et feilsitat!? En vridd sannhet? Det er ikke mulig å ha så liten selvinnsikt? Isåfall burde de beskyttes fra seg selv. Er det mulig å beholde jobben etter en slik episode, med en slik håndtering etterpå?

Ikke sant!
Det gjør vondt langt inn i sjelen bare å prøve å TRO at dette er tilfelle

Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 09:48   #234
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Politiloggen;

Sambandsloggen

Den aktuelle politipatruljen, som ble stående igjen på åstedet etter at ambulansen, dro var Fox 36. Kallesignalet for operasjonssentralen til politiet er 01.

Fox 36: «Det ble en litt annen vinkling her nå, ambulansen mener at han ikke er noe materiale for dem.»

Fox 36: «Han som er slått ned, bør ha legetilsyn, men ambulansen kjørte. Vi må ha en maje.»

01: (Spør etter nytt om gjerningsmannen.)

Fox 36: «Ingenting ennå, det koker her.»

Fox 36: «Hadde vi hatt en maje, hadde vi fått kjørt ham.»

01: «Men det har vi ikke ennå.»

Fox 36: «Fornærmede virker helt vekk.» Patruljen nevner urineringen, men påpeker at fornærmede har «slått hodet i bakken, kan være en reaksjon på fallet».

Fox 36: «Ambulansen bare kjørte og nektet å ta ham med. Nå er folk frustrert og forbannet på oss for at det skjedde.»

Gammel 17-08-07, 09:59   #235
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Politiloggen;

Sambandsloggen

Den aktuelle politipatruljen, som ble stående igjen på åstedet etter at ambulansen, dro var Fox 36. Kallesignalet for operasjonssentralen til politiet er 01.

Fox 36: «Det ble en litt annen vinkling her nå, ambulansen mener at han ikke er noe materiale for dem.»

Fox 36: «Han som er slått ned, bør ha legetilsyn, men ambulansen kjørte. Vi må ha en maje.»

01: (Spør etter nytt om gjerningsmannen.)

Fox 36: «Ingenting ennå, det koker her.»

Fox 36: «Hadde vi hatt en maje, hadde vi fått kjørt ham.»

01: «Men det har vi ikke ennå.»

Fox 36: «Fornærmede virker helt vekk.» Patruljen nevner urineringen, men påpeker at fornærmede har «slått hodet i bakken, kan være en reaksjon på fallet».

Fox 36: «Ambulansen bare kjørte og nektet å ta ham med. Nå er folk frustrert og forbannet på oss for at det skjedde.»

Denne loggen taler vel for seg selv. Det ser ut som politiet hadde mer medisinsk innsikt enn de to som var utdannet til å ta seg av akutt syke...!

Dette styrker ikke akkurat saken til de to ambulansemennene..........

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:10   #236
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Er denne loggen offentliggjort?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:18   #237
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Er denne loggen offentliggjort?

Ja, ligger på Aftenposten og VG.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 10:20   #238
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, ligger på Aftenposten og VG.

Takk!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:56   #239
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Fra ambulansesjåførenes rapport;

Sitat:

Da den alvorlig skadede Ali reiste seg opp og tisset på bena til sjåføren og på ambulansebilen begikk han to lovbrudd, ifølge ambulansesjåføren: Han urinerte på offentlig sted. Han utøvde vold mot offentlig tjenestemann.

Sitat:

De utdyper også senere med en forklaring til ledelsen:

- Han urinerer på skoene mine så det spruter oppover buksene mine, forklarer sjåføren.

Og fortsetter: - Dette oppfatter vi som en bevisst handling og vi finner oppførselen hans provoserende. Sjåførene forteller også at de er lei seg for kritikken som er kommet.

Den ene ambulansesjåføren sier han har tenkt mye over om de burde oppdaget blødningen i hodet, men at han ikke finner noe som gjør at de burde handlet annerledes.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195322

Gammel 18-08-07, 12:08   #240
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjokkerende i seg selv at det finnes mennesker med et slikt utgangspunkt til å tolke handlinger til syke mennesker, men at de jobber i helsevesenet er jo direkte graverende.

(Men det kan jo også ha en sammenheng med at de er vant med å behandle rusede mennesker som oppfører seg slik, og kanskje ikke trenger øyeblikkelig hjelp heller. Feilen er jo at de burde høre på vitner. Og det er jo der spørsmålet kommer inn: Hvorfor gjorde de ikke det? Er det rasistiske motiv, eller trenger de egentlig bare en pause fra yrket sitt, eller et annet yrke.)

Sist redigert av DM : 18-08-07 kl 12:15.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.