Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
At hvem gikk sammen med ham til ambulansen? At hvem fikk han på beina? At han tisset på dem med vilje? Hadde vært hyggelig med en link.
Selvfølgelig skljønner de aller fleste at virkeligheten kan fortone seg annerledes. Selvølgelig skjønner de aller fleste at folk kan gjøre feil. Det betyr ikke at man skal mistenkeliggjøre offeret slik du gjør. Det er også interssant å se på hvorfor de trodde det var rus. Fordi det var en somalisk mann i Sofienbergparken? Og hvorfor vil de ikke innrømme at de faktisk gjorde en feil?
Faktum er at de gjorde en feilvurdering, og hvis man skal tro på den massive flommen med vitner som har uttalt seg (nei, ikke så sprikende som du prøver å antyde) var det ikke noe særlig til vurdering i det hele tatt. Jeg syns ikke avisene driver hets mot ambulansepersonellet, med de setter faktisk fokus på noe som er en svært aktuell problemstilling i Oslo.
At enkeltpersoner hetser og forhindrer annet ambulanseparsonell i jobben sin er selvfølgelig helt forkastelig.
Nei, vet du hva, glitter, i denne tråden kommer det jammen meg ikke tydelig frem at virkeligheten kan fortone seg annerledes. Mot slutten kommer det et og annet innlegg, det er vel det eneste. Det snakkes om rasisme og inkompetanse og i det hele tatt.
Og mistenkeliggjøre offeret? Jeg tror ikke hva jeg leser. Vi snakker om sykdomsbildet her, ikke fy slemme mannen som tissa. Og de mistenkte rus pga oppførselen, glitter, ikke pga hudfarge! Det er jo det jeg har prøvd å forklare i innleggene mine, at det er så mye som kan spille inn, at symptomer kan komme i forkledning eller rett og slett veldig sent i forløpet.
En feilvurdering har blitt gjort og det er trist, men det er nettopp det det er. En feilvurdering! Men folk, som flertallet i denne tråden ser bare rødt og er i lynsjestemning, helt uhørt oppførsel fra ellers så kloke og oppegående damer.
Sist redigert av Skremmern : 20-08-07 kl 20:14.
|