Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Men i dette konkrete tilfellet var det jo også folk tilstedet som fortalte at han ikke var ruset. Det hjelp bare ikke.
Mmm, min slekting var på jobb. De hadde sett han, og at han ikke var ruset. Da han plutselig fikk hjerneblødning oppførte han seg allikevel slik at kollegene var i tvil. Og helsepersonell var også i så sterk tvil at de ikke uten videre ville yte riktig hjelp selv om kolleger og min mor etter hvert var helt sikre på at han ikke var ruset. En edru hvit mann som er på jobb kan altså også bli tatt for å være ruset.
Det var mange vitner tilstede i Sofienbergparken, og jeg har også undret meg over at de ikke greide å forklare ambulansepersonellet at han ikke var ruset. Antakelig må det ha vært veldig kaotisk der, det er eneste forklaringen jeg har på det.
Jeg tror faktisk ikke at hudfarge hadde betydning i dette tilfelle, uten at jeg kan vite. Det skjer litt for ofte at personer blir tatt for å være ruset når de har hjerneblødning. Det er bare det at vi ikke får høre om alle tilfellene.
|