Sv: Filosofi (transperson som eksempel)
Jeg er ikke sikker på om jeg egentlig skjønner hva du spør om. Men jeg kan jo skrive litt om hva du fikk meg til å tenke på.
Jeg synes det er selvsagt at man hverken skal insistere på, eller nekte på, å snakke om det at en person man treffer er trans. Du nevnte senere i tråden hva du mente med å «åpne for» samtale, og jeg synes det høres fint ut å si at man er åpen for at man sier eller gjør noe feil, og åpen for å justere seg i så fall. Samtidig så er det mange som skjuler seg bak det at «det må være lov å være uvitende» og dermed legger alt arbeidet på den andre personen, og det synes jeg jo man skal prøve å unngå.
Jeg synes personlig at alle har et visst ansvar for å ha et minimum av informasjon om viktige ting i samfunnet. Akkurat hva det minimumet er, har folk rimeligvis ulik oppfatning om. Jeg synes f.eks. homofile skal kunne få gå ut fra at folk de snakker med er klar over ting som at homofili ikke er en psykiatrisk diagnose, og at vi har kjønnsnøytral ekteskapslov, og at man ikke «blir homofil» på grunn av f.eks. oppdragelse eller å ha sett homofile på TV. Og videre at homofile historisk sett har blitt forfulgt og trakassert, og at dette fremdeles skjer mange steder i verden, også i Norge, der mange tror at «nå er jo alt i orden». Dette er ting som jeg synes alle bør vite om.
Tilsvarende gjelder andre minoritetsgrupper, eller grupper som mange har feil eller skjeve oppfatninger av - jeg synes vi alle bør prøve å informere oss litt, så vi ikke dummer oss ut eller er med på å gjøre verden verre for dem. For eksempel når det gjelder flyktninger, eller folk som bruker rullestol, eller folk på autismespekteret, eller transpersoner. Det er klart det er vanskelig å si hva som er dette minimumet av kunnskap man bør ha, og det vil variere veldig med hva slags folk man omgås og hva slags demografi man tilhører.
Men det å ha i bakhodet at folk kanskje er lei av å stadig få de samme spørsmålene eller bli spurt om de samme foreldede fordommene, det er også en type kunnskap som jeg synes man bør ha. Så man er klar over at det er fullt mulig å være irriterende eller respektløs selv om man har de beste intensjoner.