|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvelertak
Enig i det, men det blir det samme som dagens lovverk mener jeg. Hvis de kan overse at noen ikke lenger vil ha sex i dag og derfor er man ikke voldtatt, så kan de sikkert overse at samtykke er trukket tilbake også. Retten mente jo hun burde ha vært tydeligere.
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tenker det samme som deg. Det absurde i denne saken er jo at, sånn jeg har skjønt det, er det å si nei og protestere, men uten å reelt mene det, en del av den type røff sex som den tiltalte her mener er normalt og forventet. Hvis man aksepterer den forklaringen, vil jo folk som ufrivillig blir utsatt for slik sex ikke ha noen muligheter til å protestere. Hvis det å forsøke å forlate rommet ikke er nok liksom. Det er helt hårreisende.
![]() |
![]() |
#24 |
Glamorøs
|
![]() Sv: KvelertakJeg skjønner heller ikke dette skillet mellom voldtekt og vold, og er også usikker på hva et samtykke ville endret her. Hun sier nei, ergo trekker hun tilbake samtykket, og hun bli ikke hørt.
![]() |
#25 |
villende
|
![]() Sv: KvelertakNå har jeg forsøkt å søke meg frem til dommen, og fant denne omtalen av den i Tides krav: |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Unik
![]() Sv: KvelertakJa, det er horribelt. Er det dette vi skal lære barna våre? I min ungdom ble en venninne med en mann hjem. Han drev med bdsm og kjælte henne med en kniv, uten skader. Hun var livredd. Turte ikke si noe som helst, hun var bundet fast. OM hun hadde sagt nei; da teller altså ikke det, og mannen kan forlyste seg som han vil. IKKE betryggende.
![]() |
#27 |
Glamorøs
|
![]() Sv: KvelertakAltså, med det så mener de rett og slett at man ikke kan trekke tilbake et samtykke, og har du sagt A så fortjener du alt som måtte komme, samme hva det er. Med en slik definisjon så kan man jo ikke definere voldtekt av partner som voldtekt heller, siden man selvsagt har villet ligge med vedkommende en gang.
![]() |
#28 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: KvelertakJeg forstår virkelig ikke at dette kan være mulig, og er rystet over at lovverket er skrevet slik at dette kan bli et utfall. All ære for at hun har orket å stå frem slik at man kan gjøre noe med lovverket (det MÅ vi jo!) og snakke enda tydeligere med våre barn. Jeg er fullstendig satt ut.
![]() |
![]() |
#29 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: KvelertakMan mister litt troen på rettssikkerheten når man leser om slike dommer som dette. :Trist:
![]() |
#30 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KvelertakEr det ingen mulighet for en ny runde i retten ved bruk av andre paragrafer da? Om aktor har anvendt feil paragraf, kan en da slippe unna med det ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: KvelertakDet var en litt tilsvarende sak som gjorde at jeg meldte meg som meddommer. Og det er jeg fremdeles - mer enn 10 år etterpå. Jeg håper og tror at jeg hadde tatt en annen avgjørelse hvis dette var en sak jeg var involvert i. (Jeg har turt å være uenig med fagdommere før.)
![]() |
![]() |
#32 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: KvelertakDenne saken skremmer meg. Jeg forstår ikke at det kan ende slik. Og jeg er forundret over at dette ikke er debattert opp og i mente i media - jeg ble oppmerksom på det via denne tråden og har ikke sett noe om det noe annet sted. Jeg skulle ønske jeg kunne skrive et godt debattinnlegg til alle avisene, men det klarer jeg ikke. Jeg kunne vært med på et felles debattinnlegg fra Foreldreportalen, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Glamorøs
|
Jeg syns rett og slett dommeren har gjort en gigantisk feil i tolkningen av lovverket. Og vi kan ikke ha det sånn at loven skal detaljbeskrive hva slags type vold. Skal kvelertak nevnes, men ikke slag? Hva med spark? Hva med psykisk vold og trusler, som nok er den vanligste formen for vold som fører til voldtekt. Det er jo en helt vanlig reaksjon å ikke greie å gjøre motstand når man blir redd. Det høres helt antikvarisk ut: "Du ble med ham hjem. Du gjorde ikke nok motstand".
![]() |
#34 |
villende
|
![]() Sv: KvelertakJeg syns det er helt hårreisende dårlig juridisk håndverk. Og jeg kan ikke fatte at statsadvokaten ikke anket. Men det sier jo litt om hvor lite tro politiet har på å få en dom i voldtektssaker (spesielt i saker der den tiltalte fremstår som en "hyggelig, ung mann" som står i "fare for å få ødelagt livet sitt" fordi han ikke "skjønte at hun ikke ville"). Som om ikke erfaringer som denne fort kan ødelegge livet til jenta som ble utsatt for volden. Sist redigert av Gaia : 14-05-25 kl 12:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: KvelertakSnakkes det om slikt på skolene? Foreldre bør jo gjøre det, men det kommer alltid til å være noen som ikke gjør det.
![]() |
#36 |
Er frisk!
|
Svarer er nok litt både ja og nei. Det er nok litt personavhengig hvor dypt man går inn i dette. I mitt tilfelle - ja, absolutt.
![]() |
#37 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: KvelertakEtter det jeg har sett av diskusjoner i sosiale medier og medier, så mener de aller fleste unge (og voksne) at denne dommen går fullstendig på tvers av det som er rett og riktig. Så om det er behov for mer oppdragelse så burde det være dommerne og statsadvokaten som fikk en skjennepreken av sine foreldre, og ble sendt tilbake på barneskolen for å lære om samtykke.
![]() |
#38 |
Unik
![]() Sv: KvelertakNja. Straffeloven ramser opp nøyaktig hva som er straffbart å diskriminere mot. Står det ikke der, er det ikke straffbart. USA utviklerer lovene ved bruk av rettspraksis/dommer.
![]() |
#39 |
ej ikke møjkets heije
|
Det varierer garantert, men mitt forsøk på å ta en slik samtale med knerten (den gang ca 14 år) viste i hvert fall tydelig at dette var noe som hadde vært diskutert på skolen. Jeg fikk et langt foredrag om samtykke og han viste meg en tegneserie om å "offer a cup of tea" som jeg syntes var helt nydelig.
![]() |
![]() |
|
|