|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Jeg mener at vi har et ansvar for å sørge for at den offentlige skolen blir god nok for alle. Både frk.flink, Chantelle og Ali.
"There is a crack in everything, that's how the light gets in." - Leonard Cohen Sist redigert av Plipp : 23-08-07 kl 20:44. |
|
|
|
|
|
#262 |
|
Epikur
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Ergo demonstrandum.
|
|
|
#263 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Jeg synes du skal stemme på SV. Er du i tvil bruk velgerguiden som ligger på nettsiden deres. |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
SV blir jeg ikke mer klok på av å lese nettsidene deres. Jeg synes dessuten SV mangler MYE på skolepolitikk. Jeg hørte Kristin Halvorsen selv si her om kvelden i partileder-debatten at de vil ha flere lærere...ja, fint, Kristin! Men hun sier aldri et ord om at de lærerne som er, må bli flinkere, heller aldri et ord om at man må stille krav til lærerne, og heller aldri noe om at det må bli mer attraktivt å utdanne seg til lærer, slik at de flinke velger læreryrket. Det er liksom bare å pøse på med mer lærere, så blir alt så bra så!
|
|
|
#265 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?...og dessverre i dag rykker Venstre tre skritt tilbake etter at de foreslår belønning i form av kroner til innvandrere som lærer seg norsk raskt.
|
|
|
#266 |
|
flisespikker
|
Klart, da måtte jo faktisk du det også, og ville ikke hatt noe valg.
|
|
|
#267 |
|
Epikur
|
Vi forutsetter at lærere er ganske flinke, vi da. Og det stilles høye krav til lærere. Timetallet og arbeidstiden deres har jo stort sett økt. Problemet i skolen ligner det i eldreomsorgen. Vi trenger flere hender, flere lærere for å øke tilbudet til elevene. En lærer kan være så flink h*n vil, men h*n kan aldri kunne være 4 steder på en gang, uansett.
|
|
|
#268 |
|
-
Men jeg vil ikke ha den enhetsskolen SV ønsker å påtvinge meg. Jeg syns ikke "ting var bedre før", da man ikke kunne velge skole og alle måtte gjøre det samme. Jeg syns faktisk ikke at "problemet" er løst dersom alle går i en middelmådig, idealtidsbasert grunnskole basert på SVs kvelende kjedelige og politisk korrekte sosialdemokratiske sekulære humanisme. |
|
|
|
|
|
#269 |
|
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Rød/grønt. |
|
|
|
|
|
#270 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
I motsetning til hjelpepleier-alenemødre?
|
|
|
#271 |
|
anglofil
Jeg skjønner så veldig godt hva du mener. Jeg liker heller ikke A4 / enhetsskolen som et ideal. Jeg har svært lite til overs for denne ”masse / likhetstanken” som i verste fall er direkte skadelig for faglige sterke elver. De kjeder seg fort i skolen, blir ikke sett, ikke oppmuntret osv. og blir i verste fall skoletapere. Jeg kommer aldri til å glemme broren min som ikke fikk lov til å ta med seg de fine bildene han malte ”fordi han var så mye flinkere til å male en andre” og han kunne, god forbid, lese før han begynte på skolen og dette var jo nærmest FY FY – hva i alle dager skulle han gjøre i timene da og hvordan ville de andre elvene føle seg osv. Det var ikke mye ros, bare ris. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Glamorøs
|
Det syns selvsagt ikke jeg heller. Jeg syns norsk skole er ganske dårlig, rett og slett. Mange lærere er ikke spesielt gode, verken som pedagoger, ledere, forbilder eller på fagplan. Det er mye som må taes tak i, men jeg mener at fullstendig fritt skolevalg (hvis det hadde fungert), ikke gjør problemet bedre.
|
|
|
#274 |
|
flisespikker
|
Hvis man mener skolen er bra nok, trenger man selvsagt hverken å søke seg ut av skolekretsen eller å flytte. Og ressurssterke foreldre er helt klart én faktor som spiller inn på hvor bra skolen er. Men andre faktorer er jo skolens rammer for hvordan den skal drives, og jeg synes det er synd at man ikke skal kunne ha (offentlige) skoler som har ulike rammer. Det er på ingen måte gitt at den skolen som er best for én elev nødvendigvis er best for en annen, og det gjelder også selv om vi ikke trekker inn hvor mye/lite skoleflinke de enkelte elevene er.
|
|
|
#275 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Skilpadda, jeg er jo egentlig enig med deg, jeg er bare frustrert, litt sur og tverr fordi jeg egentlig ikke vil flytte fra bydelen vår, og det finnes ingen gode skoler her. Og for oss så er ikke privatskolene som Oslo kan tilby noe alternativ.
|
|
|
#276 |
|
flisespikker
|
Jeg vet at vi er ganske enige, og beklager hvis det høres ut som jeg argumenterer mot deg - det var ikke meningen.
|
|
|
#277 |
|
Borte
|
Skilpadda, jeg er ikke sikker på om jeg er enig med deg. Kan du argumentere litt til? Så kanskje jeg forstår hvorfor det er greit at drop-out-Aliene har sine skoler mens frøknene Flink har sine.
|
|
|
#278 |
|
-
Jeg skjønte jo det. Du ble mest sitert for kontekst. Og det er naturlgvis mye i det du sier – oppegående foreldre spiller stor rolle. |
|
|
|
|
|
#279 |
|
Glamorøs
|
Neida, jeg bare føler at jeg argumenterer litt mot meg selv.
|
|
|
#280 |
|
flisespikker
|
Da var jeg nok uklar. Poenget mitt var jo nettopp at det ikke trenger å være mellom de skoleflinke og de mindre skoleflinke at skillet går. At man burde kunne velge litt ut fra hva slags type skole ungene vil trives med og ha utbytte av, ut fra pedagogikk, fritidstilbud, størrelse på skolen, utenomfaglige satsningområder, hvilke (valg-)fag som tilbys etc.
|
![]() |
|
|